NiederlĂ€ndische Lieblingssongs đŸŽ”

@Ralf hat hier im Forum schon etwas ĂŒber NiederlĂ€ndisch lernen mit Musik geschrieben:

https://community.niederlaendisch-fuer-deutsche.de/t/nederlandstalige-muziek/125?u=alex

Jetzt bin ich gespannt: Habt Ihr einen niederlĂ€ndischen Lieblingssong – een Nederlands lievelingslied?

4 „GefĂ€llt mir“

_Vluchten kan niet mee_r, gezongen door Frans Halsema en Jenny Arean. De tekst is van de onovertroffen Annie M.G. Schmidt.

Hier een link naar Youtube (helaas van slechte kwaliteit):

3 „GefĂ€llt mir“

Dit is een wat nieuwer liedje, gezongen door Maaike Ouboter tijdens een talentenshow, “De beste singer-songwriter van Nederland”. Het heeft haar in heel Nederland bekendheid gegeven, en ook ik vind het erg mooi. Ik heb het trouwens ook op de gitaar leren spelen, heel leuk :blush:

8 „GefĂ€llt mir“

O ja, dat is echt een meezinger :slight_smile:

Geen nederlands liedje maar wel een liedje over Nederland!
Een beetje wat om over te lachen(?) Komt hier in Aken vaker op de radio


2 „GefĂ€llt mir“

Meer een liedje over de clichés over Nederland :wink:

1 „GefĂ€llt mir“


 een liedje dat volgens mij niet mag ontbreken is het liedje dat oproept Nederlands te praten :slight_smile:
“Parijs” van Kenny B.:
een heel mooi zomerse liedje:

P.S. Heel grappig zijn vooral die parodien op dit liedje in de verschillende Nederlandse dialecten b.v. Amsterdams, Rotterdams, Maastrichts enz.

6 „GefĂ€llt mir“

Hahaha, dat liedje over de ‘Holland, de mooiste stad van de wereld’ van @Sarah kan zeker eens in een les worden ingezet. Leuk ook dat er wat Nederlandse woorden in verschijnen. En “Frau” Antje heeft ook een transformatie ondergaan, heel interessant :smiley:

1 „GefĂ€llt mir“

Ja, @gesa dat liedje van Kenny B is heerlijk als je het mij vraagt :blush:

Dit is ook een mooi – heel Nederlands – luisterliedje, Watermensen van de 3Js

6 „GefĂ€llt mir“

Dit is een liedje van Yentl en de Boer naar dat ik met @ralf heb geluisterd en simultaan de tekst gelezen. Deze twee dames hebben een heel speciaale humor en zijn echt grappig. Er zijn nog andere liedjes van hun op YouTube, bijvoorbeeld “Heel lang geleden”. Ik vind de liedjes echt leuk en ze zijn een motivatie om beter Nederlands te leren!

3 „GefĂ€llt mir“

Mooi liedje inderdaad, @Oliver ! De beide dames zingen/praten wel behoorlijk snel, dus het lijkt me een behoorlijke uitdaging om alles te verstaan :wink:

1 „GefĂ€llt mir“

Ja dat klopt, dat is de reden waroom @ralf mij de tekst heeft gegeven om simultaan te luisteren en te lezen
:wink:

1 „GefĂ€llt mir“

Dat heb ik laatst ook in mijn les bij het Bildungsverein gedaan. Eerst heb ik een Nederlanstalig liedje laten horen aan de cursisten en daarna heb ik de tekst uitgedeeld, zodat ze bij de tweede keer konden meelezen. Dat maakt het meteen stuk makkelijker om de tekst te verstaan en te begrijpen.

PS: waroom = waarom (een lastig woord om te schrijven)

1 „GefĂ€llt mir“

De Lage Landenlijst - luister nu naar de beste Nederlandstalige hits volgens de Belgische Radio 1 en de Nederlandse Radio 5 op: http://lagelandenlijst.radio1.be/
Je kunt er - als je snel bent - nog stemmen op jouw favoriete lied en een dubbel-cd winnen.

Het kan zijn dat sommige liedjes door de GEMA geblokkeerd worden :weary: wat je dan kunt doen, is de titel zelf even in YouTube intypen, dan krijg je wel de titels die je kunt horen. Bijvoorbeeld „het dorp“ van Wim Sonneveld:

Veel luisterplezier @sarah @oliver @gesa @Daniel :grinning:

3 „GefĂ€llt mir“

Ter aanvulling, op deze pagina vinden jullie de complete top 100:

https://radio1.be/de-lijst

Natuurlijk betekent het niet, dat we nu niet meer over het onderwerp muziek kunnen praten :wink: Er zijn nog veel meer liedjes, en bovendien kunnen we de inhoud van liedjes bespreken.

Fijne avond! :smiley:

1 „GefĂ€llt mir“

Leuke lijst @ralf! Maar er zijn inderdaad nog een heleboel meer mooie Nederlandstalige liedjes.

Die GEMA-Meldung kann man ĂŒbrigens auch mit einem sogenannten Proxy-Server umgehen. Ich habe vor, dafĂŒr im buurtaal-Blog mal eine kleine Anleitung zu schreiben.

2 „GefĂ€llt mir“

Graag gedaan. En ja, dat met zo’n proxy-server kan denk ik voor veel mensen interessant zijn.
Hier is trouwens een leuk liedje dat ik gisteren voor het eerst hoorde, van “Veldhuis & Kemper”:

Luister ze :smiley:

Groetjes, Ralf

4 „GefĂ€llt mir“

Een mooi liedje @ralf – en goed om het gebruik van het woordje “er” te oefenen :wink:

@Manfred @Katrin @Kalyana @Christine @chris @Christian @Gritta @Ulrike @Juergen @Janine @Angret @Anne @Guenter

1 „GefĂ€llt mir“

Hier komt nog een liedje voor jullie: mooi en droevig, net als het leven. :slight_smile:
Ik wilde eerst schrijven dat de video niet zo leuk was, maar in het einde vond ik het toch wel ontroerend.

5 „GefĂ€llt mir“