Wortdomino - woorddomino

We kunnen de meeste (alle?) achtervoegsels en verbuigingen niet aanvullen, dus inderdaad opletten bij: laar, schap/pen, loos, heid/heden, je/jes/tjes.
Tip: kijk of je zelf een dominowoord weet.
:upside_down_face:

het roosjespatroon

1 „Gefällt mir“

de patroonhouder

de houderkleur

de kleurenfoto

het fotogenie

maar voor enige woorden er zijn slechts keen aandere achtervoegsels. Dus is de alternatieve, deze woorden voor de Nederlands moedertaal kundige te laten?

Nee hoor, dit spel is niet alleen voor Nederlanders, in tegendeel: iedereen kan aan dit spel meedoen.
Als domino-woorden zijn achtervoegsels niet bruikbaar.
In de eerste bijdrage van dit spel staat de uitleg, en ook hier:

Uitleg woorddomino

Bij dit spel moeten we steeds een nieuw woord bedenken dat begint met het laatste gedeelte van het vorige woord.

Bijvoorbeeld: stokbrood - broodmes - mespunt - punthoofd - et cetera

Noem dus steeds een woord dat uit (minimaal) twee woorden bestaat, zoals stok-brood. ‘Stokbrood’ bestaat uit ‘stok’ en ‘brood’. Een aanvulling in het Duits van @GoodbyeRoutine: “Das Wort soll eine Zusammenstellung sein, also aus zwei Wörten zusammengestellt werden, die theoretisch auch alleine stehen könnten.”

Als het nodig is, mag je ook een ‘s’ als verbinding tussen twee woorden toevoegen, bijvoorbeeld: afdelingshoofd, verkopersmarkt.
Een verbindings-e(n) mag ook, bijvoorbeeld van ‘houtskool’ mag je ‘kolencentrale’ maken.

Laten we verder gaan met punthoofd, wie heeft er een volgend woord dat begint met hoofd…?

Wat te doen als er een woord genoemd wordt, waarmee niemand een nieuw woord kan beginnen? Dan start de persoon die het laatste woord genoemd had een nieuwe domino met een nieuw woord. Hoe langer de domino, des te beter!

Naar mijn mening hoeven we ons niet zoooooo precies aan de regeltjes te houden, bij andere spelletjes wordt ook wel eens de hand gelicht.
Ik zie alleen soms probleempjes bij sommige woorden die eindigen op heid en zoals Ludo al zei met een paar andere voorbeelden.
Bij de regels stond als voorbeeld punt en hoofd en dat is natuurlijk makkelijk, we proberen het leuk te houden anders krijg ik er een punthoofd van.

de geniekenmerken

de kenmerkenles

het lesuur

het uurtarief

de tariefgroep

de groepsgeest

de geestdrift

de driftuitbarsting

de uitbarstingsdrempel

het drempelniveau

de niveauvraag

de vraagbaak