Hoi, ik ben Johannes

Hoi allemaal,

ik ben Johannes, een geograaf uit de buurt van Münster en heb al heel lang grote belangstelling in Nederland en de Nederlandse taal. Toen ik studeerde, heb ik begonnen Nederlands te leren en tenslotte een certificaat van de Nederlandse Taalunie (Profiel Academisch Taalgebruik) gekregen. Een mogelijkheid om heel intensief Nederlands te spreken was een stage, die ik in Vlaanderen gelopen heb en die drie maanden duurde, maar dat is nu bijna twaalf jaren geleden.

Enkele jaren geleden heb ik begonnen, mij met de geografische landeskunde van Nederland bezig te houden, hoewel het niet mijn hoofdonderwerp is. Ondertussen ben ik vaak naar Nederland gereden en ken nu al elke provincie.

Pas heb ik een blog genoemd „Rundumeinblick Niederlande - Ein Landeskunde-Blog“ begonnen, onderwerp van de eerste artikel is de Haarlemmermeerpolder. Nu ga ik proberen, in afstand van enkele dagen een nieuwe plaats of nieuwe streek in Nederland op mijn blog te beschrijven. De adres is http://dieniederlande.wordpress.com.

Hartelijke groten,
Johannes

7 „Gefällt mir“

Wat ontzettend leuk dat je nu ook een eigen blog begonnen bent, Johannes. Ik ga je verhalen zeker volgen!

Für die anderen Forumsmitglieder: Johannes hat 2014 einen spannenden Gastbeitrag im buurtaal-Blog geschrieben. Ihr findet ihn hier:

4 „Gefällt mir“

Dankjewel, Alex!

1 „Gefällt mir“

Beste Johannes,
Hartelijk welkom.

Wat is dit een spannend onderwerp. Dat lijkt me best interessant. Ik ga zeker een keer nauwkeurig en nieuwsgierig je blog bekijken. Heeft ook nog een relatie tot mijn studie die ik in Munster volgde! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Om precies te zijn heb ik niet in Münster gestudeerd, maar in Marburg. In Münster ben ik pas sinds twee jaren. Dus heb ik het ook niet veer, als ik naar Nederland wil rijden, minder dan een uur tot de grens.

1 „Gefällt mir“

Hallo Johannes, welkom op het forum! Ik heb net naar je blog en je website gekeken – wat heb je een spannend beroep, zeg! En een indrukwekkende vita. :wink: Ik wil ook heel graag nog promoveren en misschien zelfs docente aan een universiteit worden. Misschien kun je ook eens een blogartikel over Noord-Holland schrijven, dat zou ik persoonlijk bijzonder interessant vinden. Groetjes en een fijne avond gewenst!

3 „Gefällt mir“

Dankjewel, Isabelle! Ik zal zeker ook verdere artikelen over Noord-Holland op mijn blog schrijven (Haarlemmermeer is ook Noord-Holland). Bijvoorbeeld vind je de hoogste duinen te Nederland in Noord-Holland. Is dat je favoriete provincie?

3 „Gefällt mir“

Welkom! :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Klopt natuurlijk, sorry! Ik heb op de universiteit al eens wat tekstjes vertaald over het droogleggen van het Haarlemmermeer. Jouw tekst zou een harstikke leuke oefening zijn voor de studenten in een Übersetzungsübung, lijkt me!

Goh, dat wist ik niet! Al heb ik er al enkele beklommen… :wink:

Ja! Ik ben in Volendam geboren en opgegroeid, vandaar.

Hoe vaak kom jij in Nederland? Heb jij een favoriete provincie?

3 „Gefällt mir“

Ah okay… :slight_smile: Munster had hier betrekking op mijn studie. Ik ben o.a. de studie Nederland-Duitsland-studies in Munster gevolgd. Hier was het onderwerp, dat je net aansprak natuurlijk ook relevant. :wink:

Ohja, Enschede is niet veer van de grens. Leuke stad :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

@Isabelle: Ik ben meerdere keren per jaar in Nederland, vaak alleen voor een dagje uit of voor een weekend. Er is niet een favoriete provincie, maar ik zal zeggen, beide Hollandse provincies en Flevoland zijn mijn favorieten, maar eigenlijk vind ik de hele land leuk. Dank je, dat je misschien mijn tekst als vertalingsoefening wilt gebruiken!

3 „Gefällt mir“

Welkom Johannes,
Ik vind jouw blog heel interessant en heb me meteen ingeschreven.
Ik verheug me erop iets over de provincies te leren (daar heb ik tot nu toe echt te weinig over gelezen).

Leuk dat je de link er meteen bijgezet hebt :slight_smile: (@alex ik heb hulp nodig met de zinsbouw ;))

Groetjes
Rike

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike, du brauchst meine Hilfe nicht . Das war perfektes Niederländisch :thumbsup:

1 „Gefällt mir“

Dank je @alex,
Ik was aan het worstelen met de positie van het beroemde woord “er” :wink:

1 „Gefällt mir“

“Er” is ook inderdaad een klein rotwoord, Rike. Dat snap ik heel goed :wink: Maar in ieder geval in deze zin heb je prima begrepen op welke plek het moest staan :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik heb maar nog niet over mijn favoriete hobbies gepraat. Ik ben al sinds mijn jeugd amateurfilmer. Als ik na Nederland rijd, neem ik bijna altijd mijn videokamera en een statief mee. Bovendien heb ik een videoblog, die met oude televisie-, film- en videotechniek te maken heeft. Enkele jaren geleden heb ik zelfs een 70 minuten lange documentaire over testbeelden gemaakt.

http://generation-testbild.de

3 „Gefällt mir“

Hoi Johannes, ik heb mijn eerste 24 jaren in Münster gewoond, maar in het afgelopen millenium :slight_smile: een hartelijk welkom uit het Rijnland, Wolfgang

2 „Gefällt mir“