Anna zoekt een tandempartner

Hoi :wave:

Mijn naam is Anna, ik ben 25 jaar oud en woon in Essen (NRW) in Duitsland.
Ik ben op zoek naar iemand, die graag met me in het Nederlands wil schrijven of misschien ook eens praten.
Nederlands heb ik op school geleerd, probeer het nu door het lezen van Nederlandse boeken, het kijken van Nederlandse nieuws en het schrijven en lezen hier op het forum te verbeteren, omdat ik in maart graag een stage in Amsterdam wil doen.

Als iemand zin heeft om af en toe met me te schrijven, zal ik blij zijn als hij of zij me antwoordt of een berichtje stuurt.

Groetjes,
Anna :slight_smile:

Hoi Anna,

Leuk dat je in Amsterdam stage wilt gaan lopen. Als het met de inentingen goed gaat, zou dat zomaar weer ‚normaal‘ mogelijk moeten zijn.
Wat voor een stage wordt het? --> ik zie net dat je dat al een paar keer hebt uitgelegd :grimacing::blush:

Ik wil in het tweede Semester naar Bonn… maar hoe dat moet wordt nog spannend.

Ik heb helaas geen tijd om regelmatig te bellen.

Groeten uit Delft

1 „Gefällt mir“

Hoi Peter,

Bedankt voor je antwoord!
Ik hoop ook, dat het mogelijk zal zijn. Eigenlijk wilde ik vier weken stage lopen, maar nu lijkt het erop dat ik maar een week stage loop en nog online interviews doe.
De stage is voor mijn masterscriptie en ik zal het in het Oranje Huis in Amsterdam (een soort vrouwenopvang) lopen.

Wanneer begint het tweede semester voor jou? En wat zal je dan in Bonn studeren?

Groeten uit Essen,
Anna

2 „Gefällt mir“

Ich studiere im dritten Jahr Duitslandstudies (Germanistik) an der UvA(msterdam) und nebenbei DaZ/DaF an der Universität Bonn. DaZ/DaF ist als Teil eines Zweifachstudiums in nur drei Semestern zu schaffen. Leider bin ich bis jetzt :scream::flushed::sob::sob::sob: nur in Bonn gewesen um die Unterlagen für meine Immatrikulation einzureichen. Deswegen hoffe ich ab April das dritte Semester in Bonn abzuschließen :grin:. Nächstes Jahr fange ich in Amsterdam mit einem edukativen Master für Deutschlehrer an.

1 „Gefällt mir“

Dat klinkt interessant. Hoe komt het, dat je Duits hebt gekozen? Heb je al eerder Duits geleerd?
Ik houd mijn vingers gekruist (is het zo correct?) dat corona het je toestaat binnenkort weer voor je studie naar Bonn te gaan! :+1:

2 „Gefällt mir“

Nee, dat is Engels. I’ll keep my fingers crossed. :wink: In NL duimen ze voor iemand. :smiley:

2 „Gefällt mir“

Oké, dank je wel. Je kunt de vertaler van google dus niet altijd vertrouwen :smiley:

2 „Gefällt mir“

Deutsch lernen… Als Kind habe ich die deutsche Sprache beim Zelten in der Schweiz gelernt. Wir waren dort 6 mal in den Sommerferien, je drei Wochen, hintereinander. Und sie ist dem Niederländischen sehr ähnlich.

Aber dann… je mehr ich erlerne, desto schwieriger wird die Sprache. :sob::sob::sob:

1 „Gefällt mir“

Dat klopt, de Duitse grammatica is echt ingewikkeld. Ook ik kan niet altijd alle regels uitleggen. Maar ik denk ook, dat Duits en Nederlands behoorlijk op elkaar lijken, dat maakt het leren toch makkelijker :smiley:

Maar volgens mij is het leren van het Nederlands soms ook moeilijker, het verwisselingsgevaar is heel groot, omdat veel wel 1:1 met het Duits overeen komt, maar ook veel alleen maar op elkaar lijkt en dan wel een andere betekenis heeft, als je vermoedt. En zoals Peter al schrijft: Hoe meer je weet, hoe meer vragen komen op :crazy_face: :crazy_face:

1 „Gefällt mir“

Ja Verena, je hebt gelijk. Ik had al veel situaties waarin ik een Duitse zin letterlijk in het Nederlands heb vertaald, omdat het volgens mij goed klonk. Maar vaak is het dan toch verkeerd, want er zijn toch enkele verschillen tussen de twee talen. Soms vergeet je dat :smiley:

2 „Gefällt mir“