In Duisburg?
Het ziet er uit als een glas-in-lood-raam. Afgebeeld is wel een typische „Schaufelradbagger“ zoals die in bruinkolengebieden ingezet worden. Ook zijn er electriciteitscentrales te zien, zoals bij Neurath. De traktor duidt op de vruchtbare akkerbodems.
@hadedeha Nee, rond om Duisburg is mijn plaats niet te vinden.
@dobsondirk Ja, dat is een glas-in-lood-raam, en ook jouw beschrijving klopt natuurlijk. Maar waar precies is het te vinden? In Neurath in ieder geval niet.
Schloss Paffendorf in de gemeente Bergheim?
Je komt nu langzamerhand wat dichter bij.
voor Dirk:
Ja, voor @Verena wel. Maar ik denk dat ze er blij met jouw cryptische omschrijving was.
Aangezien de „Schaufelradbagger“ denk ik dat het een raam in een informatiecentrum van RWE was.
b.v. Garzweiler
Nee , het raam vind je niet in een informatiecentrum. Maar de plaats heeft natuurlijk een speciale betekenis in samenhang met de bruinkooldagbouw. Een hint: Ik was niet op vakantie, ik was alleen maar een paar uurtjes fietsen met mijn kleindochter.
een raam van een kerk dicht bij de bruinkoolvelden misschien?
Ja, dat klopt. Het gebouw is een kerk met een speciale betekenis.
Is de foto in de regio Maas/ Rijn genomen? Is de foto in de mijnstreek genomen?
In Landgraaf is toch een gedachteniskapel van de mijnwerkers.
Hm, even denken.
Heerlen, Herzogenrath, Landgraaf en Brunssum waren allemaal mijnsteden.
Ik moet raden, want niet geschoten is altijd mis. Landgraaf?
Ik denk dat Maya niet zelf fietste, maar misschien in de trailer zat.
Nee, de kerk heeft wat met de bruinkooldagbouw te maken. In Limburg werd steenkool gewonnen.
Hm, werd de kerk het slachtoffer van de bruinkoolwinning en werd ze dan weer herbouwd?
En daarom het mooi raam met de graafwielbagger?
Ja, dat klopt bijna. De kerk werd herbouwd maar niet in de oude vorm. Die is nu ook geen ‘echte’ kerk meer. Maar waar vind je die?
Aha! Men heeft dus de machine afgebeeld waaraan men de ondergang van het vroegere dorp verdankt! Is dat venster door RWE in opdracht gegeven aan de kunstenaar? Wat een bittere ironie!
Gefinancierd werd de herdenkingskapel van een ‚vereniging ter bevordering‘ van de gezochte plaats (Förderverein). Die heeft ook het raam in opdracht gegeven, niet de RWE.
Wat een leuk woord:„emmerwielgraafmachine“! Volgens de Nederlandse Wikipedia is de correcte vertaling: GRAAFWIELBAGGER.
Gedächtniskapelle - Eschweiler, Aachen | Radtouren-Tipps & Fotos | Komoot
Even op „131 Fotos“ klikken en dan is het de 17e foto.
Für diejenigen , die lieber wandern wollen anstelle von radeln.
http://www.gedaechtniskapelle-lohn.de/#xl_xr_page_kirchspiel-wanderweg
Ja, @Andrea1 dat klopt. Op mijn foto is de herdenkingskapel van Lohn te zien.