Alle nach 's-Hertogenbosch!

Hoi allemaal,

die beliebteste Stadt der Welt zum Wohnen? Das ist (fast) 's-Hertogenbosch (oder auch Den Bosch)!

In diesem Beitrag liest du mehr:

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/new-york-barcelona-londen-nee-den-bosch-een-na-beste-stad-ter-wereld-om-in-te-wonen~a7e2acd0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Die Aufstellung wurde vom Magazin Focus gemacht:

Also, bis bald in meiner Stadt :slight_smile:

5 „Gefällt mir“

Ofschoon het in het „zorgelijk“ gebied ligt volgens het dashboard en waar het bijna begonnen is tijdens het carnaval.
Hoe oud is dit onderzoek wel niet ?
Oeteldonk is trouwens nog makkelijker uit te spreken dan s-Hertogenbosch of den Bosch voor bijvoorbeeld de Duitsers, die zeggen liever Herzogenbusch.

DE Duitsers bestaan niet, net zo min als DE Nederlanders.

4 „Gefällt mir“

Ich bin dort früher einmal jede Woche gewesen und kann das nur bestätigen.
Wirklich schön dort und nur nette Leute.

3 „Gefällt mir“

Naja direkt in Den Bosch wäre mir schon wieder eine zu große Stadt. Aber De Loonse en Drunense Duinen sind wirklich herrlich!

Laat ik dan zeggen, de Duitstaligen en die deze bijdrage een hartje hebben gegeven mogen zich rustig melden bij mij per PB voor het geval die zich ook beledigd hebben gevoeld.

Hallo Ralf,
stimmst Du dem zu, dass Den Bosch „die Stadt“ in den Niederlanden ist? Ich war ein paar mal im 1931 und hab’ ein wenig von der Stadt gesehen – aber nicht sooo viel. Mir war es jetzt nicht als besonders nett oder schön oder sonstwie als besonders aufgefallen.

Wohnt es sich in Den Bosch „nur“ so toll oder gibt es auch etwas was mal einen Besuch wert ist (als Nichtbiertrinker! :slight_smile: ) ?

Ich hab’ ein halbes Jahr in Utrecht gewohnt. Das wäre wohl meine Wahl, wenn ich in eine Stadt ziehen wollte und man dann nebenbei noch das Geld für ein Häuschen in Utrecht hätte. Die Zeiten sind aber für den Normalverdiener ja inzwischen vorbei… :-o

Als Person die dort geboren ist, kann ich die Frage natürlich nur mit „ja“ beantworten :slight_smile:

Een rondvaart over de Binnendieze is een aanrader, daarna een Bossche Bol eten, lekker!

2 „Gefällt mir“

Habe ich von Deutschen noch nie gehört… Nur „Den Bosch“ mit dem deutschen „sch“ am Ende…

1 „Gefällt mir“

Maar één voorbeeld en vooral de ARD doet het als ze een concours hippique uitzenden uit Den Bosch.

1 „Gefällt mir“

De Duitsers en de Nederlanders bestaan niet? Dat denkt Trump misschien. „De Nederlander“ en „de 'Duitser“ ok, maar „zoveel miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde“ kun je niet ontkennen. (-;

Leuk, maar ik heb mijn twijfels, dat als je het in Duitsland over „Herzogenbusch“ hebt (zonder context), er veel mensen zijn die een verband met Nederland leggen. Ik bedoel „Arnheim“, „Nimwegen“ dat is gangbaar, „Herzogenbusch“ niet, ook al komt het klaarblijkelijk af en toe boven de water.

Maar, Hans, dat was alleen een kleine toevoging van mijn kant, en geen onderwerp voor een nieuwe discussie. Dus, alles goed. :upside_down_face:

1 „Gefällt mir“

Nog iets grappigs om op te wijzen: 's-Hertogenbosch is natuurlijk het bos van de hertog. Laat dat nou net een woord zijn dat in het Duits niet zwak verbogen wordt: niet des Herzogen, maar des Herzogs.
En kijk, dat kunnen ze in 's-Gravenhage weer niet zeggen.

3 „Gefällt mir“

Bossche bollen had ik uiteraard al gegeten, maar niet in Den Bosch zelf.

Een aanrader voor een lekker diner is in Den Bosch in het kloosterhotel „de zoete moeder“, trouwens ook betaalbaar. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dank je voor de tip. Ik zal mijn moeder er een keertje mee uit nemen.

voor Peter

diner (1xn) Uitspraak „dienee“
het diner -> een lekker diner

1 „Gefällt mir“