Hoi, ik ben Kaete

Hoi Abdellah,
leuk je te leren kennen! Dat bedoelt, dat je in NL woont? Ik denk, als je in de buitenland levst, is het heelemal makkelijker de taal de leren! Maar in deze forum kan ik mij ook leuk uitwisseln!
Groetjes, Kaete

1 „Gefällt mir“

Hoi Freyja,
leuk je te leren kennen!
Ik ben verbast over de vriendelijke welkom antwoorden, dat vind ik echt leuk! “gelijkgestemde” heb ik nog nooit gehoord…, ik zal proberen, ook nieuwe woorden te gebruiken!
:slight_smile: Kaete

1 „Gefällt mir“

@Kaete,

Neem je tijd! Ik ben vaak ook met andere dingen bezig en kan soms weken niet in dit forum kijken.

Als je al drie jaren een cursus aan de VHS volgt denk ik dat je daar op een hogere niveau bent als ik. Ik heb alleen een jaar Nederlands aan de VHS gehad en begin nu met niveau A2. Omdat ik buiten de lessen zelfstandig probeer Nederlands te leren ben ik misschien al een beetje verder als het voor niveau A2 moet - maar ik wil de taal ook systematisch leren. Vele dingen doe ik nog op het gevoel zonder de grammatica helemaal te begrijpen. Lezen kan ik bijna alles als de tekst niet te moeilijk is - luisteren werkt best wanneer de spreker duidelijk spreekt. Zinnen vormen is nog steeds moeilijk en mijn vaardigheid in zelf spreken moet ik nog meer oefenen. Mijn woordenschat is al uitgebreid omdat ik veel lees en luister. (bijvoorbeeld de Harry Potter luisterboeken, radio, nieuws en diverse andere boeken).

Ik ben inderdaad echt erg blij dat ik vaak naar Nederland kan. Ik vind het daar geweldig en ik ben inmiddels bijna verslaafd aan de Efteling en de dierentuinen in Nederland. Ook ben ik lid van de Arnhemse bibliotheek en kan daar boeken en luisterboeken lenen. Dus voel ik mij in Nederland bijna thuis. Ik houd niet van het Ruhrgebied maar ik zou niet met jou willen ruilen. Frankfurt is veel te ver weg van de “kaaskoppen”.

Mijn doel is dat ik de Nederlandse taal op een niveau kan spreken dat ik daar misschien wel eens kan leven als ik de kans krijg. Niemand weet wat de toekomst brengt en ik heb geen plannen om naar Nederland te verhuizen maar als de dag komt wil ik klaar zijn. Dus ben ik wl van plan in twee of drie jaren het NT2 staatsexamen te doen.

Als je wilt kan je mij graag berichten sturen. Maar soms zal het enige tijd duren voordat ik kan aantworden.

3 „Gefällt mir“

Van harte welkom en vooral niet bang zijn om fouten te maken! :smiley:

2 „Gefällt mir“

Hoi Andrea,
sorry, dat ik pas nu antwoord! Dankje voor de leuke welkom en de knappe tip…, ik wet vak niet of het de of het woorden zijn :thinking:…, :wink:
Groetjes, Kaete

1 „Gefällt mir“
Een paar taaltips voor Kaete (Klik op het zwarte pijltje)

Kijk ook eens hier (wet → weet en vak → vaak):

2 „Gefällt mir“

Dankje veelmals, Alex. Ik begrijp, wat je uitlegt, maar ik vind het heel moelijk, om altijd het juist de doen. :slight_smile:

Dat snap ik, Kaete en dat is helemaal niet erg. Gewoon lekker doorgaan, dan wordt het vanzelf makkelijker :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Wo finde ich die Übungsecke`?

Off-topic: Übungsecke

Hier: Oefenhoekje - Diskussionsforum Niederländisch für Deutsche – Deutsch für Niederländer

Bitte beachte, dass es hier im Forum mehr Übende als Korrigierende gibt, sodass es ab und zu etwas dauern kann, bevor sich jemand deinen Text anschaut.