Wahlen in den Niederlanden 2021

Hoi!

In zehn Tagen ist es soweit, denn am 17. März finden die Wahlen in den Niederlanden statt. Übrigens können 2,4 Millionen „70-plussers“ im Vorfeld per Briefwahl wählen (Quelle: Centraal Bureau voor de Statistiek).

Wenn du herausfinden möchtest welche niederländische politische Partei am ehesten zu dir passt (und du zusätzlich deine Niederländisch- und Landeskenntnisse testen möchtest), kannst du auf der Webseite „Stemwijzer“ gehen. „Stemwijzer“ hat eine doppelte Bedeutung: 1) Wähl schlauer 2) Stimme/Wahl (An)Zeiger.

Es gibt übrigens 37 teilnehmende Parteien, soviel wie noch nie seit der Mitte des 20. Jahrhunderts (Quelle: parlement.com).

Meine Stimme habe ich auch bereits per Post verschickt (da ich im Ausland wohne, nicht wegen meines Alters :slight_smile: ).

Groeten, Ralf

8 „Gefällt mir“
Voor Ralf

Wenn du herausfinden möchtest , welche niederländische politische Partei am ehesten bei zu dir passt (und du zusätzlich deine Niederländisch- und Landeskenntnisse testen möchtest), kannst du (auf der Webseite „Stemwijzer“ zurecht) —> „auf die Webseite … gehen.“
(*zurechtkönnen als Übersetzung für terechtkunnen gibt es im Deutschen nicht, auch das ähnliche „zurechtkommen“ passt hier nicht.)

1 „Gefällt mir“

Beste Ralf,

danke für die Tipps. Ich höre das niederländische Radio, NPO Radio 1, oft im Hintergrund, wenn ich am PC bin, was für das Sprachgefühl gut ist. Dort geht es oft um die Wahlen, aber auch um Conora. Von mondkapjes über avondklok bis zu versoepelingen. Ein Conora Lexikon gibt es noch nicht.

Groetjes, Nicolas

.

Das gilt für mich auch, außer das ich schon alt genug wäre ! :grinning:

2 „Gefällt mir“

Ik heb gehoord dat het in Nederland niet mogelijk is om per brief te stemmen?!
Behalve uitzonderingen?!
Groetjes Mechthild

Toch wel Mechthild, maar alleen voor Nederlanders vanaf 70 jaar.

Bedankt! Jammer dat het geen „Daumen hoch“ Zeichen gibt…

1 „Gefällt mir“

aber sowas von :+1:

Maar je mag op het hartje onder de bijdrage klikken, dat is hetzelfde.

1 „Gefällt mir“

Hoi Ralf,

Nu heb ik de Stemwijzer daadwerkelijk voltooid en nu weet ik ook voor welke partij ik in Nederland zou moeten stemmen, als ik Nederlander was.Het is namelijk de Partij voor de Dieren (of voor de PvdA). De vragen waren trouwens niet erg makkelijk…

Groetjes

1 „Gefällt mir“

Klopt, zelfs voor een Nederlander is het inhoudelijk goed opletten! :slight_smile:

Echter zou men ook in Nederland de kiesdrempel van 5% moeten invoeren, al die snipperparteien dragen ook niet bij aan een duidelijk beeld.

Heb jij wel de procedure goed gevolgd, Hans?

Er waren veel briefstemmers die de fout in gingen…

Wat dacht jij dan ? Ik doe altijd alles precies zoals het gewenst wordt, bovendien heb ik deze procedure al vaker gedaan.
Ik sta ervan te kijken dat vele mensen het verkeerd doen, het is tot in den treure goed uitgelegd.
In het Duits zou men zeggen: Idiotensicher.
Binnen Nederland voor de 70 plussers is het nieuw, daarom denk ik dat ze problemen daarmee hebben, goed lezen is het halve werk.

1 „Gefällt mir“

Ik stem net als @Haagsehans al jaren per brief en ik vind eveneens dat de procedure goed is uitgelegd. Even rustig lezen en dan had het eigenlijk voor bijna iedereen goed te doen moeten zijn.

1 „Gefällt mir“

Ik moest wel even inwendig lachen, toen ik zag dat zelfs Jan Terlouw het fout deed.

Voor diegenen die de resultaten nog niet hebben gezien:

De VVD is de grootste gebleven, D66 met afstand de grootste tweede partij.

…en die heeft ook nog een touwtje uit de brievenbus hangen. :face_with_monocle: