Dit standbeeld staat in het Wilhelminapark van Utrecht.
Ja dat klopt helemaal!
Jij bent weer aan de beurt.
Deze rivier is gereguleerd. Zijn naam kenden de Romeinen alreeds. Het is een woord uit de Indo-Germaanse taal. Dus nog uit de tijd vóór de Romeinen. Hoe heet deze rivier en door welke stad stroomt hij hier?
Volgens jouw beschrijving, Dirk, moet dit de Rijn zijn, maar ik kan de naam van de locatie niet zeggen.
volgens jouw beschrijving
Voorbeeld: Is dit jouw pen? (jouw geeft hier bezit aan) (bezittelijk voornaamwoord)
je echtgenote zegt: Ik hou van jou (persoonlijk voornaamwoord)
Het is niet de Rijn. Hij is niet ver weg. Daar waar deze rivier in de Rijn mondt via een andere rivier is de Rijn meer als 200 m breed.
Trouwens,de Romeinen kenden meer als één rivier: denk maar eens aan de Maas (latein: Mosa). Dat is niet de gezochte rivier.
Het kan natuurlijk ook een van den zijrivieren van de Main zijn, dus de Witte of de Rode Main. Heb ik gelijk?
Het kan natuurlijk ook een andere zijrivier van de Main zijn als de Witte of Rode Main…
Uit het Indo-Europees dhav (= wassen, stromen) kan de rivier Tauber worden afgeleid. Ook een zijrivier van de Main.
De Tauber is ook een zijrivier van de Main. Zoek maar eens naar een Romeinse nederzetting, die de Romeinen naar die rivier genoemd hebben
Die Saar.
Volgens jouw hint kan het goed de rivier Nidda zijn.
De Nidda is goed! Door welke stad stroomt hij op de foto?
Omdat er geen stad te zien is ga ik van den monding naar de bron. De monding is in Frankfurt maar ik geloof niet dat de foto daar is genomen, dus gok ik op Bad Vilbel.
Bad Vilbel is fout. Het ist Frankfurt aan de Main (er liggen geen grotere steden aan de Nidda dus kan ik verklappen dat het Frankfurt is.
Goed gedaan! Jij mag verder!
Frankfurt is inderdaad erg groen waar de Nidda stroomt, heb ik nu gezien. Wat een mooi raadsel, hoor.
Nu wordt het een beetje eenvoudiger, daar hoef ik zelfs geen hint voor te geven. Waar staat deze molen?
Staat dit molen in Oost-Friesland?
ja, inderdaad. Je hebt een vermoeden waar deze molen staat, of niet?
Ik denk dat het de Peldemühle in Esens is. Klopt dat?
Ja dat klopt natuurlijk. Jij mag nu een foto laten zien.
Ik heb de molen een paar jaren geleden gezien toen ik op vakantie in Oost-Friesland was.
Nu ga ik op zoek naar een nieuwe foto!