Internationale keuken

Awel, je kan naar chefkoch.de of zoiets kijken om recepten te vinden. Maar ik wil weten wat je persoonlijk het best vindt en wat 's middags op tafel staat. Zijn er recepten uit onze taalregio NL, B, D, A of CH? Of hou je liever van Indonesisch, Chinees of Indisch? Ik ben benieuwd …

Nou ja, ik begin met mijn absoluut number one uit Zweden.

Graved laks
1 halve zalm van 1 tot 1,5 kg
2 el grof zout
1+1/2 el suiker
1 el grof gemalen witte peper
1 vers bond met dille

Mosterdsaus
2 el mosterd
2 el honing
2 el verse dille
zout en peper

De zalm zal proper en vrij van visgraat zijn. Kruidt alleen de vleeszijde van de vis met de mengeling van zout, suiker, peper en dille. Doe de zalm met die gekruiden vleeszijde beneden in een schotel en sliet met deksel. Alternatief kan je ook de gekruiden vis in een plastikzak doen. Vacuüm is niet nodig, het hindert ook niets…
Naar 2 tot 3 dagen in de koelkast kan je de vis in dunne plakken snijden en met saus genieten.

Apropos. Snel nog de saus gemaakt. Mengel de mosterd, honing en de dille met elkaar en breng op smak met zout en peper.

Smakelig måltid

7 „Gefällt mir“

Schöne Idee, Gerd!

Ein wichtiger Hinweis: Auf vielen Rezepten gibt es Urheberrecht/Copyright. Schaut bitte gut nach, welche Rezepte ihr hier aufschreibt. Eigene Rezepte sind natürlich immer in Ordnung. Tut mir leid, wenn ich hier etwas vorsichtig bin, aber das ist leider nötig.

Groetjes, Ralf

1 „Gefällt mir“

Läge ein copyright auf eine “schwedische Erfindung” (kann auch ein Norweger auf der Durchreise in Schweden erfunden haben) aus der Zeit um den dreißjährigen Krieg herum, würde ich mich beim Essen ständig umschauen müssen… :astonished:

Keine Bange, aber der Hinweis ist natürlich absolut richtig.

Bitte nur eigene Rezepte posten.

1 „Gefällt mir“

"'s Middags staat gewoon een boterham op tafel met rauwkost en een banaan of een stukje chocola - op mijn bureau. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 „Gefällt mir“

Een gewone boterham (met één ‘t’) is ook lekker :slight_smile: Ik neem ook altijd brood mee naar mijn werk.

1 „Gefällt mir“

Da ist mein Kölsch wieder mit mir durchgegangen. Hier heißt es nämlich “Botteramm”. :grinning:

3 „Gefällt mir“

Hmmm… en lecker dubbelte Botteramm met Kies… :yum:

1 „Gefällt mir“

Ich hoffe, Kies heißt Käse, Gerd … :wink:

3 „Gefällt mir“

Mittags fast immer mit Käse oder Tofu belegtes Brot, gerne auch mit einem Blatt Salat und einer Möhre oder einem Mairübchen dazu. Auf jeden Fall einen Apfel. In der Mittagspause zu kochen würde mir jedenfalls nicht einfallen. Das ist was für abends, wenn dafür angemessen Zeit ist, auch für das Essen in Ruhe.

3 „Gefällt mir“

Hoffnung bestätigt, Michaela :relaxed:
Kölsch und Niederländisch klingen zwar ähnlich, sind aber doch sehr unterschiedlich. Zum Beispiel ist das G fast immer ein J im kölschen. :sweat_smile:

2 „Gefällt mir“

En wat kookt je dan 's avonds? :yum:

Wij houden van “Pellkartoffeln mit Quark”. In plaats van Quark gebruiken we sojayoghurt. Veel kruiden, radijzen, paprika’s, tomaten en weet ik veel erin: echt lecker! En als je bioaardappelen koopt moet je de aardappelen niet eens pellen.

2 „Gefällt mir“

Vegetarisch - da geht dann ja fast alles :wink: Stamppot zum Beispiel, met andeijvie of rode biet en geitenkaas. Oder buntes Gemüse im Wok, mal mediterran, mal fernöstlich gewürzt. Oder oder oder … der Phantasie sind keine Grenzen gesetzt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 „Gefällt mir“