Hoi, ik ben Anna

Hoi, ik ben Anna, ben 25 jaar oud en woon in NRW. Ik heb Nederlands op school geleerd, omdat ik vlak bij de grens ben opgegroeid. Nu probeer ik mijn Nederlands weer te verbeteren, omdat ik in het volgende jaar graag een stage in Nederland wil lopen.
Ik werk als maatschappelijk werkster en ben student.
Mijn hobby’s zijn piano spelen, dansen en lezen.

Groetjes,
Anna :slight_smile:

11 „Gefällt mir“

Hoi Anna,
Al heel goed geschreven! Welkom ook op het forum. Een kleine taaltip. In het Nederlands zeg je meestal dat je iets op school hebt geleerd. Voorzetsels …:grimacing:

Groeten uit Delft
Peter

4 „Gefällt mir“

Genau :grimacing: Dafür sagt ihr dann wieder „in het Duits“, wo doch *op Duits soviel einfacher wäre :crazy_face:

P.S.: Welkom op het forum, Anna! :slightly_smiling_face:

2 „Gefällt mir“

Hi Anna,
Leuk dat je dit forum ook gevonden hebt! Ik ben er ook nog niet zo lang.
Wat voor stage wil je volgend jaar gaan doen - en waar in Nederland?

Groetjes,
Martin

1 „Gefällt mir“

Bedankt voor de correctie. Dat zijn de details, die niet zo makkelijk zijn en die ik nog graag wil oefenen :smiley:

Ik wil graag een stage voor mijn masterscriptie in het Oranje Huis in Amsterdam lopen om te vergelijken of dit aanpak ook op Duitse vrouwenopvangen kan toegepast worden. Ik hoop, dat ik ervoor vier weken in Amsterdam zal zijn.

Groetjes,
Anna

6 „Gefällt mir“

Hoi Anna,

Van harte welkom op het forum!

Leuke hobby’s heb je. Dansen doe ik ook graag, al vindt mijn cursus op dit moment vanwege corona niet plaats.

Veel plezier hier en succes met het verbeteren van je Nederlands.

Hartelijke groeten,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Hoi Ralf,

Dank je wel!
Cool, dat jij ook danst, ik vind dat een heel leuke hobby. Maar ook mijn cursus vindt momenteel helaas niet plaats. Dat is heel jammer. Ik hoop dat het straks weer mogelijk zal zijn.

Groetjes,
Anna

Herzlich willkommen und auch von mir ein kleiner Sprachtipp:

Niederländer beginnen ihre Nachrichten nach der Anrede immer groß, auch nach einem Komma. Im Deutschen wäre so etwas zwar ein Fehler, aber im Niederländischen muss es so sein. Also „Hoi Ralf, Dank je wel!..“

Groetjes, Nicolas

4 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom. Jij spreekt goed Nederlands.

(Ich hoffe, ich habe alles richtig geschrieben, denn mein Niederländisch ist lange nicht so gut.)

2 „Gefällt mir“

Het is helemaal correct geschreven in het Nederlands. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dat is inderdaad zo’n dingetje tussen het Nederlands en het Duits. Wat betreft de dubbele punt heb je gelijk… Zie: Hoofdletter na dubbele punt - Taaladvies.net
Na een puntkomma echter niet: Hoofdletter na puntkomma - Taaladvies.net

En wat betreft een hoofdletter na een komma klopt dit niet: Komma - Wikipedia, onder het kopje „Hoofdletter na een komma“.

Groetjes, Martin

1 „Gefällt mir“

correct is: ik vind dat een heel fijne hobby. Echter zou ik eerder zeggen: ik vind het een hele leuke hobby.

2 „Gefällt mir“

"Groß oder klein?

Anders als im Deutschen, wo der erste Satz des eigentlichen Textes mit einem kleinen Buchstaben anfängt, beginnt der niederländische Brieftext mit einem Großbuchstaben:

Geachte heer Wilders,
Naar aanleiding van uw uitspraak in de Tweede Kamer …

Lieber Herr Özdemir,
vielen Dank für Ihre Anfrage. "

1 „Gefällt mir“

Hoi Anna,

Ook van mij nog even hartelijk welkom op het forum. Ik wens je veel plezier. :slight_smile:

Nu probeer ik mijn Nederlands weer te verbeteren, omdat ik in het volgende jaar graag een stage in Nederland wil lopen.

Dat vind ik prima. Succes ermee.

2 „Gefällt mir“

Nog even over voorzetsels gesproken :wink:

1 „Gefällt mir“

Hoi Nicolas,

Dank je wel. Dat is een heel nuttige opmerking, dat heb ik waarschijnlijk al vaak fout gedaan.

Groetjes,
Anna

En bedankt iedereen!
Ik vind het forum een goede kans om mijn Nederlands te verbeteren, omdat ik anders zelden feedback krijg.

Een vraag heb ik ook al: Hoe is dat in het Nederlands met komma’s? Klopt het, dat het vaak niet nodig is, maar wel gebruikt kan worden? Bijvoorbeeld voor een „dat“ of een „maar“?

Groetjes,
Anna

1 „Gefällt mir“

Hoi Anna,

Hier vind je een blogartikel van Alex, medeoprichter van dit forum.

3 „Gefällt mir“

Hallo Anna,

auch von mir ein herzliches Willkommen.
Handig dat je op school al Nederlands geleerd hebt. Veel plezier met verder oefenen! Voor mij is het precies omgekeerd; Ik heb in Nederland op de middelbare school Duits geleerd.

Über deine Frage :slight_smile: Wie Helga schon geschrieben hat, gibt es in die niederländischen Sprache einige Regeln für Kommas. Den Text von Alex finde ich sehr komplett :wink:

Een vuistregel is: is de zin langer dan één regel (op een A4-formaat papier), dan kun je ergens in de zin een komma toevoegen.
Het is mij opgevallen dat er in het Duits meer komma’s geschreven worden.

In jouw bovenstaande zin zou ik zelf maar één komma geschreven hebben. (Klopt het dat het vaak niet nodig is, maar wel gebruikt kan worden?)

Viel Spaß und Erfolg beim Lernen!

1 „Gefällt mir“

Hoi,
Ik denk dat ik nog eraan moet wennen dat ik niet zo veel komma’s gebruik. In het Duits hebben wij veel vaste regels voor het plaatsen van komma’s en gebruiken er ook meer van. Dat vind ik makkelijker te begrijpen. :smiley:

Ik vond het ook geweldig dat ik op school Nederlands kon leren. Maar dat was alleen zo omdat ik vlak bij de grenz naar school ging. Leren in Nederland alle leerlingen Duits op school?