Auto op zijn kop

Mich würde interessieren wenn davon gesprochen wird dass ein “Auto op zijn kop” was, ob es dann tatsächlich auf dem Dach liegt oder ob es auch einfach “nur” einen Unfall haben kann ohne verkehrt herum zu sein.

Groetjes.

1 „Gefällt mir“

Goh… Goede vraag! Hoe kom je daar zo op?

Ik zou daarbij inderdaad vooral denken aan een auto die op z’n dak ligt. Een auto die over de kop gegaan is, kan wel weer op zijn wielen geland zijn - quasi een soort salto. Maar een achtbaan gaat bijvoorbeeld ook over de kop. In de figuurlijke betekenis kun je het bij “over de kop gaan” ook hebben over prijzen die enorm stijgen - hoor je vaak bij huizenprijzen, in Amsterdam bijvoorbeeld.

EDIT Volgens de Van Dale betekent “over de kop gaan” ook dat een bedrijf failliet gaat. Dat van die prijzen vind ik niet, dus neem dat maar even met een korreltje zout… :smile:

4 „Gefällt mir“

Ik zou zeggen dat wanneer een auto op z’n (is “auto” eigenlijk mannelijk of vrouwelijk?) ligt, hij inderdaad ondersteboven ergens ligt. Jij hebt als vrachtwagenchauffeur vast al heel wat auto-ongelukken gezien, of? :weary:

1 „Gefällt mir“

Een auto die op zijn kop ligt ken ik alleen in letterlijke zin: ligt op zijn dak, met de wielen in de lucht.
Iets of iemand die over de kop gaat maakt een salto, en figuurlijk betekent het inderdaad failliet gaan.
Prijzen die over de kop zijn gegaan, zijn tweemaal zo hoog geworden, meestal wordt daarbij een periode vermeld, bijvoorbeeld een jaar.
Maar wie weet zijn er regionale verschillende betekenissen.
groetjes Ludo

Oh ja, auto is mannelijk woordenlijst

4 „Gefällt mir“

Ich lese das häufig bei Facebook in Stau Info Gruppen und frage mich dann ob wirklich soo häufig Autos über Kopf gehen.

Es geht eigentlich, Pannen sieht man Häufig, da fällt auf das in den Niederlanden die bestuurder meist weit in die Berme fahren. Ob da alle so ohne weiteres wieder herauskommen :frowning:
Von ganz schlimmen Unglücken wurde ich bisher zum Glück verschont :slight_smile:

Danke euch für eure Beiträge! :slight_smile:

2 „Gefällt mir“