Andreas aus Kelkheim (Nähe Frankfurt)

Hallo zusammen,

mein Name ist Andreas, bin neu hier und wollte mich vorstellen: Bin Deutsch, 33, lerne aber seit ca. 2006 Niederländisch. Wie ich Niederländisch angefangen habe zu lernen? Ich habe Gebrauchsanweisungen gelesen einst und habe dann halt auch mal geschaut, wie das so in anderen Sprachen geschrieben steht und habe auf einmal Niederländisch „gelesen“ und natürlich gemerkt, dass man das Gelesene sehr gut verstehen kann. Ab diesem Zeitpunkt war für mich klar, diese Schwestersprache muss ich lernen.
Ich schau jeden Tag niederländisches Fernsehen (NOS, NPO 1, 2 und was es sonst noch so gibt). Schaue gerne „Opspring verzocht“, „Flikken Maastricht“, eigentlich auch gerne „Flikken Rotterdam“ aber aufgrund dessen, dass bei Rotterdam so dermaßen undeutlich und schnell gesprochen wird (besonders der Schauspieler Cees Geel) verstehe ich nahezu nichts. Das ist schade.
Während meiner Ausbildung in einer Autovermietung konnte ich meine Niederländisch Kenntnisse bereits anwenden. Wegen Kunden, die bis nach NL gefahren sind und dort Autos unterschlagen haben. So hatte mich mein Chef angewiesen mit der niederländischen Polizei zu telefonieren. Da diese auch eine relativ saubere und deutliche Aussprache anwenden, hat das sogar sehr gut geklappt. Hab kein Problem mit, wenn Niederländer schnell, ABER deutlich und sauber sprechen. Sehr problematisch wird es, wenn sie schnell sprechen 3 Wörter wie 1 Wort sprechen.
Ich liebe die Niederlande (ich war bereits 6x in Amsterdam, Uden, s’-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Ter Apel, Eindhoven, Giethoorn, Haarlem, Alkmaar, Egmond aan Zee).
Aus meinen Erfahrungen in den Niederlanden kann ich sagen, dass Niederländer dich wie ein König behandeln, wenn du als Deutscher in Hotels auf Niederländisch eincheckst, spätestens dann wenn sie den deutschen Personalausweis sehen. Die meisten waren verblüfft, dass ich so gut Niederländisch konnte. Das hat mich sehr gefreut immer.
Allerdings gab es auch frustrierende Momente, vor allem wenn man den Eindruck machte, dass man es zu gut kann, denn dann vor allem neigen sie sehr dazu, undeutlich und schnell zu sprechen, was mir beim Verstehen des Niederländischen unfassbare Mühe macht. Kein Problem, wenn die Leute klar und verständlich sprechen, aber das „Kweenie“-Phänomen und das auf die normale gesprochene Umgangssprache übertragen, verstehe ich beinahe kaum ein Wort mehr.
Ich kann Niederländisch deutlich besser sprechen und schreiben, als verstehen leider. Ich verstehe Nachrichtensprecher (Rob Trip z. B.) bei NPO 1 SEHR GUT und auch im Radio bestens, aber wenn dann z. B. normale Bürger im Alltag interviewt werden, wird es schon deutlich schwerer. Auch sehr schwer, wenn Leute auf der Straße durcheinander reden oder schreien. Kaum etwas zu verstehen, nur einzelne Wörter leider.

Im Urlaub am Mittelmeer, wo ich am liebsten Urlaub mache, hoffe ich immer auf viele Niederländer in den Hotels und bin traurig, wenn man nirgendwo welche hört :wink: Freue mich aber immer, wenn ein nettes Gespräch irgendwo beginnt, um ihnen zu zeigen, dass es Deutsche gibt, die ihre Sprache auch (gerne) sprechen :slight_smile:

Freue mich auf den Austausch hier, ganz gleich, ob auf Deutsch oder Niederländisch. Niederländer lerne ich immer gerne kennen. LG Andreas

7 „Gefällt mir“

Hallo Andreas,
Kijk dat klinkt als muziek in mijn oren en lees zelfs sommige dingen, die ik ook altijd leuk vond vroeger als het om de Duitse taal ging toen ik nog in Nederland woonde.
Dat jij elke dag de Nederlandse TV kijkt en vooral hoort is een punt wat ik heel goed vind. Sinds enkele jaren is het nog makkelijker geworden Nederlandse TV en radio te ontvangen in geheel Europa.
Radio luisteren is een enorm goede leermeester, maar wel blijven luisteren en niet gelijk stoppen na enkele dagen als je niet alles verstaat.
Een leerling van mij, die geen woord Nederlands sprak, heb ik dat aanbevolen in 2012 en ondertussen spreekt ze prima Nederlands en sinds ze een abo bij NLZIET heeft, is ze nog enthousiaster dan ooit tevoren.
Ik wens je veel succes met de Nederlandse taal.

Een groet uit de Oberpfalz van Hans.

1 „Gefällt mir“

Hallo Hans, goedemorgen en hartstikke bedankt voor je leuke antwoord. Ja dat is voor mij erg belangrijk naar tv en radio te gaan luisteren. Daar train je gewoon je hersenen enorm mee. Soms voer ik zelfgesprekken met mezelf in het Nederlands om de gesproken taal te blijven oefenen en dat het gewoon in je geheugen blijft.
Helaas is het vaak moeilijk Nederlandse televisie principieel in het buitenland te ontvangen vanwege VPN. Ik heb verschillende apps (NOS, NPO App) op m’n mobieltje daarmee ik naar Nederlandse nieuwsuitzending, talkshows enz. kan bekijken. En die verbind ik dan met mijn televisie („Screen Mirroring“) zodat ik het op tv kan bekijken.
Jammer dat je niet zomaar op een router of zo iets Nederlandse zenders kunt ontvangen omdat VPN zegt dat je in het buitenland zit en derhalve Nederlandse programma’s niet kunt ontvangen. Op het mobieltje kan je weliswaar deze regeling met een trucje buitenspel zetten doordat je door een VPN app instelt dat je vermeend in NL zou zitten maar helaas werkt dat niet direct over tv. Zou er zelfs maandelijks geld voor betalen.

Vele lieve groeten uit Kelkheim
Andreas

Hoi Andreas, ik stuur je een PN dan is alles opgelost en kan je elke dag Nederlandse TV kijken.

Dus voor allemaal die naar Nederlands tv ook van het buitenland willen kijken: Door de app NLziet is het mogelijk zo ver ik weet alle Nederlands tv programma’s te ontvangen. Je moet er weliswaar 8,95€/maand voor betalen na 14 dagen gratis proberen. Maar dat is het wel waard. Je moet een smart TV hebben die bekwaam is apps te gaan downloaden. Over andere bronnen zoals laptop of je mobieltje is dat uiteraard ook mogelijk. Ben best wel tevreden met NLziet.

Hoi Andreas,

Van harte welkom hier op het forum en hartstikke leuk dat je je (zo uitgebreid!) voorstelt!

Zelf ben ik Nederlander en woon sinds bijna twintig jaar in Duitsland. Een jaar of tien geleden ben ik met de cursus Nederlands „NL Ganz Schnell“ begonnen, en ook het forum is kort daarna ontstaan.

Veel plezier hier en misschien eens tot ziens, bijv. tijdens de (soms online) stamtafelavonden.

Hartelijk groeten uit Roetgen,

Ralf (admin)

Hoi Ralf, bedankt voor je antwoord. Hoe kan ik aan de stamtafelavonden deelnemen. Doen jullie dat over zoom? Klinkt spannend. Directe stamtafelavonden zijn er waarschijnlijk niet in de Rhein-Main-regio, toch?

Hartelijke groet,
Andreas

Hoihoi, dat gaat inderdaad via Zoom. Binnenkort plan ik een nieuwe avond. De aankondiging komt hier op het forum, je zult hem vanzelf voorbij zien komen. Dat zou leuk zijn als je erbij kan zijn :blush:

Er worden ook door anderen stamtafels georganiseerd, je kunt eens kijken waar ze zijn. Er is een eigen rubriek voor hier op het forum: Stammtische - Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Groetjes, Ralf

Dat hoort zich goed aan. Ik zal het in de gaten houden…