Was fällt dir ein zu ...? Mit niederländischen Beispielsätzen

Na een lange zeereis werd de gehele tuigage van het zeilschip vervangen.

Nieuw woord: nazeggen

1 „Gefällt mir“

Je kunt iets nazeggen. Dus iets herhalen wat iemand zegt.
Je kunt ook iets over iemand zeggen, als hij niet aanwezig is. Meestal iets waar je niet van weet of het juist is of niet. Dan zeg je hem iets na.

Het nieuw woord

Het gerucht

2 „Gefällt mir“

Een gerucht stemt vaak niet met de waarheid overeen.

Het nieuwe woord is:

De leugen

3 „Gefällt mir“

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.(Spreekwoord)

Nieuw woord: inhalen

3 „Gefällt mir“

Op wegen waar een inhaalverbod geldt, is inhalen niet toegestaan.

Nieuw woord

De bakfiets

9 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Jemandem etwas nachsagen auf Niederländisch

Ik ga door met inferno

Bosbranden, zoals in Griekenland, zijn een inferno.

Het nieuwe woord:

De vuurtoren

2 „Gefällt mir“

Elke vuurtoren heeft een eigen karakter (de tijd van licht en donker.)

Nieuw : de navigatie

Zonder navigatie raak je kwijt op zee

Het nieuw woord

de zeekaart

Hé Ralf, tikfoutje

raak je de weg kwijt

Destijds tekende je op de zeekaart de berekende positie in.
Nieuw woord: satelliet

1 „Gefällt mir“

Bij gps zendt een satelliet (nee, meerdere satellieten) signalen aan de plotter op (van?) een schip

Nieuw woord

De positielichten

De positielichten op de havenhoofden branden daar dag en nacht.

Nieuw woord: duinen

Taaltip voor Ralf

Bij gps zendt een satelliet (nee, meerdere satellieten) signalen naar de plotter van (of aan boord van) een schip
postitielichten zullen wel bestaan, maar aan boord hebben we navigatielichten (rood groen en wit)

2 „Gefällt mir“
Navigatielichten

Omdat we in het Duits Positionslicht(er) zeggen heb ik positielichten gekozen. Nou ja, ik denk dat ik niet word kiel gehaald.

2 „Gefällt mir“

Toen ik de ‘navigatielichten’ heb gelezen, zijn me meteen de ‘koplampen’ te binnen geschoten.

Een nieuw woord:

De garage

1 „Gefällt mir“
Voor RalfN

Aha, zo kwam je aan de positielichten, door de Duitse Positionslicht(er). Ja zo gaat dat.
Kielhalen? Oh nee, wees maar niet bang dat je wordt gekielhaald. Dat is al enige tijd uit de mode.

3 „Gefällt mir“

We parkeren de auto in de garage bij het huis of op de oprit. Als er iets aan de auto mankeert brengen we hem naar de werkplaats. Die noemen we ook een garage.

Nieuw woord: sleutelen (aan motorfiets of auto’s werken)

3 „Gefällt mir“
Tip voor Verena
1 „Gefällt mir“

Als ik iets aan de fiets wil schroeven haal ik een paar sleutels uit de kelder, maar meestal zijn die te groot of de klein, zodat ik nog een keer moet lopen. Eerst dan kan ik sleutelen.

Maar als ik aan een fiets niet kan sleutelen moet ik later een andere zin bedenken.

Het nieuwe woord is:

Het fietspad

1 „Gefällt mir“

Dat kan niet :wink: . Sleutelen is een werkwoord. Je haal de sleutels uit de kelder. :wink:

om te sleutelen.

(Doch wenn ich Ludo richtig verstehe, ist es eher an einem Auto oder Motorrad basteln.)

1 „Gefällt mir“

Ah ja toch, ik dacht ook dat ‘sleutels’ het meervoud is. Maar toen ik ‘sleutelen’ las, heb ik niet aan gedacht, dat we ook werkwoorden kunnen kiezen. Ik heb het aangepast.