Vijf letters, en de eerste is een

Inderdaad, het lijkt erop!

K _ _ _ _

Draag je graag een mooie oranje KEPIE ?

Een lekker KILLE weer.

De kranten willen graag vaste KLANTen maken

Het is nuttig bij dit KILLE weer een oranje KEPIE te dragen. Maar er zal in ieder geval een E op staan. Één van die soort gratis kepies, die ieder vaste KLANT van de krant krijgt.

K _ _ _ E

1 „Gefällt mir“

En nu een lekker KOUDE ijs. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Nee, liever een hete kop koffie. :coffee:

K _ _ _ E

Ne, ik vind nu niks meer

Het enige woordje dat ik heb gevonden is KUISE.

Nee, dat heb ik ook niet bedacht.

Dus een tip: Kijk :eyes: nog eens goed!

K _ _ _ E

Misschien kunnen we beter nadenken onder het genot van een KOPJE koffie :wink: grapje, ik lust helemaal geen koffie :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 „Gefällt mir“

Een lekker J komt nu erbij!

K _ _ J E

Waar heb je dat vandaan? Dat lijkt mij namelijk onjuist :roll_eyes::blush::wink:

Betekenis Lijken.

2 „Gefällt mir“

Ik ben het met Peter eens, dat klopt niet, heb je dat ergens met een vertaling gevonden?

@Peter1 en@Toetje
Kijk ´s hier: lijken in het Duits - uitmuntend

Was (leider) mal wieder beweist, dass „uitmuntend“ ein nettes, privat erstelltes Wörterbuch ist, es aber auch eine hohe Fehlerquote beinhaltet.

Betekenis ‚lijken‘

Je hebt gezocht op het woord: lijken.

lijk (het; o; meervoud: lijken) 1dood lichaam, m.n. van een mens: over mijn lijk! daar zal ik mij heftig tegen verzetten; over lijken gaan op niets en niemand ontziende wijze zijn doel nastreven; een levend lijk iem. die er bijzonder slecht uitziet; een lijk in de kast vinden door een voorganger verzwegen onaangename verrassing
lij·ken (leek, heeft geleken) 1overeenkomst hebben met: de oudste zoon lijkt op hem; dat portret lijkt niet; dat lijkt nergens naar is helemaal niet zoals het hoort2(koppelwerkwoord) in schijn zijn: heel wat lijken eruitzien als iem. of iets van enige betekenis (Quelle: Van Dale)

1 „Gefällt mir“

@Chris1 Mijn gevoel zegt me dat ‚eine Leiche ablegen‘, als het al bestaan heeft echt obsoleet is. Hetzelfde geldt voor ‚mit Tauen einbinden‘.

Al kan ik me wel voorstellen dat het zwakke werkwoord ‚lijken‘ nog wel als jargon bij het zeilen voorkomt.
(De lijken zijn namelijk de omzoomde ‚mit Tauen eingebunden??? …mit Saumstichen‘ randen van het zeil. )

Misschien: … die mit Tauen eingefassten Ränder …

1 „Gefällt mir“

@Toetje en @Peter1: Bedankt voor de verklaring :smiley:
Voor mij was alleen het sterk werkwoord bekend.

Nee het woordje is „K IJ K J E“ of?

1 „Gefällt mir“