Bin neu! (sagt John)

Hallo, ik ben John, woon in Wiesbaden, vind het prima dat er zo veel mensen zijn die zich voor nederlandse-duitse onderwerpen interesseren. Ik zou graag het nederlands een beetje beter kunnen spreken. Daarom ga ik hier bij ons naar de Volkshochschule, om les te nemen en lees veel nederlandse texten.
Mijn hobby’s zijn muziek maken en daarna luisteren, fietsen, lezen en ons gemeen Europa.

5 „Gefällt mir“

Herzlich Willkommen auch von mir ! Ich lebe in Oldenburg ( also fast ums Eck ) und bin auch fleißig dabei niederländisch zu lernen . Lg

1 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom, John,
wat voor soort muziek vind je leuk? Fietsen doe ik ook graag. Vooral in de zomer :wink: Doe je dann ook een fietstocht of zo?

Groeten
Kris

1 „Gefällt mir“

Pardon natürlich nicht fast ums Eck , bin im
Thread verrutscht .

Van harte welkom ook van mij John. Leuk dat je zo enthousiast Nederlands (met een hoofdletter :wink: ) leert. Wat is jouw verbinding met de taal en het land?

Noch ein kleiner Sprachtipp: gemeen bedeutet im heutigen Niederländischen eigentlich nur gemein im Sinne von hinterhältig. Ich würde sagen:

ons verenigde Europa

Vrolijk pasen. Alex, hartelijk bedankt voor je antwoord en ook voor de correcties die ik nodig heb. Dat is prima!

Je vraagt wat mijn verbinding met de taal en het land is. Mijn vader was dol op Ameland en zo ben ik veele jaaren als kind vaak op Ameland met vacantie geweest. Die zee, het water, de lucht, de veele wolken, de ijsjes, het fietsen, de fietspaden uit mosselen, frietjes, krokettjes uit een automatiek en ontbijten met hagelslag, chocomelk en middags cassis (wat ik vandaag nog drink), het veerboot en alles dat is mijn geheugen gebleven, verbonden met het gevoel wijd in de verte te kunnen kijken.
En later heb ik als student ‘vollwassenen opleiding’ (Erwachsenenbildung) gestudeerd en die meest interessante vakboeken kwamen uit Nederland en zo ben ik begonnen in het Nederlands te lezen en zo is het gebleven.

Groetjes uit het zonnige Wiesbaden
John

1 „Gefällt mir“

Hallo Kris, ik heb veele jaaren in een koor klassieke muziek gezongen en speel gitaar en banjo met groot plezir in een jazzband.
Speel jij ook muziek?
Vrolijk Pasen

Günter

Ich glaube, dass es mehrere Oldenburgs gibt?
Beste Ostergrüße
John

Wat een leuke verbinding met Nederland, John.

Dat kun je helaas niet zo zeggen. Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet precies hoe je die studie dan wél zou moeten noemen in het Nederlands. Iemand anders misschien?

Hallo Alex, als ik heb studeerd was het akademisch vakwoord voor “vollwassenen opleiding” Andragogik, ook in het Nederlands, maar ik weet niet of dat nog in het normaal taalgebruik gebruikelijk is. De nederlandse universiteiten waren in ieder geval op dit gebied toonaangevend.

Groetjes Günter

1 „Gefällt mir“

Ja es gibt zwei . Das große Oldenburg in Niedersachen , wo ich lebe und ein kleines in schleswog Holstein

Ah, nu snap ik wat je bedoelt, @John (Günter :wink: )

De studie andragologie zoals jij hem hebt gedaan bestaat (voor zover ik weet) inmiddels niet meer.