Typische Sonntagstätigkeiten / typische bezigheden op zondag? ☀

Hallo allemaal,

Zijn er dingen die jullie graag op zondag doen? Uitslapen bijvoorbeeld? Of een wandeling maken, op bezoek gaan bij oma, of helemaal niets …

Of heb je pech en moet je 's zondags werken?

Ik bereid op zondag meestal mijn cursus bij de Bildungsverein voor. En vaak werk ik aan het buurtaal-blog (artikelen voorbereiden, onderhoud, dat soort dingen …)

Ik ben benieuwd naar jullie bezigheden :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Toen ik een kind was, maar vooral in mijn jeugd vond ik de zondag de vervelendste dag van de week. Voor mij was eigenlijk elk weekend “blue sunday”. Ik vond de sfeer op die dag heel somber. (Misschien ook omdat mijn vader de neiging had om met ons te gaan “shoppen”, in Düsseldorf bijvoorbeeld. Dat mocht alleen maar op zondag, want dan was het zo lekker goedkoop. :slight_smile: )

Inmiddels hou ik ervan om helemaal niets te “moeten”. Vaak ga ik met de fiets op pad voordat mijn familie wakker wordt. Ik ben 's zondags ook graag creatief: breien, insecten fotograferen, vilten … En elke tweede zondag zien wij de grote dochter van mijn man en onze kleinkinderen. Dan bak ik meestal een taartje en wij gaan bij hen op de koffie of ze komen bij ons.

Uitjes, bijvoorbeeld naar de dierenpark, doen wij zeldzamer nu onze dochters pubers zijn. Maar met z’n allen (dat wil zeggen: met de kleinkinderen) komt het toch nog af en toe voor.

Ik zou mijn kinderen eens moeten vragen wat zij eigenlijk van de zondag vinden. Ik hoop dat het voor hen geen blauwe zondag is.

Jammer dat je jullie zondagen vroeger zo saai vond, Ruth. Gelukkig is tegenwoordig dus anders :slight_smile:

Wat bedoel je precies met „shoppen“? Alcohol drinken? Dat lijkt me inderdaad heel deprimerend.

Even niets hoeven is heerlijk. Dat vind ik ook!

Met kleine kinderen is de dierentuin inderdaad een leuk uitje. Als ze groter worden hebben ze daar vaak geen zin meer in. Ik snap dus dat jullie dat daarom nog maar zelden doen. (Zeldzaam betekent: selten/rar: eine seltene Tiersorte).

Nee, hoor. Ik bedoel winkelen. :slight_smile: Maar nu ik het alternatief ken lijken me de zondagen helemaal niet zo erg meer. :smiley:

Dank je voor de link, ik zal er binnenkort naar kijken. Toen ik het opzocht bleek er geen vergrotende trap van „zelden“ te zijn, maar wel van „zeldzaam“, dus dacht ik dat ik het goed had. Nou ja … Er is nog veel te leren.

Een fijne dag!

1 „Gefällt mir“

Zelden ist ein Adverb. Es hat also keinen Komparativ. Man kan aber prima heel zelden sagen :wink:

Beispiele:

Intelligente mensen zijn uiterst zelden gelukkig
Zij komt maar heel zelden buiten de deur.

Meine neue sonntägliche Beschäftigung ist dieses Forum :wink:

En wat doen jullie? Und was macht ihr so, an diesem (halbwegs) sonnigen Sonntag?

Mijn zondag begint op 8:30 uur, wanneer ik met mijn buurlieden naar de bakkerij in het dorp ga.
Meestal zijn we vier volwassene, een tot vijf kinderen en een tot drie hondjes. We wandelen gezellig en praten de nieuwste “kwaadsprekerij” van ons dorpje.
In de bakkerij kopen wij ons lekkere broodjes, croissants, stokbroodjes of gebakjes voor het ontbijt en drinken een lekker kopje koffie met elkaar. De kinderen drinken wel een chocomelk maar wat jammer, de honden moeten buiten blijven. Af en toe ontmoeten wij vrienden in de bakkerij en praten over dit en dat… Daarnaar gaan we terug met onze “buit”.
Op 10:30 uur ontbijten mijn vrouw en ik met mijn schoonmoeder in haar woning. In de zomer zitten we dan op het terras. Af en toe gaan mijn vrouw in ik na het ontbijt op het sportterrein en spelen pétanque of fietsen een beetje. Maar meestal gaan we luieren omdat het toch zondag is.
Rond 17:00 uur is gewoon het eten klaar. Vandaag werd niets gecompliceerd gekookt. Noedels met verse champignonsaus en lekker spinazie.
Ik was bijna vergeten – nu zit ik hier en schrijf een kort berichtje aan jullie…

2 „Gefällt mir“

Dat lijkt me een heel gezellige zondag, @Gerd! Ik doe zelf eigenlijk niet aan weekenden (jeetje, dat klinkt gek), ik werk gewoon wanner ik wil/moet en neem en dagje of een middagje vrij wanneer mijn vriend niet hoeft te werken. Dus vandaag heb ik ook gewoon achter de computer gezeten en ben bezig geweest. En nu lekker een beetje hier berichtjes lezen en schrijven! :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Mooi beschreven. Ik kan het me levendig voorstellen :wink:

Im Niederländischen nennt man das roddelen (over bepaalde mensen).

1 „Gefällt mir“

Ik werk ook vaak in het weekend, net als jij, @Isabelle. Alleen doe ik dan geen vertaalwerk, maar dingen voor mijn blog, online Weiterbildung en ik houd mijn vakliteratuur bij.

1 „Gefällt mir“

Tatort kijken <3

3 „Gefällt mir“

Ik vroeg me al af waarom het hier zo rustig is :wink: :tv: :

2 „Gefällt mir“

Klopt, je bent ook wat stilletjes Alex :wink:

1 „Gefällt mir“

Twee doden, twee mordenaars, twee (en een half) inspecteurs en een onschuldige Casanova in 90 minuutjes. :thumbsup:

1 „Gefällt mir“

Ja Duitse krimi’s zijn heerlijk levendig. Beierse duo is sowieso mijn favoriet. Ik houd van dat accent en dat deel van Duitsland.

1 „Gefällt mir“

Met de Beierse accent kan je helpen omdat mijn vader een Beier was.

Mijn favorieten zijn Prof.Dr.Börne, Thiel uit Münster alsook Dorn en Lessing uit Weimar.

2 „Gefällt mir“

… en de Keulse Tatort.

1 „Gefällt mir“

Mooie tijden beleefd in Duitsland haha.

2 „Gefällt mir“