Hoi, mag ik me even voorstellen? (Wolfgang)

Ik ben Wolfgang uit de buurt van Bonn. As mijn vrouw en ik in de laatste twee jaren vaak in Friesland waren, beginnen wij en beetje de nederlandse taal te praaten en te verstaan. De “Buurtaal”-pagina vind ik heel interessant en ik lees graag in het forum.
Ik heb direct een vraag an de Nederlandse: Kunnen wij onze nieuwe boot (heel blauw geverft) “Blauwtje” dopen? Ik weet dat “een blauwtje lopen” in de duitse taal “einen Korb bekommen” betekend. Wat denkt een Nederlandse wanneer hij de naam “Blauwtje” op een blauwe boot ziet? Betekend dat ook “het kleijne blauwe”?

Hartelijke groeten uit het Rijnland,

Wolfgang

6 „Gefällt mir“

Hoi Wolfgang, wat leuk dat je de weg naar dit forum gevonden hebt! :slight_smile: Welkom!

Als ik heel eerlijk ben, denk ik bij het woord “blauwtje” inderdaad wel direct aan “een blauwtje lopen”. Ik denk dat de meesten wel zullen begrijpen wat jullie bedoelen, maar de eerste associatie is toch de “Korb”. :slight_smile: Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie boot! Heb je misschien een foto? In welke haven ligt hij?

Groetjes,

Maartje (moedertaalspreekster Nederlands)

4 „Gefällt mir“

Van harte welkom, Wolfgang :smiley:
Ik ben ook Nederlander en kom oorspronkelijk uit de buurt van Den Bosch. Wat leuk dat je een eigen zeilboot hebt, we hebben hier al heel wat zeilfans op het forum. Genauso wie @Maartje bin auch ich gespannt nach einem Foto :smiley: Was der Name „blauwtje“ angeht…bin ich der Meinung von Maartje. Wie habt ihr eigentlich niederländisch gelernt, habt ihr einen Kurs besucht?
Groeten uit Aken,
Ralf

2 „Gefällt mir“

Mag ik je al direct een paar tips geven, Wolfgang? Ik hoop dat je dat ok vindt…

Sprachtipp

Ik ben Wolfgang uit de buurt van Bonn. (As) Doordat mijn vrouw en ik (in) de (laatste) afgelopen twee (jaren) jaar vaak in Friesland waren, beginnen wij (en) een beetje de (n) Nederlandse taal te (praaten) praten en te (verstaan) begrijpen . De „Buurtaal“-pagina vind ik heel interessant en ik lees graag in het forum.

1 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom Wolfgang :wave:
Nog iemand uit het mooie Rijnland hier die van de Nederlandse kust houdt, wat leuk! :slight_smile:

Ik ben geen moedertaalspreekster maar ook ik probeer de Nederlandse taal onder de knie te krijgen.

Jouw Nederlands vind ik trouwens al tamelijk goed, waar en hoe heb je dat geleerd? (Misschien ook als advies voor anderen, (andere of anderen???) die de taal willen leren :wink:
Ik wens jullie vele mooie reizen met jullie (blauwe) boot, hoe jullie het ook gaan dopen :wink:
Groetjes uit Düsseldorf,
Rike

3 „Gefällt mir“

Welkom, Wolfgang! Kom maar op met die foto van de boot, nu ben ik ook nieuwsgierig!

@Rike: In dit geval is “anderen” juist. :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Dank je @Isabelle :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hoi Wolfgang, leuk dat je meedoet!

Een blauwtje kan ook een vlinder zijn (deutsch: Schmetterling). Das wäre auf Deutsch dann ein Bläuling.

http://www.vlindervaria.nl/groep.aspx?groepID=5

3 „Gefällt mir“

Wolfgang, ook van mij: welkom op het forum :slight_smile:

Leuk dat je ons liet weten hoe je met de taal in contact bent gekomen. Dat vind ik namelijk altijd heel spannend!

Ik ben benieuwd hoe jullie de zeilboot uiteinedelijk gaan noemen :bulb:

Liebe Grüße ins Rheinland!

2 „Gefällt mir“

Dank je wel voor de haartelijke welkom!!!

Ik heb mijn nederlands alleen door luisteren en praten geleert. Dus maak ik ook veele fouten, bijzonders schriftelijk! Bovendien lees ik ook simpel boeken, momenteel „De scheepsjongens van Bontekoe“ of detectiveromans van A.C. Baantjer (De Cock). Dat is heelemaal simpel voor beginners.

En het bootje, nee dat is slechts en motorscheepje:

Wij zijn noog niet de eigenaars, morgen en dondersdag zijn wij terug in Friesland omdat met het boot een proefvaartje te maken en het uit het water te halen voor verdere inspectie!

Groetjes,

Wolfgang

4 „Gefällt mir“

Dag Wolfgang,
Welkom op de Nederlandse wateren en aan boord van dit forum.
Het schrijven gaat toch al heel behoorlijk maar het is lastiger dan spreken. Een foutje bij gesproken taal is meteen vervlogen, maar op schrift blijft het staan. Ik vind het moedig van je om in het Nederlands te schrijven. (Ik ben nog niet zo moedig in het Duits te schrijven :confused:
Ik heb een suggestie voor de naam van je motorboot: “Ultramarin” (om de kleur en de verwijzing naar “marin”.
Ludo wenst je " goede en behouden vaart. "

4 „Gefällt mir“

Ziet er mooi uit, die boot, Wolfgang :slight_smile:

Ist es OK, wenn wir dein Niederländisch (diskret) verbessern? Wie @Ludo schon sagte: Reden ist einfacher als schreiben und in sofern ist es super, dass du dich traust.

Ja, graag! Dat is leuk van je, wanneer je de fouten vind.

Dank je ervoor,

Wolfgang

2 „Gefällt mir“

Een mooie boot, Wolfgang!!:+1:

2 „Gefällt mir“

Oh das sieht aber wirklich hübsch aus… En deze kleur is echt mooi! :heart_eyes:

3 „Gefällt mir“

Wolfgang, ik vind diet boot echt leuk.
Ik hou van booten… en vliegtuigen…

next topic. sorry, engels, ik meng de talen…

groetjes uit erkrath (bij duesseldorf)

vera

3 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipps für Wolfgang][quote=„Wolfgang, post:10, topic:967“]
Dank je wel voor het hartelijke welkom!!!

Ik heb mijn Nederlands alleen door luisteren en praten geleerd. Dus maak ik ook veel fouten, vooral schriftelijk! Bovendien lees ik ook simpele boeken, momenteel „De scheepsjongens van Bontekoe“ of detectiveromans van A.C. Baantjer (De Cock). Dat is heel simpel voor beginners.

Ja, graag! Dat is leuk van je, wanneer je de fouten vindt.

Bedankt daarvoor.
[/quote]
[/details]
Spannend boek trouwens, „De scheepsjongens van Bontekoe“. Als vijftienjarige heb ik het verslonden :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Wolfgang. …ik woon in Bonn… Leuk hier ook mensen uit de buurt te treffen.

4 „Gefällt mir“

Vera, werk je misschiens aan de luchthaven in Düsseldorf?
Ik heb tot de afgeloopen maand bij een groote maatschippij gewerkt.
Ik hou natuurlijk ook van vliegtuigen, beijzonders de Boeing, dat was mijn werk sinds 1984 :slight_smile:

Ha, die vielen “het” und “de” , das ist ein Irrgarten! Danke für das Korrigieren, Wolfgang

2 „Gefällt mir“