Jutta's Oefenteksten

Bedankt voor je berichtje. Sterkte ermee.

Ik wens je (jou) nog een fijne dinsdag,

Groeten Peter

Het komt wel goed. :slight_smile:

Een fijne dinsdag dan ook voor jou,

Groetjes
Jutta

1 „Gefällt mir“

Hoi Jutta,
hoe gaat het met Matti? Wist hij een beetje aan de orthese?

1 „Gefällt mir“

Hoi Freyja,

Ik ben zelf verbaasd hoe goed het momenteel met Matti gaat, want de orthese is nog niet terug en we zijn ook lang niet meer bij de fysiotherapie geweest. Maar het kan nu echt niet meer lang duren.

Groetjes
Jutta

4 „Gefällt mir“

Soms vraag ik me af, wat mijn hond eigenlijk denkt en zo stel ik het me voor :wink: :

De Muis :mouse:

Een paar weken geleden ging ik met mijn bazinnetje naar ons werk zoals elke morgen. Ik bewaakte de winkel en zij deed… nou, eigenlijk weet ik nooit echt wat ze daar doet. Soms heeft ze heel veel haast, hoewel er nergens een kat of zo is te zien, maar die morgen liep er een muis rond en bazinnetje stond er met een emmer op de muis te wachten. Natuurlijk heeft ze de muis niet gevangen, het beest liep snel voorbij en verdween. Dan kwam bazinnetje naar me toe, wees op een spleet in tussen tafel en muur en zei: “Kijk, daar zal ze weer tevoorschijn komen.”
Toen ze weer ergens buiten was kwam de muis werkelijk uit de spleet gelopen. Vliegensvlug pakte ik mijn prooi en legde ze voor me neer. Bazinnetje zou heel trots op me zijn!
Toen ze weer terug kwam, had ze het weer zo druk dat ze niet eens naar me keek. Een tijdje later zei ze: “Wat lig je daar merkwaardig? Je ziet zo tevreden uit.” Nou, dat was ik ook. Dan zag ze de muis en zei iets zoals: “Bah!” Dus dacht ik: “Dan eet ik ze gewoon zelf op.” Maar zei schreeuwde: “Nee!” Ik dacht : “Jij weet ook niet wat je wilt, toch?” en ik spuugde de muis weer uit. Bazinnetje keek nog een beetje verbaasd, gaf me een koekje en bracht de muis naar buiten. Wat zijn mensen toch raar!

(Het is iets langer geworden dan ik wilde. :blush: We kunnen het verhaal natuurlijk gewoon splitsen.)

6 „Gefällt mir“

Maar wel erg leuk :+1::grin:

1 „Gefällt mir“

Een grappig, humoristisch verhaal. Ik lachte hartelijk. :joy::paw_prints::joy::mouse:
Met de correctie ben ik op dit moment nog steeds voorzichtig met mijn talenkennis.

2 „Gefällt mir“

Soms vraag ik me af, wat mijn hond eigenlijk denkt en zo stel ik het me voor :wink: :

De Muis :mouse:

Een paar weken geleden ging ik met mijn bazinnetje naar ons werk zoals elke morgen -1/. Ik bewaakte de winkel en zij deed… nou, eigenlijk weet ik nooit echt wat ze daar doet. Soms heeft ze heel veel haast, hoewel er nergens een kat of zo is te zien, maar die morgen liep er een muis rond en mijn bazinnetje stond er _(eventueel kan hier maar worden ingevoegd)_met een emmer op de muis te wachten. Natuurlijk heeft ze de muis niet gevangen, het beest liep snel voorbij en verdween. DanDaarna kwam mijn bazinnetje naar me toe, wees op een spleet in tussen de tafel en de muur en zei: “Kijk, daar zal zehij weer tevoorschijn komen.”
Toen ze weer ergens buiten was kwam de muis werkelijk uit de spleet gelopen. Vliegensvlug pakte ik mijn prooi en legde ze voor me neer. Mijn bazinnetje zou (of zal wel) heel trots op me zijn!
Toen ze weer terug kwam, had ze het weer zo druk dat ze niet eens naar me keek. Een tijdje later zei ze: “Wat lig je daar merkwaardig? Je ziet er zo tevreden uit.” Nou, dat was ik ook. DanToen zag ze de muis en zei iets zoals: “Bah!” Dus dacht ik: “Dan eet ik zehem gewoon zelf op.” Maar ze schreeuwde: “Nee!” Ik dacht : “Jij weet ook niet wat je wilt, toch?” en ik spuugde de muis weer uit. M’n bazinnetje keek nog een beetje verbaasd, gaf me een koekje en bracht de muis naar buiten. Wat zijn mensen toch raar!

(Het is iets langer geworden dan ik wilde. :blush: We kunnen het verhaal natuurlijk gewoon splitsen.)

heel goed geschreven

5 „Gefällt mir“

Heel erg bedankt, @Peter1!
Je hebt de het hele verhaal gecorrigeerd! :slight_smile:
Ik heb maar een vraag: Wat betekend -1/ na de eerste zin?
Mijn hond is een bron van inspiratie. Het schrijven ging erg snel, maar ik heb uren na een vertaling voor het woord “Frauchen” gezocht. :wink:

2 „Gefällt mir“

Ah, die -1/ was ik vergeten.

De zin kan zoals ie is. Maar zelf schrijf ik meestal:
Een paar weken geleden ging ik, zoals elke morgen, met mijn bazinnetje naar ons werk.

Of het een beter is als dan lhet andere weet ik eigenlijk niet.

blijft lastig, dat Nederlands :wink:

3 „Gefällt mir“

Ik vind de volgorde van Peter iets natuurlijker klinken, maar jouw zin is in principe ook okay, Jutta :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Een fijne eerste adventzondag! :slight_smile: :christmas_tree::gift::candle::cookie::snowman_with_snow:

Eindelijk is het zo ver.
De kerstverlichting brandt, het huis is in kerstsfeer versiert, de eerste luikjes van de adventskalender zijn geopend, de eerste kaars op de adventskrans is aangestoken en ik heb zelfs de kerstcadeaus al ingepakt. Ik hou van al die tradities.
Nu is het ook weer minder druk aan het werk en omdat ook alles is voorbereid, kan ik ook van deze gezellige tijd genieten. Natuurlijk wil ik ook gauw koekjes bakken. Dat hoort gewoon bij deze tijd, net zo als kerstliedjes. En als het vlak voor kerstavond weer druk wordt aan het werk, luister ik graag naar “Driving Home for Christmas”. Ik heb wel geen lange autorit voor me, maar de laatste dagen voor Kerstmis zijn voor mij toch een soort weg. En als we dan op 24 december 's middags samen naast de kerstboom zitten een kopje koffie te drinken en koekjes te eten - heel erg moe, met de handen zwart door de hars van de pijnbomen en met glitter en onze gezichten, waar ik nooit weet waar het precies vandaan komt - dan zijn ook de cadeaus niet meer belangrijk. Dan gaan we vroeg naar bed, slapen lang en genieten van de vrije tijd.

7 „Gefällt mir“

Jij ook, Jutta!

Ik zal direct even naar je tekst kijken.

1 „Gefällt mir“

Een hele mooie tekst, Jutta. Mijn suggesties zijn:

Groeten,

Ralf

5 „Gefällt mir“

Heel leuk, Jutta. Matti past goed bij de foto. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Heel erg bedankt, Ralf.

Ik vind het nog een beetje verwarrend, wanneer je dennenboom zegt en wanneer het een pijnboom is. Want in onze winkel werken we veel met “Kiefer”, waarvan ook de zwarte handen zijn. Thuis hebben we dan een kerstboom en dat is dan meestal een “Tanne” soms ook een “Fichte”.

Groetjes
Jutta

1 „Gefällt mir“
Jutta:

Ich finde es auch nicht einfach, obgleich ich es mal mit Hilfe der lateinischen Bezeichnungen versucht habe, nachzuvollziehen. Du bist also nicht die einzige.

Niederländische Namen für Nadelbäume - #8 von Andrea1

Ich hätte jetzt auch zu der Kiefer „pijnboom“ gesagt.
We hebben thuis ook meestal een „Fichte“ en soms ook een „Tanne“.

2 „Gefällt mir“
Andrea

Die botanischen Namen sind wenigstens eindeutig. :wink: Die musste ich während meiner Ausbildung alle lernen.

3 „Gefällt mir“

In NL zijn we niet zo moeilijk met die namen. We zetten onafhankelijk van de soort een dennenboom in ons huis. Behalve als je een Nordmann koopt, want die is veel duurder en valt niet uit. :grin:

5 „Gefällt mir“

Mooie tekst Jutta. Je hebt een natuurlijke neiging naar verhaaltjes schrijven.
Ook vanuit je kerstfoto kan iedereen makkelijk beseven hoeveel je van zee -en zeilen houdt.
Eigenlijk is het nog zo ver. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“