„Herkunftsprachlicher Unterricht“

Fortsetzung der Diskussion von NL-Café rund um Düsseldorf:

bitte löschen, es ist mir nicht gelungen die Diskussion ab diesem Beitrag wegen Schulen zu verschieben-
Ich denke, dass das nicht zu unserer Stamtafel passt

2 „Gefällt mir“

Goedenavond, ik ben al een poosje lid van dit forum, maar ben helaas nog nooit bij een van de NL-Cafe bijeenkomsten geweest. Ik ben Nederlander en mijn (duitse) vrouw en ik wonen al 6 jaar met onze dochters (4 en 7 jaar) in Düsseldorf. Met kleine kinderen is er gewoon weinig tijd voor Stammtische etc… Toch vind ik het leuk dat er een kleine(?) nederlandstalige community in Düsseldorf is en wie weet komen we binnenkort eens langs in Kaiserswerth.

Waarom ik schrijf: op dit moment zijn we op zoek naar ouders die ook graag willen dat hun kind „Herkunftsprachlicher Unterricht“ in het Nederlands krijgt. Er worden in Düsseldorf nu 15 talen aangeboden, maar helaas geen Nederlands:

Om dit voor elkaar te krijgen moeten we, naar mijn weten, minstens 15 nederlandstalige leerlingen bij elkaar krijgen. Mocht een van jullie zelf kinderen in het Nederlands/Vlaams opvoeden, of nederlandstalige kinderen kennen, stuur dan aub een berichtje!

groeten en misschien tot ziens,
Maarten

4 „Gefällt mir“

Heel veel succes!

Hoi Maarten,

Maar er is Nederlands onderwijs in Düsseldorf, kijk eens:

Groetjes,
Andrea

1 „Gefällt mir“

Andrea, ich denke Maarten sucht einer Grund- oder weiterführende Schule, die zweisprachig unterrichtet. Und die scheint es nicht zu geben, das wird ja aus der Webseite deutlich. Die Schule, die Elizabeth damals „beworben“ hat, ist ja ein privater Unterricht, der jährliches Schulgeld kostet und neben der normalen Schule für niederländische und belgische Kinder angeboten wird.

In einigen Städten wird „herkunftssprachlicher Unterricht“ in vielen Sprachen angeboten (vom Schulamt der jeweiligen Stadt oder des Kreises). Das ist ein Angebot außerhalb des „normalen“ Unterrichts, 4 Stunden pro Woche in der Regel. Die Kinder besuchen dann nachmittags den Sprachunterricht oft an einer ihnen nicht vertrauten Schule. Dazu muss eine gewisse Anzahl an Schülern zusammenkommen, sonst „lohnt“ es sich nicht. Wirklich zweisprachige Schulen gibt es selten, oft gibt es doch einen Zweig einer Schule, in dem zum Beispiel teilweise in Englisch oder Französisch unterrichtet wird. So habe ich Maarten verstanden, dass er diesen herkunftssprachlichen Unterricht sucht.(In Dortmund, wo ich unterrichte, gibt es auch keinen herkunftsprachlichen Unterricht in Niederländisch :disappointed:)

2 „Gefällt mir“

Bedankt alvast voor de reacties en Andrea voor de tip! De school in Kaiserswerth (oranje leeuw) is voor ons vrij ver, maar blijft zeker ook een optie.

Want inderdaad, we zijn nu primair op zoek naar herkunftsprachliche Unterricht. Deze onderwijsvorm kost voor ouders niets extra. Maar los van het geld, ik vind eigenlijk ook dat (onder andere gezien de econmische banden tussen NRW en Nederland) het eigenlijk heel raar is dat deze taal niet door de gemeente Düsseldorf (en blijkbaar dus ook niet in Dortmund) wordt aangeboden. En zolang we niet van ons laten horen, verandert daar ook niets aan! We hebben nu al 6 kinderen bij elkaar- nog 9 te gaan:-)

2 „Gefällt mir“

Hoi Claudi, heb jij ook al eens geprobeerd om in Dortmund een groepje bij elkaar te krijgen?
Groeten, Maarten

Hoi Maarten,
Nee, mijn kinderen zijn te oud, ze zitten niet meer op school. Toen ik Nederlands begon te leren woonden ze allebei niet meer thuis😂

Groetjes van Claudi

Kleine tip voor Claudi

Thuis ist bei Kindern im Prinzip immer die elterliche Wohnung.

2 „Gefällt mir“

Hallo Beijoca,

Ik heb me speciaal voor dit onderwerp zojuist bij het forum aangemeld. Wij (ik Nederlands, mijn vrouw Duits) wonen inmiddels al 22 jaar in Düsseldorf. Onze 6-jarige dochter spreekt een beetje Nederlands, maar krijgt hier op school geen „Herkunftsprachlicher Unterricht“ in het Nederlands en dat vinden we erg jammer. Graag zou ik onze dochter op de lijst met de kinderen voor het ‚oorspronkelijke taalonderwijs‘ willen toevoegen. Alvast bedankt!
Ik ben benieuwd of Nederlands als oorspronkelijk taalonderwijs kan worden opgenomen.
groetjes, Cuno