Hoi ik ben Jörg

Ik woon in Vreden. Dat is vlak bij de grenz naar nederlandse achterhoek. Winterswijk is en leeuk dorpje niet veer van onz. Ik ben getrouwd en heb vier kinderen. Ik volg de nederlandse les al jaaren op de volksuniversiteit. Mijn hobbies zijn fietsen, bakken (ik heb en opleiding tot bakker gevolgd), lezen en nederlands praaten. De reden omdat ik nederlands praat is dat ik graag in nederland ben en het onz buurland is dus is het voor mij belangrijk de taal van onze buuren te praaten.

4 „Gefällt mir“

Welkom, Jörg! :wave:

1 „Gefällt mir“

Hoi Jörg, hartstikke leuk dat je meedoet hier.

Nu snap ik ook je gebruikersnaam :slight_smile: Dat is het Duitse woord voor bakker, in combinatie met je postcode, klopt het?

Leuk dat je van fietsen :bicyclist: houdt. Volgens mij zijn er nog veel mensen hier die dat graag doen. @Jens bijvoorbeeld. Hij is ook nieuw hier. En ikzelf natuurlijk ook , zolang het maar niet teveel bergop gaat … :mountain_bicyclist:

Hier nog een kleine tip: In het Nederlands eindigen woorden nooit op een -z.

Het is dus:
grens en ons

(Hetzelfde geldt voor de “v”. Die staat ook nooit aan het eind van een Nederlands woord.)

1 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom op het forum, Jörg!
Heel veel plezier hier!

Ik bak ook graag maar heb geen opleiding tot bakker gevolgd. Het is alleen maar een hobby van mij.
Wat bak je dan het liefst? :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

HOI jörg

Ook van mij een hartelijk welkom.
Wat leuk dat je de taal leert. Ik ben er ook bezig mee :wink:
Waar ga je het liefst naartoe als je in Nederland bent?

Ik verheug me erop, iets van jou te lezen :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Dankjwel voor het verbeteren van mijn fouten. Zo kan ik nog iets lernen.

1 „Gefällt mir“

Goedemidddag Rike. Vietsen ga ik graag in de achterhoek rond om Winterswijk. Da heb je zo leuke wegen en straaten met bomen. En mooie boerderijen. Ken je de Achterhoek? Maar ik ga ook graag met de trein naar Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Vaak ga ik naar een museum b.v.b. Rijksmuseum of Mauritshuis. Maar ik ben ook en keer met de kinderen op Schiphol en in Leiden bij de T-Rex geweest. We gaan daar het liefste met de trein naar toe omdat het echt goedkoop is.

1 „Gefällt mir“

Goedemiddag Jörg,
De achterhoek ken ik niet, dat zijn van hier rond 100 km te rijden.
Dus een beetje te ver weg voor een fietstocht :wink:
Ik wil ook graag weer een keer naar Amsterdam willen gaan . Het is vast 30 jaar geleden toen ik er voor het laatst was.:grinning:

1 „Gefällt mir“

Hah, ik zit net in de trein van Zutphen naar Winterswijk! De Achterhoek is inderdaad prachtig, een van de mooiste regio’s van Nederland zou ik zeggen. Zó lekker groen!

3 „Gefällt mir“

Ja dat klopt. Ik kom donderdag weer naar Winterswijk. Mijn zoon gaat daar trompet leren.

2 „Gefällt mir“

Ha, Trix! Die wil ik ook nog een keer zien.

Wat leuk zeg!! Ik was helaas enkele maanden voordat de T-Rex naar het Naturalis kwam in Leiden, jammer! Dat was zeker heel indrukwekkend, toch? :open_mouth:

1 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Jörg! We helpen je graag met het leren van het Nederlands. Kijk maar eens rond op het forum en als je vragen hebt, laat het ons gerust weten :smiley:
Groeten uit Maastricht,
Ralf

[details=Sprachtipp][quote=“baecker48691, post:6, topic:711”]
Zo kan ik nog iets leren.
[/quote]

Das niederländische leren bedeutet beides: lernen und lehren (unterrichten).

Jij leert Nederlands van mij.
Ik leer jou Nederlands.[/details]

Dankjewel Ralf. Ik vind het leuk soms met andere mensen in het Nederlands te schrijven of te praten.

2 „Gefällt mir“

Ja, ich habe den Tyrannosaurus Rex in Leiden auch “verpasst”. Ich muss da unbedingt noch mal hin.

1 „Gefällt mir“