Hoi, ik ben Joachim

Hoi, ik ben Joachim en ik ben aan het leren Nederlands sinds vorig jaar herfst. Mijn motivatie: Ik denk dat het leren van een taal is goed mentaal fit te blijven.
Ik woon samen met mijn vrouw in Düsseldorf. We reizen vaak naar Venlo en omgeving. Dus vonden we het logisch dat we leren Nederlands.
De cursus heeft mijn interesse in Nederland veranderd.
Verbaasde me hoe weinig we weten van zijn buren.

Het buurtaal blog door Alexandra Kleijn las ik voor een half jaar. Ik vind het heel goed.
Dus ik heb het forum gevonden. Deelnemers gaan er erg dankbaar en respectvol met elkaar.
Dit heeft mij moedigde me aan te melden met je mee.
Ik ben een beetje verlegen, en ik hoop dat ik kan bijdragen aan geleidelijk.
Tot ziens en vriendelijke groeten … Joachim

7 „Gefällt mir“

Hoi Joachim,
Hartelijk welkom op het forum! :slight_smile: Leuk dat je er bent.
Mooi, dat je het ook leuk vindt om Nederlands te leren. Volgen jullie dan een VHS-cursus?

3 „Gefällt mir“

Hallo Joachim, leuk dat je meedoet!

Fijn ook dat je je hebt voorgesteld, ondanks het feit dat je jezelf verlegen noemt :wink:

Meine Erfahrung ist es auch, dass Niederländer und Deutsche im Allgemeinen nur wenig voneinander wissen.

Hier im Forum ist es ein buntes Durcheinander von Deutsch und Niederländisch. Du hast also viel Gelegenheit, dein Niederländisch zu üben :slight_smile:

Wenn du Fragen hast: Wir helfen dir gerne - we helpen je graag!

1 „Gefällt mir“

Mijn eerste cursus werd gehouden in de lokale gemeenschap college. Helaas, de tweede cursus is mislukt. 5 deelnemers waren te weinig. Gelukkig waren we in staat om onze leraar te overtuigen voor privélessen. Ondertussen hebben we de derde cursus begonnen.

3 „Gefällt mir“

Welkom op het forum, Joachim! Wat geweldig dat je je in het Nederlands hebt voorgesteld. :+1::tada:

Liebe Grüße nach Düsseldorf! :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

Welkom ook uit de buurt van Bonn. Mijn vrouw en ik zijn eveneens begonnen met het Nederlands in het afgelopen jaar. Maar wij leren alleen met praten en luisteren :slight_smile: Wij zijn vaak in Friesland bij onze boot.
Groetjes,
Wolfgang

3 „Gefällt mir“

Hoi Joachim, wat bedoel je daarmee?

Ist es fuer dich in Ordnung, wenn wir dir Korrekturtipps geben?

Welkom hier @Joachim ,
Nog iemand uit Düsseldorf, wat leuk :slight_smile:
Inmiddels zijn hier meerdere die in / vlak bij Düsseldorf wonen.
Gaan jullie ook weleens naar Arcen?
Een heel mooie kleine stad. Net als Venlo dicht bij de grens. Daar kun je heerlijk langs de Maas wandelen.
Voor mij een echte aanrader!!

Veel plezier hier en succes met het leren!
Groetjes
Rike

2 „Gefällt mir“

Leuk dat je er bent, Joachim, van harte welkom!

Je hebt veel geleerd in weinig tijd, complimenten :smiley:

1 „Gefällt mir“

Welkom hier @Joachim.

Beste groetjes uit Erkrath - bij Duesseldorf…:slight_smile:

Meinst Du, wir könnten vielleicht zusammen lernen?

2 „Gefällt mir“

Hoi Rike, dank u voor uw welkom en uw tips te Arcen. Dusseldorf is ook een populaire plek voor de Nederlanders. Mijn vrouw en ik heb al meerdere malen bezocht de kasteeltuinen van Arcen. De stad Arcen is nog niet bekend. Een bezoek aan de stad hebben we al in onze kalender gepland. Liebe Grüsse aus Erkrath

2 „Gefällt mir“

Hallo Ralf, meine Kenntnisse sind noch sehr am Anfang und bescheiden. Doch ich bin ein bischen stolz darauf, dass ich noch “am Ball” bin und weitermache. Unsere Lehrerin ist eine gebürtige Niederländerin und hat uns aktuell noch 5 Abende angeboten, sie hat “viele Baustellen” mit Ehrenamt und Familie und Beruf. Deshalb wissen wir noch nicht, ob sie weiterhin Zeit finden wird. Ich habe eure Online-Kurse gesehen und fand die Möglichkeit online das Sprechen zu üben höchst interessant. Mal sehen …

Hoi schecke … Ik kom ook uit Erkrath. Maar wees niet bang, want ik ben een jonge gepensioneerde met grijze haren. Misschien bij je passen in onze huidige koers in. Er zijn vijf, en zijn tussen de 25 en 65 jaar ou. Groetjes Joachim

Hoi Joachim,

het is een leuk idee. Misschien ik vind de tijd naast mijn werk om Nederlands te leren en te spreken.

Is het goed een mailtje te stuuren, om tijden en betaling aftespreeken?
Overinges, ik ben 45 jaar en werk ook in Erkrath, so korte wegen te maken.

Gruitjes uit Hochdahl:slight_smile:

Vera

Hast du Google Translate benutzt, Joachim? Davon rate ich ab. Automatische Übersetzungen sind unzuverlässig und produzieren oft wirres Zeug. Das hier ist definitiv kein gutes Niederländisch …

1 „Gefällt mir“

Bedankt voor het groetjes. Ik denk, dat het is de beste oefening heel veel de Nederlandse spraak te horen. Zo hoor ik over Soundcloud meest een dagelijk podcast van omroepzeeland. Ik denk, de best is regelmatig met een nederlander te praten … natuurlijk in het Nederland. Deze stappen werkt nog niet. Voor herfst plannen wij een vakantie in Egmond aan Zee. Ik weet, dat is heel stomp, omdat ze veel duits praten. Maar, dat is typisch ik. :innocent:Goede nacht Joachim

Hallo alex, danke für deinen deutlichen Kommentar und die Kritik an meiner Benutzung von Tools wie “Google Translator”. Ich habe zwar ein kleines Langenscheid-Wörterbuch, das kommt jedoch selten zur Anwendung. Dein Hinweis hat mich “echt” ins Grübeln gebracht, denn ich suche öfter auch an anderen Stellen nach Hilfen wie “Mustersätze oder -texte” unter NEON - Nederlands online oder Nederlandse spreekwoorden unter The Dutch Grammar Forum oder auch in Eurem Web-Blog. Meist hab ich das gemacht, als es schnell gehen sollte. So auch heute. Und diese Leichtfertigkeit führt auch zur Oberflächlichkeit und dem fehlenden Lernerfolg. Deine Kritik traf mich peinlich. Denn ich fand Eurer Forum gerade deswegen toll, weil ihr hier im Forum sehr ernsthaftig und mit positiver Motivation etwas gemeinsam aufgebaut habt. Und dann komme ich mit meiner Leichtfertigkeit. Sorry… aber auch Respekt für Deine klaren Worte! Liebe Grüße Joachim

2 „Gefällt mir“

Hallo Joachim,

du brauchst dich keineswegs zu entschuldigen, aber es ist wirklich so, dass Google Translate und ähnliche Tools gerade das Gegenteil von hilfreich sind, wenn man versucht, eine Sprache zu lernen.

Wenn es schnell gehen muss, kannst du gerne auf Deutsch schreiben. Für das Niederländische würde ich dir wirklich raten, dir Zeit zu nehmen und dir genau zu überlegen, was du wie sagen möchtest. Wenn es dann nicht ganz stimmen sollte, helfen wir dir hier gerne weiter. Ich glaube, davon hast du einfach mehr.

Genau solche Fragen kannst du hier im Forum stellen – zum Beispiel in der Rubrik Grammatik und Wortschatz.

Das Schöne ist, dass deine Frage dort nicht nur dir weiterhilft, sondern auch den anderen Forumsmitgliederen :slight_smile:

Ik wens je in ieder geval nog heel veel plezier hier op het forum. Leuk dat je erbij bent!

Alex

1 „Gefällt mir“

Hallo Vera, unsere Kursusleiterin heisst Femke Zimmermann und freut sich auf Deine Kontaktaufnahme. Am liebsten wäre es Femke, wenn Du es per E-Mail versuchst: „femke-zimmermann@gmx.de
Sie hat auch einen Webauftritt, guck mal hier: "www.essen-mit-fez.de":hugs:
Die dort genannten Telefonnummern klappen irgendwie nicht so gut :disappointed_relieved:
Groetjes Joachim