Hoi und Hallo, ich bin Lea

Goedemorgen :slight_smile:
Ik ben Lea en woon in Düren. Dat ligt ongeveer halverwege tussen Aken en Keulen.
Geboren en opgegroeid ben ik als dochter van Duitse ouders in Vaals en ik ben tot op heden dankbaar dat m’n ouders ervoor kozen om mij in Vaals en later in Heerlen naar de kleuter- en basisschool te sturen. Je leert immers een taal nooit zo makkelijk meer dan als (als als?) kind.
Dan mis ik een tijd het contact met het Nederlands maar ik wist altijd al dat ik iets met deze taal wilde gaan doen. Dus ben ik later neerlandistiek als bijvak gaan studeren.
Vandaag werk ik als vertaler Nederlands-Duits en Engels-Duits.
Mijn spelling in het Nederlands is niet de beste, dus eventuele foutjes ajb gewoon ignoreren :wink:
Groetjes,
Lea

5 „Gefällt mir“

Hoi Lea, hartelijk welkom hier.

Wat leuk dat je tweetalig bent! @Jorik hier op het forum bestudeert tweetaligheid. En @GoodbyeRoutine (Jessi) heeft er ook veel verstand van. Je geschreven Nederlands is op zich trouwens prima hoor.

Als je het niet erg vindt verbeteren we fouten (op een discrete manier). Zo leert iedereen weer van elkaar :slight_smile:

Mag ik vragen hoe je ons forum gevonden hebt?

Ik lees al een tijdje jouwn geweldige blog :slight_smile:
Vandaag heb ik het nieuwe design bewonderd en las in het nieuwe artikel over het forum …

2 „Gefällt mir“

Ha, leuk!

Heb je veel gelegenheid om Nederlands te spreken?

Om te spreken helaas niet zo veel.
Zoals jij wel zult weten bestaat het contact met de klanten voor vertalingen meestal uit emails. Maar als ik de kans heb dan pak ik graag even de telefoon en natuurlijk ga ik met mijn familie in Nederland op vakantie.

Als ik Nederlands praat merk ik vaak dat mijn actieve woordenschat toch een geweldig stuk kleiner is dan mijn passieve woordenschat - heel jammer!

1 „Gefällt mir“

Gaaf, nog een vertaalster! Welkom, Lea. :slight_smile:

Wat goed van je ouders, dat ze je destijds naar Nederlandse scholen gestuurd hebben. Heb je de middelbare school wel in Duitsland gedaan? Kan me goed voorstellen dat dat best een verschil was.

3 „Gefällt mir“

Hoi Lea, dat je actieve woordenschat kleiner is dan wat je (passief) allemaal weet is misschien frustrerend, maar wel heel normaal :wink:

Hoe voelt Nederland voor je? Is het een tweede soort thuis? (en als ik teveel vragen stel moet je het zeggen hoor. Dan houd ik mijn mond :neutral_face:)

1 „Gefällt mir“

Hallo Lea, Hartelijk welkom op het forum.

Wat een spannend verhaal! Ik vind het heel interessant dat je in Nederland op basisschool hebt gezeten. Hoe oud was je dan toen je naar een Duitse school bent doorgestroomd? Lijkt me moeilijk om dan om te schakkelen naar de Duitse schrijftaal? Wil je daar misschien iets over vertellen? Ik ben heel benieuwd hoe je daarover denkt… als Alex al zei: tweetaligheid vind ik enorm spannend!

Groetjes,
Jessi

3 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Lea!

Zelf kom ik uit Nederland maar woon in Aken, dat ligt natuurlijk vlakbij Düren. Daarom vind je het misschien wel leuk naar onze volgende bijeenkomst in Aken te komen.

Veel plezier op het forum :slight_smile:

Groetjes,

Ralf

Geen probleem hoor :slight_smile:
Ja, Nederland voelt absoluut als tweede thuis! Ik houd gewoon van de Nederlandse mentaliteit!

1 „Gefällt mir“

Ja, @Maartje, ik ben echt heel dankbaar dat m’n ouders me toen naar Nederland hebben gestuurd.
Maar ik zat in Heerlen op de Vrije School dus het zou ook op een “gewone” middelbare school in Nederland een heel verschil zijn geweest.

1 „Gefällt mir“

@Jessi
Ik was toen 10 jaar, ik heb ervan geprofiteerd dat in Duitsland de kinderen na klas 4 sowieso allemaal van school wisselen en ik dus niet in een bestaande klas kwam te zitten.
Schrijftaal viel nogal mee omdat ik altijd al veel heb gelezen, in het Duits en in het Nederlands.

2 „Gefällt mir“

Hoi @Ralf,
Grappig, ik ben gisteren nog in Aken geweest omdat ik daar in een koor zing! En ik heb in Aken op de middelbare school gezeten, m’n ouders wonen in Vaals.
Als het datum past kom ik graag eens naar zo’n bijeenkomst!

2 „Gefällt mir“

Hoi Lea,

Das nächste Treffen:

Wir würden uns freuen.

Groetjes,

Ralf

1 „Gefällt mir“

@ralf
Danke für die Einladung! Gerne komme ich am 11. November nach Aachen.
Wie alt sind denn deine Kinder? Wenn es altersmäßig passt, wäre es ja vielleicht ganz nett, wenn ich meine (Ben ist 7 und Rike 5) mitbringe.
Steht mittlerweile fest, wo ihr euch trefft?
Viele Grüße und einen schönen Feiertag!
Lea

1 „Gefällt mir“

Hoi Lea,

wie toll! Meine Kinder sind 2 (Marlene) und 5 (Elisa).

Ich werde spätestens Freitag in einem Café reservieren, dann sage ich euch Bescheid. Ich freue mich. :slight_smile:

Jij ook een fijne feestdag!

Groetjes,

Ralf