Nieuw leven oder nieuwe leven?

Hoi allemaal,

Ik heb hulp nodig. :sweat_smile:

Weet helemaal niet of het in jullie nieuwe leven * of in jullie nieuw_** leven * moet zijn.
Ik denk dat het nieuwe is, maar niet zeker weten.

Thx! :relaxed:
Heike

2 „Gefällt mir“

het leven = nieuw leven
denk ik… :nerd:

Dank je wel, @Gerd, maar ff nog afwachten of iemand van de Nederlanders nog iets wil zeggen …

1 „Gefällt mir“

Ich bin mir ja auch nicht sicher…
:slight_smile:

“in jullie nieuwe leven” :slight_smile: Het is inderdaad “het leven” (/“een nieuw leven”), maar met “jullie” ervoor is het “nieuwe”. Ik heb nu niet zo veel tijd om uit te leggen (Game of Thrones begint zo!), maar kan later even kijken.

4 „Gefällt mir“

Hoi Heike,

Het goede antwoord is „in jullie nieuwe leven“.

Hier vind je een uitstekende infographic die Alexandra op haar buurtaal-blog heeft staan: het adjectief met of zonder ‚-e‘

Het is bijvoorbeeld ook „mijn lieve kind“, „je leuke boek“. Also auch nach einer Possessivform bekommt das Adjektiv die Endung ‚-e‘.

Groetjes,

Ralf

4 „Gefällt mir“

Veel plezier met Game of Thrones, Maartje :smiley:

veel plezier, @Maartje! :tv:

dank je wel, @ralf, ik had het al zo verwacht. :slight_smile:
Ga zo nog naar de infographic van Alex kijken.

Bedankt & groetjes
Heike

1 „Gefällt mir“

‚jullie nieuwe leven‘ is dus hetzelfde als [quote=„liebeliesel, post:9, topic:1107“]
Het goede antwoord
[/quote] toch @ralf.
:slight_smile:

Bedankt idereen voor jullie hulp!

Heike

1 „Gefällt mir“

sry, ich wollte natürlich nicht mich selbst zitieren… hoffe aber, dass Du @ralf, verstehst, wie ich das gemeint habe.

Heike

1 „Gefällt mir“

Genau, Heike. “Jullie” ist hier vergleichbar mit “het”, das heißt, es gilt als bestimmt.

PS Richtig ist iedereen (niet “idereen”)

1 „Gefällt mir“

Ja, natürlich! Weiss ich ja auch eigentlich… habe nicht mehr kontrolliert vor dem Absenden des Posts.
Dennoch thx @ralf für’s Aufpassen! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Thnx, @liebeliesel en @ralf! Was erg spannend… :smile:

De infographic vind ik ook interessant! Nooit verkeerd om te weten waarom iets op een bepaalde manier geschreven wordt. :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Dit komt vast wel “als mosterd na de maaltijd” (= “te"laat”) maar misschien is het toch nuttig het rijtje even te zien:
de goede man, de goede vrouw, het goede kind;
een goede man, een goede vrouw, een goed kind.
Groetjes Ludo

2 „Gefällt mir“