Inhalen van rechts (op de fiets)

Ik woon nu alweer een tijdje in Duitsland. Het overkomt me hier ZO vaak dat mensen me op de fiets van rechts inhalen. Ik vind dat zo ontzettend gevaarlijk. Soms probeer ik als het druk is meer plaats te maken en nog een beetje naar rechts te gaan en dan fietst er best vaak opeens iemand aan de rechterkant. Hierdoor heb ik al een paar keer bijna een aanrijding met een medefietser gehad. Ook als ik niet eens per se opschuif, gebeurt het (terwijl ik niet overdreven midden op de weg fiets). Dit gebeurt in Nederland nooit. Misschien komt het ook door het gebrek aan fietspaden in de stad waarin ik woon. Maar ik snap er het nut gewoon niet van. Ook snap ik niet dat er (hier in de stad waarin ik woon) bijna nooit wordt gebeld als ze er langs willen.

Sorry: het was niet alleen als klacht bedoeld, maar ook als vraag. Overkomt dit jullie ook of is dit een regionaal ding?

5 „Gefällt mir“

In den Niederlanden nimmt man als Fahrradfahrer offensichtlich mit einer anderen Grundhaltung am Straßenverkehr teil, die schon mit der Muttermilch aufgenommen wird. In Deutschland gehen leider sehr viele (nicht alle!) Fahrradfahrer davon aus, dass Verkehrsregeln für sie nicht gelten :roll_eyes: Viele kennen sie nicht einmal. Lies mal diesen Artikel von @alex:

https://www.buurtaal.de/blog/rad-fahren-ist-eine-ernste-angelegenheit

5 „Gefällt mir“

Hoi Laila,

Ja, helaas gedragen veel fietsers zich niet goed en het bellen (rinkelen?) met de fietsbel lijkt niet cool te zijn.
Ik moest als kind een „fiets-rijbewijs“ doen omdat mijn vader dat wilde.
Het belangrijkste is, je draagt een helm!

2 „Gefällt mir“

In Duitsland zijn fietsers underdogs: autorijders kijken op ze neer ( :de:schauen auf sie herab). En ze worden ook bespot ( :de:verspottet). Als ik eens met mijn fiets een helling omhoog te voet ging riep iemand uit een Auto: “Wer sein Rad liebt, der schiebt”. Wie als underdogs behandelt wordt heeft weinig zin om de regels te volgen. Hoe vaak vindt je in Duitsland glasscherven op het fietspad!

2 „Gefällt mir“

Hm, wenn genug Platz ist, klingel ich auch nicht, sondern überhole einfach.

Über Fahrrad fahren und klingeln hatten wir schon mal ein Thema.

Achtung, Fahrrad kommt!

Da hatte @Ralf folgende Frage gestellt: (also genau andersrum)

Eine Frage habe ich aber: Warum klingeln die Deutsche Fahrradfahrer, wenn sie einen überholen möchten? Ich kenne das persönlich nicht von den Niederländern. Die überholen einen einfach. Die Vennbahn ist eine sehr ruhige und entspannende Verkehrstraße, aber das Geklingel macht mir total nervös.

Warum rechts überholt wird, kann ich aber auch nicht beantworten. Das finde ich auch nicht gut.

Ik bel alleen ook als er genoeg plek is. Maar ik doelde op het bellen als er bijna geen plaats is. (Oh sorry! Kunnen we dit thema verplaatsen? Of kan dat niet?)

Ach Dirk, daar moet je je niet zo veel van aantrekken :wink: Dat is de Duitse humor en is - als ik dat tegen een fietser zou zeggen - absoluut niet kwaad bedoeld. Ik denk ook dat de meeste Duitse fietsers daarover zouden lachen.
Zo is dat nu eens in een ander land: andere humor, andere grapjes - ik kan ook niet over alles lachen wat de Nederlanders als geinig grapje beschouwen.
Trag es mit Fassung. :smile:

3 „Gefällt mir“
Voor Laila

Alles goed, Laila, dit thema kan hier blijven :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Laila, je hebt gelijk. De fietsers in Duitsland inhalen vaak rechterhand, ( rechterkant ? ).
Ik vind dat ook gevarlijk.
Ik ben een week in Holland geweest en de meeste nederlandse fietsers inhalen links, maar bellen kunnen ze ook niet,. Dus ben ik vaak geschrokken.
Groetjes ekwerd

1 „Gefällt mir“