Winterzeit und Sommerzeit

Goedemiddag allemaal,

Zo, hebben jullie lekker uitgeslapen afgelopen weekend?

De wintertijd is namelijk weer ingegaan en de klok is weer een uurtje achteruit gezet. Dat is altijd goed voor een uurtje extra slapen, toch? Of slapen jullie er niet langer door? Ik heb heerlijk geslapen en mijn bioritme heeft zich alweer aangepast.

Het zorgt wel regelmatig voor verwarring trouwens, de overgang van de zomertijd naar de wintertijd en andersom. Dat we soms niet weten wanneer de klok vooruit en wanneer achteruit moet, bewees dit keer een grote drogist in Nederland:

De klok voor- of achteruit - een grote blunder

In Nederland gebruiken we bijvoorbeeld het ezelsbruggetje „voorjaar vooruit“. Welke ezelsbruggetjes kennen jullie nog?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :slight_smile:

Groetjes,

Ralf

4 „Gefällt mir“

https://alle-eselsbruecken.de/zeitumstellung/

En welk ezelsbruggetje gebruik jij zelf het liefste / meeste, Andrea?

1 „Gefällt mir“

In de tijdsverandering gebruik ik geen ezelbrug. :slight_smile:

Ik geef de voorkeur aan: Spring forward, fall back

spring = Frühling, voorjaar
fall = Herbst, herfst

3 „Gefällt mir“

Ich benutzte bisher am liebsten: Im Frühjahr stellt man die Gartenmöbel vor das Haus und im Herbst zurück ins Haus.

Dieses Jahr habe ich eine neue Eselsbrücke kennengelernt: Man stellt die Zeit immer 'gen Sommer. Im Frühjahr nach vorn und im Herbst darum zurück.

1 „Gefällt mir“

Ik heb eerlijk gezegd nooit een ezelsbruggetje gebruikt, hoewel ik het eigenlijk nodig heb omdat ik steeds vergeet of de klok nou vooruit of achteruit moet worden gezet. Volgens mij kunnen ze de zomertijd afschaffen. Niemand heeft hem echt nodig, of wel?

2 „Gefällt mir“

:+1::+1: :+1:!

Ik heb de zomertijd nodig omdat ik graag ga wandelen en het tijdens de wintertijd veel te vroeg donker wordt. Om mij kunnen ze de wintertijd afschaffen. :smirk:

3 „Gefällt mir“

Ik gebruik geen ezelsbrug. Elke herfst verheug ik me erop, dat ik een uur later mag opstaan en dat het dan niet meer zo donker is als ik wakker word. Maar nu ben ik 's morgens net zo moe als vorige week. :sleeping: Ik merk dus helemaal niks van de wintertijd behalve dat het zo vroeg donker wordt.

2 „Gefällt mir“

Ik moet vanwege mijn stage tegenwoordig vroeg opstaan (voor mijn doen tenminste :slight_smile:) en schrok vanochtend echt even omdat het al licht werd toen ik opstond. Vorige week was het nog gewoon hartstikke donker, dus ik dacht dat ik me enorm verslapen had. Was nog niet helemaal wakker… :smile:

Ik vind het tegenwoordig inderdaad een beetje onzinnig. De meeste mensen zitten in verlichte kantoren of andere gebouwen en krijgen er toch niks van mee wat er buiten gebeurt, en de boeren werken tegenwoordig waarschijnlijk ook wel wat sneller dan vroeger…

2 „Gefällt mir“

Dat klopt, Maartje.

Wat wel jammer zou zijn, is dat het dan in de zomer vroeger donker is, als de zomertijd wordt afgeschaft…vind je dat niet jammer?

2 „Gefällt mir“

Voor mij persoonlijk zou de afschaffing van de zomertijd een ramp zijn. Net als Saylana ga ik ook veel wandelen en ik probeer over het algemeen zo veel mogelijk buiten te zijn. Met de afschaffing van de zomertijd zou me dagelijks een uur daglicht gejat worden.

Als ze dan toch iets willen veranderen omdat te tijdsomstelling twee keer per jaar voor een aantal onflexible medemensen “te veel gedoe” is dan zou ik de voorkeur geven aan het afschaffen van de wintertijd en het behoud van de zomertijd.

2 „Gefällt mir“

Tja, ik denk dat mijn mening wat dat betreft een beetje afwijkt. Het zou inderdaad jammer zijn, maar ik zou er verder niet zo het probleem van zien. Of het nou om 21u of om 22u donker is… :slight_smile: Maar goed, ik kan me dus voorstellen dat dat wel fijn kan zijn.

Het gaat volgens mij niet alleen om die twee omstellingen, waar de “onflexibele medemensen” moeite mee hebben, maar ook het feit dat er veel meer aangepast moet worden. Ik heb bijvoorbeeld collega’s in Amerika, en als ik die nodig heb, is het “gewone” tijdsverschil al best vervelend. Het daadwerkelijke verschil is natuurlijk afhankelijk van hun locatie (-5 tot -8 uur, als ik me niet vergis), maar in de zomer komt daar nog eens een uur bovenop. In veel gevallen is dat gewoon een volle werkdag. Hetzelfde geldt natuurlijk de andere kant op, voor India bijvoorbeeld, of nog verder.

Een van beide behouden klinkt mij een beetje vreemd in de oren. De wintertijd is namelijk de “gewone” tijd, zonder kunstgrepen zoals de zomertijd. Je kunt er dus voor kiezen om altijd UTC +2 te hanteren, of UTC +1. Ook bij UTC +2 wordt het een keer herfst/winter en daarom vroeger donker. Moeten we dan nog een uur opschuiven?

3 „Gefällt mir“