Wie viert er vanavond Sinterklaas?

Hoi allemaal, vieren jullie vanavond Sinterklaas? En zo ja, waar en hoe en met wie? Vroeger was pakjesavond voor mij echt de mooiste avond van het hele jaar – samen met de hele familie bij oma rond de koffietafel wachten tot de bel ging of er plotseling ergens een raam open stond en er cadeautjes naar binnen gegooid werden… En dan de cadeautjes uitdelen, gedichten voorlezen, lang wakker blijven, in bed al beginnen de gekregen boeken te lezen en uiteindelijk heerlijk dromen van Sinterklaas en (toen nog) Zwarte Piet. Sinds ik niet meer thuis woon, vieren wij gewoon “Sinterkerst” op 24 december – met kerstdecoratie en chocolademelk en Glühwein en cadeautjes en gedichten (in het Nederlands en in het Duits) en pepernoten enzovoort. Lekker multicultureel! Ik ben heel benieuwd naar jullie Sinterklaasverhalen. Hebben jullie bijzonder mooie of grappige herinnering aan pakjesavond? Vieren jullie nog steeds Sinterklaas? Zo ja, geniet er van en vertel straks maar wat jullie hebben gedaan gekregen! En zo nee, lees lekker mee en maak er gewoon een ontzettend gezellige avond van! :slight_smile:

13 „Gefällt mir“

P.S. Zullen we proberen om in deze thread geen Zwarte Pieten-discussie te beginnen? Dat lijkt me wel zo fijn, dan kunnen we hier gewoon leuke herinneringen en verhalen uitwisselen. Wanneer mensen het graag over het Pietenprobleem willen hebben, dan is een extra thread misschien het handigste!

10 „Gefällt mir“

Ik ben tegenwoordig alleen thuis, en dan kan ik hooguit kadootjes aan mijzelf geven :wink: Vroeger was dat wel anders. Hele familie bij elkaar, surprises uitpakken en elkaar de Sinterklaasrijmen voorlezen - die altijd anders geïnterpreteerd werden dan de schrijver zijn bedoeling was. Toen ik nog klein was, en indertijd mijn schoen mocht zetten bij de oliekachel midden in de woonkamer, waren deze dagen altijd heel erg spannend! Steevast hooi en een wortel in mijn schoen en de volgende dag vond ik dan tot mijn verassing een kadootje erin, of, als het niet paste, ernaast.

Als familie vieren we tegenwoordig Sinterklaas anders, vaak rond de 3. Advent. We gaan anderhalf uur bowlen en daarna uitgebreid uit eten en combineren dat met de verjaardag van mijn stiefmoeder.

9 „Gefällt mir“

Ja hé, dat was altijd zo’n feest!

Wat leuk om te horen dat er nog meer zijn die Sinterklaas vieren maar dan anders. Dat komt vast vaker voor dan we denken.

@Maartje, ik ben best benieuwd naar bijzondere Sinterklaastradities in jouw familie! Nu er weer een kleintje bij is, zal het over een paar jaar weer een belangrijk feest worden misschien?

4 „Gefällt mir“

Sinterklaas blijft altijd een speciaal plekje in mijn hart innemen. Als kind wilde ik zwarte piet worden :slight_smile:

Ik heb mijn cursisten vanavond op strooigoed en mini-chocoladeletters getracteerd. Het gevoel dat er bij hoort kan ik helaas niet overbrengen. Je moet het toch echt zelf meegemaakt hebben om te weten hoe het is. Op buurtaal heb ik in de loop der jaren een aantal posts over Sinterklaas geschreven. Best veel eigenlijk :wink:

Tegenwoordig vier ik het zelf alleen nog maar als ik toevallig op 5 december in Nederland ben. Mijn vriendin is Duitse en haar zegt het gewoon niet zoveel. Als we kinderen zouden hebben zou ik de traditie met pakjesavond, liedjes zingen en gedichten maken zeker hebben voortgezet!

13 „Gefällt mir“

Mijn kleintje is amper 3 manden oud. Dus, een beetje vroeg. Maar volgende jaar zijn wij van plan een klein beetje met chocolade letters to vieren.
Maar grote cadeautjes zijn voor kerstdag.

Groetjes…

6 „Gefällt mir“

Och… Dat is wel al lang geleden, hoor! :slight_smile:

Ik moet een beetje graven in m’n geheugen, maar langzaam komen er weer herinneringen boven. Toen ik nog op de basisschool zat, mochten we bijvoorbeeld meelopen in de optocht die achter Sinterklaas aan liep tijdens de intocht in Naarden. Was altijd vreselijk koud, maar ontzettend gezellig! Op pakjesavond werd er dan geklopt of aangebeld en stond er een zak cadeautjes voor de deur… Of we (mijn zus en ik) vonden “toevallig” een briefje waarop stond dat we toch echt eens op zolder moesten gaan kijken… :slight_smile: Onze schoen zetten mochten we natuurlijk ook, maar alleen in het weekend. Toen we een beetje ouder werden, maakten we zelf surprises en schreven we gedichten, die dan meestal best een beetje gemeen waren… :smile:

Hoewel Sinterklaas echt wel het grote feest was, hebben we ook altijd wel Kerst gevierd. Met Sinterklaas waren er vooral cadeautjes, met Kerst ging het meer om het samenzijn (en het kerstdiner!). Tegenwoordig vieren we eigenlijk alleen Kerst, al sturen mijn ouders wel altijd nog een chocoladeletter en pepernoten… :slight_smile: Er ligt nu ook nog een pakje op me te wachten! Mijn kleine neefje krijgt er natuurlijk nog weinig van mee, maar we zullen over een paar jaar inderdaad wel weer mogen knutselen en rijmen! Help… :smile: Al kijk ik er ook wel naar uit. Is toch wel extra bijzonder om het mee te maken met zo’n kleintje.

9 „Gefällt mir“

Ik heb voor de eerste keer een uitnodiging voor een Sinterklaasfeestje gekregen. Ik ben erg benieuwd omdat deze procedure voor mij onbekend terrein is. We vieren op zaterdag, dus niet op Sinterklaas. Er zijn Nederlanders en Duitsers op het feestje.
Ik heb al een lootje getrokken, een versje paraat en een cadeautje gekocht.
To be continued…

Ach ja… ik heb ook een mening over de Zwarte Piet :grin:

9 „Gefällt mir“

Dit hoort er natuurlijk ook bij. :joy:

8 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Rustaagh][quote=“Rustaaagh, post:6, topic:1775”]
3 maanden oud
[/quote]

3 manden = 3 Körbe ;)[/details]

2 „Gefällt mir“

Ik had niets anders verwacht, Gerd :wink:

2 „Gefällt mir“

Wat heerlijk om dit allemaal te lezen! Bedankt voor jullie verhalen! :heart_eyes: Aan diegenen die inderdaad Sinterklaas hebben gevierd: wat hebben jullie gekregen?

[quote=„alex, post:5, topic:1775“]
Ik heb mijn cursisten vanavond op strooigoed en mini-chocoladeletters getracteerd. Het gevoel dat er bij hoort kan ik helaas niet overbrengen. Je moet het toch echt zelf meegemaakt hebben om te weten hoe het is. [/quote]

Dat klopt natuurlijk! Misschien moeten we een Sinterklaascursus gaan aanbieden. Met een tochtje op de stoomboot, gedichtjes schrijven oefenen en natuurlijk een excursie naar Nederland om de intocht te zien! :smiley:

Ja, zo was het bij ons ook. Mijn Duitse vriend schudt altijd zijn hooft wanneer ik dit vertel. Geen cadeautjes met Kerst? Dat kan niet!

Wat een ontzettend leuke video, @Haagsehans. Ik moest er echt om lachen!

6 „Gefällt mir“

Natuurlijk hebben we ook hier in Aken uitbundig (bij mij thuis in ieder geval) Sinterklaas gevierd. De tafel zag er zo uit:

Natuurlijk nog meer cadeaus elders in de woonkamer. Was weer een mooi feest :slight_smile:

8 „Gefällt mir“

Leuk, dat ‘verschuiven’ van culturen :smiley: Hier staan inmiddels Adventkaarsen op tafel :wink:

6 „Gefällt mir“

Leuk zeg, @ralf! Wat heb je allemaal gekregen? In ieder geval pepernoten, that’s a must!

Wij hebben gisteravond Sinterklaas gevierd in de universiteit van Germersheim, ook een gezellige mix van culturen. :slight_smile:

Ik zal op 24 december nog een foto uploaden van ons Sinterkerstfeest! :smiley:

4 „Gefällt mir“

Ik heb cadeautjes gegeven, Isabelle, cadeautjes aan mijn dochters. Ze waren er heel blij mee, dat was mijn cadeau :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Es ist also so, dass Sint, der niederländische Nikolaus, Ende November auf einem Dampfer aus Spanien in den Niederlanden ankommt und dort mit Hilfe der schwarzen Pieten schon mal kleinere Gaben verteilt.

Aber dann von den Kindern auch eine Karotte oder Heu für seinen Schimmel bekommt. Sie stecken es ihm in ihren Schuhen als Gegengabe für Süssigkeiten zu. Bis es am Abend des 5. Dezembers zu größeren Geschenken kommt, die er durch das Fenster wirft (in Belgien einen Tag später).

Alles logisch, oder? Ohne ein einziges Pferd auf dem Boot. Aber das ist unwichtig. Ein riesiger Spass für alle, vor allem für Kinder. Sie lieben Pieten. Das Wort reimt sich auf “Genieten”. Pieten sind schwarz, weil sie durch Schornsteine rutschen. Sie sind schon vorher schwarz? Damit so etwas gar nicht auffällt:

3 „Gefällt mir“

Ik hoop je hebt een heel fijne Sinterklaasavond gehad, Isabelle! Voor duitse oren klinkt dat erg mooi :relaxed:. Die Stimmung von damals kommt total gut rüber, in deiner Erzählung :relaxed:
Ich finde vor allem das mit den Gedichten echt bijzonders. Schade, dass es eine vergleichbare Tradition in Deutschland nicht gibt.

2 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Christine][quote=“christinehh, post:18, topic:1775”]
Ik hoop dat je hebt een heel fijne Sinterklaasavond hebt gehad, Isabelle! Voor duitse In Duitse oren klinkt dat erg mooi.
"…echt bijzonders" bijzonder"
[/quote]
[/details]

1 „Gefällt mir“

Dankjewel, Ralf. Ik schrijf meestal zo als ik denk, dan is het van groot nut een feedback te krijgen!

1 „Gefällt mir“