Hoeveel Duitsers en Nederlanders zijn hier actief?

Zijn in het forum ongeveer dezelfde getal an Duitsers en Nederlanders? Ik heb de indruk dat misschien meer Duitsers Nederlands willen leren als andersom?

1 „Gefällt mir“

Hoi Peter, hier im Forum sind die Deutschen, die niederländisch lernen, in der Mehrheit.

PS:

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex,

natuurlijk. Ik wist het al lang, maar als ik moe ben dan maak ik sneller foutjes dan als ik me uitgerust en lekker voel…

Bedankt voor de correctie!

Als ik heel grof tel zijn er het afgelopen kwartaal 80 mensen actief geweest, waarvan ongeveer 60 Duitstalig zijn, 10 Nederlandstalig, en 10 min of meer tweetalig (of vanuit de jeugd, of door langdurig verblijf in het nieuwe land)

2 „Gefällt mir“

80 leden? Ik heb het gevoel dat dat er veel minder zijn…

1 „Gefällt mir“

Ja dat klopt, als je per maand kijkt zijn dat er minder dan de helft. Niet iedereen is altijd even actief. Misschien ook maar gelukkig want anders zou het hier niet meer te volgen zijn. (In het totaal hebben zich hier 472 mensen aangemeld.)

2 „Gefällt mir“

Mmmh, interessant. Misschien lernen idd meer Duitsers Nederlands of buurtal.DE is in Nederland gewoon minder bekend omdat de blog in het Duits begonnen was?

@alex Je hebt met buurtal en dit forum een geweldige bijdraag voor de connectie en kennismaking van het andere land geleverd! Van harte bedankt voor al dit voortdurende en uitstekende werk met veel liefde en inzet!

3 „Gefällt mir“

Het buurtaal-blog richt zich inderdaad vooral op Duitsers die geïnteresseerd zijn in de Nederlandse taal en cultuur, @peter.

Bedankt voor het compliment :blush:

Sprachtipps

Misschien leren er inderdaad meer Duitsers Nederlands of buurtaal.DE is in Nederland gewoon minder bekend omdat het een blog in het Duits is (oder: een Duits blog is)?

1 „Gefällt mir“

Ich habe gerade mal in die Forumstatistik geschaut. Insgesamt hat das buurtaal-Forum nun 575 Mitglieder. Jedoch hat nicht jede und jeder seine oder ihre Muttersprache angegeben. Und von dieser Zahl ist die Mehrheit (wie in anderen Foren auch) eher wenig aktiv.

1 „Gefällt mir“

Wäre es gewünscht, dass mehr Niederländer im Forum aktiv sind? Ich weiß nicht, wie bekannt das Forum in NL ist, aber könnte mir vorstellen, dass ein Mail an Schulen und andere Organisationen, die Deutsch als Lehrfach haben, eine prima Wirkung haben könnten.

Ich kann ja aus Neugier in Kürze mal die zukünftige Deutschlehrerin in der Schule von unserem Sohn fragen, in die er nun kommen wird. Bin neugierig, ob sie das Forum kennt / interessant findet!?

3 „Gefällt mir“

Hoi Peter,
der zukünftigen Lehrerin kannst du sehr gerne von dem Forum erzählen.
Und in der Tat wäre es wünschenswert, wenn wir mehr MuttersprachlerInnen aus den Niederlanden hätten.
Hartelijke groeten

1 „Gefällt mir“

Hallo Ralf,

prima. Zal ik doen.

Tipp: … der zukünftigen Lehrerin …

Es ist schon die zukünftige Lehrerin, aber man erzählt etwas der zukünftigen Lehrerin.

Wie würde man das auf Niederländisch sagen? We zullen de toekomstig lerares iets vertellen …?

1 „Gefällt mir“

7 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Es ist gewünscht … gängiges Deutsch oder nicht?

Ich vermute mal, sehr viele Mitglieder lesen hier regelmäßig mit ohne eingeloggt zu sein, so wie ich zum Beispiel. Das verzerrt die Statistik natürlich gehörig.
Nebenbei wird es noch einige geben, die sich gar nicht erst angemeldet haben und anonym und “heimlich” hier :netherlands: lernen.

1 „Gefällt mir“