Bitte um Korrektur (Urlaubsbeispiel)

Sehr geehrte Damen und Herren,

es freut mich, dass ich ein solches Forum gefunden habe.
Aus Interesse habe ich dieses Semester einen Niederländisch Kurs an meiner Universität besucht. Die Sprache gefällt mir sehr gut, nun sollen wir einen kurzen Text über einen Urlaub schreiben. Als Zeitform soll das Perfekt gewählt werden. Da der Kurs erst vor wenigen Wochen begonnen hat, bin ich mir noch sehr unsicher bei der richtigen Schreibweise. Speziell die Satzstellung und die richtige Bildung des Perfekts. Es würde mich unglaublich freuen, wenn jemand mal über meinen Text drüber sehen würde. :slight_smile:

Goede Dag

Op de huidige dag ik wil over een vakantie spreken.

In Januari Tweeduiziend veertien hebben mijn vader, mijn moder, mijn broer en ik de verenigde arabische emirate bezocht.

Als een duitse zijn de emirate en fantastische bestemming, omdat de wintermaanden zijn zeer aangenaam. We verbleven daar vertieen dage.

Een week in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Emirate , en een week in Dubai. Deze twee behoren tot de meest populaire bestemmingen.

In Abu dhabi hebben wij de imposante Emirates Palais bezichtigt, het duurste hotel van de wereld.

Op een andere Dag hebben wij de Moskee van sjeik Zayid bezocht, het is de grootste Moskee in de verenigde arabische Emirate.

De rest van de vakantie hebben wij in Dubai doorgebracht.

Op een van de eerste dage, we gingen in de oude stad. Daar kocht we traditionele kruiden en heb met de lokalen bevolking gesproken.

Dan hebben wij hebben de dubai mall bezocht. Het is een van de grootste winkelcentra in de wereld. Daar is een aquarium, waar u kunt zwemmen met vissen.

Op een van de volgende dagen, wij hebben naar de Burj Khalifa gekeken Het gebouw is 828 (Achthonderd achtentwintig) m, de grootste in de wereld.

Van daar heb je een schitterend uitzicht.

Als laatste hebben we de Burj Al Arab bekeken. Het is das opvallende gebouw van Dubai. Op de foto kunnen julie mij en mijn familie op de voorgrond kijken

Würde mir sehr weiterhelfen, wenn mich jemand auf meine banalen Fehler aufmerksam machen könnte.

Viele Grüße :+1:

Hoi Daniel,

Hartelijk welkom hier. Schön, dass du Niederländisch lernst. was studierst du?

Wir sind hier im Forum per Du. „Sehr geehrte Damen und Herren“ ist daher etwas fehl am Platz :wink:

Eigentlich ist die „Übungsecke“ nicht wirklich gedacht fürs Korrekturlesen von Studienaufgaben. Wir können dir aber schon helfen mit konkreten Fragen.

Zu der Satzstellung im Niederländischen: Die ist in den meisten Fällen genauso wie im Deutschen. Hat man dir das im Kurs nicht gesagt?

Ein Beispiel aus deinem Text:

Als een duitse zijn de emirate en fantastische bestemming, omdat de wintermaanden zijn zeer aangenaam.

Voor iemand uit Duitsland zijn de Emiraten een fantastische vakantiebestemming, omdat de wintermaanden heel aangenaam zijn.

2 „Gefällt mir“

Hallo Daniel,

Der beste Tipp, den ich dir diesbezüglich geben kann: Stelle in deiner Textverarbeitung die Sprache auf Niederländisch um und aktiviere die Rechtschreibkorrektur. Ein Großteil der „banalen“ Fehler findest du so ganz schnell.

So sieht das zum Beispiel in MS Word aus:


3 „Gefällt mir“

Wow! Vielen lieben Dank für diese beiden schnellen Antworten :slight_smile:

Beide dinge haben mir schon unheimlich weitergeholfen

3 „Gefällt mir“

Noch einmal vielen dank für die wirklich sehr schnelle Hilfe, damit hätte ich nicht gerechnet.
Ich habe eure Antworten versucht umzusetzen und habe vor allem auf die Satzstellung geachtet, meiner Meinung nach müsste dort nun kein Fehler mehr sein oder?

Hoi Daniel, hast du die neue Version auch als Text? Im Bild ist es schwierig, Korrekturen vorzunehmen. Fehlerfrei ist dein niederländischer Urlaubsbericht nämlich noch nicht.

2 „Gefällt mir“

Oh, mein Fehler. Hier ist nochmal die Text version.

Op de huidige dag wil ik over een vakantie spreken.

In Januari Tweeduizend veertien hebben mijn vader, mijn moeder, mijn broer en ik de verenigde Arabische emiraten bezocht.

Voor iemand uit Duitsland zijn de Emiraten een fantastische vakantiebestemming, omdat de wintermaanden heel aangenaam zijn.
We verbleven daar veertien dage.

Een week in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Emiraten, en een week in Dubai. Deze twee behoren tot de meest populaire vakantiebestemmingen.

In Abu Dhabi hebben wij de imposante Emiraten Paleis bezichtigt, het duurste hotel van de wereld.

Op een andere Dag hebben wij de Moskee van sjeik Zayid bezocht, het is de grootste Moskee in de verenigde Arabische Emiraten.

De rest van de vakantie hebben wij in Dubai doorgebracht.

Op een van de eerste dage, we gingen in de oude stad. Daar kocht wij traditionele kruiden en hebben met de lokalen bevolking gesproken.

Dan hebben wij de Dubai mall bezocht. Het is een van de grootste winkelcentra in de wereld. Daar is een aquarium, waar je de mogelijkheid heeft met vissen (zu??) zwemmen.

Op een van de volgende dagen, hebben wij ons de Burj Khalifa bekeken. Het is met 828 (Achthonderd achtentwintig) meter, de hoogste gebouw de wereld.

Van daar heb je een schitterend uitzicht.

Als laatste hebben wij de Burj Al Arab bekeken. Het is das meeste opvallende gebouw van Dubai. Op de foto kunnen jullie mij en mijn familie op de voorgrond kijken.

Alles klar, danke Daniel.

Ich werde dann mal den Anfang machen. Vielleicht können Andere auch mithelfen, den niederländischen Text „rund“ zu machen?

Das ist an sich nicht falsch, aber total gehobene Sprache. Formuliere es lieber so:

Vandaag wil ik het over een vakantie hebben.

1 „Gefällt mir“

2014 … mijn vader, moeder, broer en ik … de Verenigde Arabische Emiraten
Voor vakantiegangers uit Duitsland is de Emiraten een fantastische bestemming, omdat het weer in de wintermaanden heel aangenaam is.
We verbleven daar twee weken.

Eerst een week in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Emiraten, en vervolgens een week in Dubai. Deze twee steden behoren tot de populairste vakantiebestemmingen.

In Abu Dhabi hebben wij het imposante Paleis van de Emiraten bezichtigd, het duurste hotel van de wereld.

2 „Gefällt mir“

Op een dag hebben wij de moskee van sjeik Zayid bezocht, de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten.

Op een van de eerste dagen, we gingen naar de oude stad. Daar kochten wij traditionele kruiden en we hebben met de lokale bevolking gesproken. (voor het overbodige „lokale“ ook: „plaatselijke“ )

1 „Gefällt mir“

Vervolgens hebben wij de Dubai**-**mall bezocht. Het is een van de grootste winkelcentra van de wereld. Er is daar een aquarium, waar je de mogelijkheid hebt in het water bij de vissen te (zu?? ja, goed gezien; te zwemmen) zwemmen.

Op een van de volgende dagen, hebben wij de Burj Khalifa bekeken. Het is met 828 (Achthonderd achtentwintig) meter, het hoogste gebouw ter ( of van de ) wereld.

Daarvandaan heb je een schitterend uitzicht. („Daarvandaan“ zonder spaties)

Als laatste hebben wij de Burj Al Arab bekeken. Het is het opvallendste gebouw (een gebouw dat het meeste opvalt, mag ook) van Dubai. Op de foto zien jullie mij en mijn familie op de voorgrond. (Op de voorgrond van de foto zien jullie mij en mijn familie.

2 „Gefällt mir“

Hartelik bedankt, Ludo & Alex

Groetjes,

Daniel

1 „Gefällt mir“

Dag Daniel2406,
Je tekst was behoorlijk goed, er viel niet veel aan te verbeteren. Ik heb enkele tikfoutjes gesignaleerd, maar er zelf ook één gemaakt. Alex was zo vriendelijk mij daarop te wijzen en ik heb dat als de wiedeweerga gecorrigeerd. Het gaat om “Wij hebben … bezichtigt.” in plaats van “Wij hebben … bezichtigd”.
Neem mij niet kwalijk,

4 „Gefällt mir“

Hé Daniel,

lasst du uns bei Gelegenheit mal wissen, wie dein Text an der Uni angekommen ist?

Groetjes,
Alex

1 „Gefällt mir“

Goedemorgen Alex,

gegen ende der Woche werde ich wahrscheinlich eine erste Rückmeldung bekommen, dann melde ich mich nochmal:). Allzu lange wird der Kurs aber leider nicht mehr gehen, danach würde ich aber gerne meine Sprachkenntnisse weiter ausbauen. Hast du dafür einen tipp?

Groetjes,
Daniel

3 „Gefällt mir“

Hoi Daniel,
Hoe zit het mss met het Kursangebot van Alex en Ralf: NL Ganz Schnell.
Verder kan je gebruik maken van ons oefenhoekje op het forum.
Bovendien hebben we in de categorie Ressourcen op het forum wat methodes en links verzameld. Mss helpt je dat al verder. Kijk daar toch eens rond :slight_smile:
Succes.
Jessi

2 „Gefällt mir“

Hoi Daniel, schön, dass du dran bleiben möchtest. Den NLG-Ganz-Schnell-Kurs, den @GoodbyeRoutine erwähnt, haben @ralf und ich im Prinzip für Anfänger entwickelt. Er fasst die Grundlagen der Aussprache, Grammatik und Rechtschreibung zusammen und dürfte somit auch für diejenigen interessant sein, die sich genau die Sachen noch einmal genauer anschauen möchten. Ob das für dich zutrifft, kann ich natürlich nicht beurteilen.

Neben der Rubrik Ressourcen & Tipps, die Jessi auch nennt, kann ich dir auch empfehlen, so viel wie möglich niederländische Radio- und Fernsehsendungen zu hören oder sehen. Übers Internet geht das inzwischen recht bequem.

1 „Gefällt mir“