Alexus' sollicitatiebrieven Nederlands

Hoi!
Ik ben op dit moment op zoek naar werk en zou graag ook in Nederland of België (Vlaanderen) willen werken. Nu heb ik mijn bachelor in het Nederlands gedaan maar het schrijven van sollicitatiebrieven in het Nederlands (die immers al in je moedertaal een uitdaging zijn) vind ik toch nog best moeilijk. Vooral zinsopbouw en grammatica zijn mijn problemen…heel erg bedankt voor de hulp!!

Dankzij mijn passie voor wetenschappelijk onderzoek doen en mijn interesse voor lobbyen en de werking van belangengroepen ben ik ervan overtuigd, dat de baan als junior onderzoeker perfect bij mij past.

Tijdens mijn studie heb ik al ervaring en kennis over zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden en -technieken opgedaan. Verder heb ik ervaring in het verzamelen van documenten en het coderen gemaakt. Het wetenschappelijke schrijven gaat me goed af en ik schrijf met gemak rapportages. Verder beschik ik over een academisch werk- en denkniveau en heb ik mijn studie met uitstekende resultaten beëindigd en mijn Masterdiploma met het hoogst mogelijke cijfer gehaald. Door in Nederland gestudeerd te hebben, spreek ik Nederlands op academisch niveau.

Ik werk altijd nauwkeurig en heb een analytisch-conceptuele denkwijze. Verder ben ik teamgericht, communicatief en efficiënt en kan goed onder tijdsdruk werken.

Graag licht ik in een persoonlijk gesprek verder toe waarom ik de geschikte junior onderzoeker voor het Antwerp Centre xy ben.

3 „Gefällt mir“

Hoi Alexus, omdat de mensen die de teksten in de oefenhoek corrigeren dit geheel en al vrijwillig en in hun vrije tijd doen zou ik willen voorstellen dat we je tekst alinea voor alinea behandelen.

Je brief lijkt me trouwens nogal generiek. Als je die baan echt wilt hebben kun je beter wat dieper op de punten ingaan die jou zo geschikt maken voor de functie in kwestie.

De sollicitatiecommissie zal willen weten waarom dat zo is. Heb je bijvoorbeeld relevant vrijwilligerswerk gedaan?

2 „Gefällt mir“

Hoihoi, Alexus,

Ik wil mij wel ontfermen over je sollicitatiebrief, maar wel - zoals @alex al schreef - in kleinere delen.

Wanneer je solliciteert, dien je op te vallen tussen de honderden andere medesollicitanten. Wat maakt jou uniek? Wat heb jij wat anderen niet hebben? Stroom over van enthousiasme. Kortom, waarom moet dat bedrijf waar je solliciteert nu voor jou kiezen?

Stap één: Laten we eens beginnen met de baan waar je op solliciteert. Wat is dat voor baan, wat vragen zij precies? Leer dat bedrijf alvast kennen via het internet, zoek hun projecten op.

Stap twee. Ga je solliciteren met een sollicitatiebrief met CV, of wil je creatief solliciteren? Hoe ga jij jezelf verkopen? Dat kan bizarre vormen aannemen: ik heb indertijd een sollicitatiecampagne opgezet. Een sollicitatiewebsite, veel advertentieruimte gekocht op de regionale radio en -website, in kranten en magazines gestaan, duizenden visitekaartjes laten maken, naar tientallen netwerkbijéénkomsten geweest. Dat heeft veel geld gekost, maar het heeft wel gewerkt.

2 „Gefällt mir“

Dank jullie wel! Misschien is de sollicitatiebrief echt een beetje te generiek. Ik heb er trouwens een paar zinnen uitgehaald om het hier niet nog langer te maken. Ik heb nu ook een paar ideeën om het wat minder generiek te maken, alhoewel ik wel precies op de advertentie in ben gegaan.

@Kitty ik ben echt onder de indruk wat jouw sollicitatiestrategie betreft :smile:
In dit geval is het voor mij iets moeilijker omdat ik in Hamburg zit en in België soliciteer. Maar een sollicitatiewebsite heb ik al vaker gehoord, dat is misschien wel een idee.

3 „Gefällt mir“

Übrigens, auf diese Bewerbung habe ich inzwischen die Einladung zu einem Bewerbungsgespräch bekommen. Also danke für eure Tips, es hat funktioniert :grin:

6 „Gefällt mir“

Ach super, das freut mich!

Super!

Ich bin jetzt einmal ganz neugierig, @Alexus : Wie lief es? :slight_smile:

2 „Gefällt mir“