Artikel

Was wissen die Niederländer über Deutschland? Die Leute denken, sie kennen sich gut, aber das ist laut diesem Artikel enttäuschend…

4 „Gefällt mir“

Beste Harmen,

Een heel goed geschreven artikel en de moeite waard om te lezen. Bedankt voor de link.

Maar volgens mij kloppen er twee dingen niet: (1) dat Duitsland een religieus land is. „Op partijcongressen van vrijwel alle partijen zitten er bisschoppen op de eerste rij“. Nee hoor, Dat is aan het veranderen.

(2) „In Duitsland begint het Oosten van Europa. Want niet pas in Polen begint de weerstand tegen zoiets als het homohuwelijk, dat speelt al sterk in Duitsland“. Nee hoor. Ook niet meer actueel.

Katholieke kerkgemeenten vieren de zegening van homoseksuele paren:

1 „Gefällt mir“

Dag Nicolas,
Bedankt voor je reactie.Een beetje laat antwoord van mij, maar toch. Duitsland is een redelijk groot land naar Nederlandse begrippen. En uitspraken over Duitsers in het algemeen (of wat voor groep dan ook) zijn altijd wat discutabel. Een aantal jaren geleden nog in de NL reclame: ’ Gelukkig maken Duitsers geen grappen’ :slight_smile:

In mijn stukje Duitsland merk ik ook geen problemen met bv homohuwelijk. Als het gaat om religie merk ik wel een duidelijk verschil tussen DE en NL kant van de grens. Hoewel dat in een rap tempo hetzelfde lijkt te worden.

1 „Gefällt mir“

Beste Harmen,

Deze Nederlandse reclame: „Gelukkig maken Duitsers geen grappen“ bevindt zich op de grens tussen wat grappig is en niet grappig is. Maar ik denk dat het desondanks heel goed gedaan is. Nederlanders hebben natuurlijk alle recht van de wereld om zich aan de tijd met de moffen te herinneren.

Het begon met de Duitse bommen op Rotterdam (1940). Daarna kwam de brandmerking van de Nederlandse Joden en daarna de transporten naar de concentratiekampen. Dus heel gruwelijk.

Nu zijn de tijden veranderd. Maar steeds ziin mensen uit Nederland een voorbeeld. We hebben een president uit Nederland, de heer Rutte, die als eerste in de EU opkomt voor de mensenrechten.

Groetjes, Nicolas
.

.

Hallo Nicolas, als ich diese Werbung zum ersten Mal sah, lebte ich noch in den Niederlanden, da hatte ich auch so meine Zweifel. Aber die Grenzen sind offen geblieben, es ist nicht beim Bundestag gelandet :slight_smile:
Was Rutte angeht, so sind die Holländer etwas Rutte müde. Er sitzt ungefähr so lange wie Merkel.
Grüße, Harmen

1 „Gefällt mir“

Danke Andrea, das meinte ich. Es gibt noch eine andere Variant, aber der Inhalt ist identisch.
Grüße, Harmen

Er ist ungefähr so lange im Amt wie Merkel.

Variante

1 „Gefällt mir“

Top! Danke Andrea!