Hallo, ik ben Sini

Hallo allemaal,

Oorspronkelijk uit Berlijn wil ik dus graag studeren in Nederland en ben dus nu op zoek naar mensen die het CNaVT-cerfificaat hebben gehaald hier misschien hun ervaringen kunnen delen.

Groetjes, Sini

4 „Gefällt mir“

Hoi Sini, van harte welkom hier. Wat leuk dat je in Nederland wilt gaan studeren? Welk vak ga je doen?

@ralf, weet jij eventueel of we forumleden met het CNaVT-certificaat hebben?

Van harte welkom ook namens mij, Sini!

@Ruth heeft het CNaVT-examen gedaan, maar ze is al langer niet meer op het forum geweest.

Zelf ben ik CNaVT-examinator, dus als je vragen hebt… :slight_smile:

Hartelijke groeten uit Aken,
Ralf

Hei Alex,

Ik wil aan de HKU Image en Media Technologies gaan studeren, dus heb het Cnavt STRT nodig. Ik ben een beetje benieuwd naar de afloop van zo een examen omdat 5 uur is lang.

Hi Ralf,

Bedankt voor het reageren. Kun jij mij iets vertellen over de afloop van een examen op niveau STRT?
5 uur is aangezet. Heb jij van ieder Deel, dus A,B en C 1 toets te doen? Hoe zit het met pauzes? Zijn deze in de 5 uur ingekalkuleerd? Mag een woordenboke gebruikt worden, zo ja, welk woordenboek is ok, welk woordenboeken niet?

Ok, dankje, dan ga ik dat alvast in de Bib reserveren! :+1:

Hallo Ralf, ik heb inmiddels - door een verwijzing van Andrea - wat meer informatie van het examen en de tijden van de Delen A B en C kunnen achterhalen. Dus jij hoeft niet perse hierop te reageren.

Ik ben nu de voorbereidingen aan het doen. Hoe zit dat met het aantal woorden voor de schriftelijke stukken. Hoeveel mag jij daarboven of beneden van liggen?

1 „Gefällt mir“

Ah okay, misschien kan @ralf je een beetje geruststellen? Ik zie dat je hem al geschreven hebt.
Ik wens je in ieder geval alvast veel succes!

Hoi Sini,

De informatie van Andrea betreffende het woordenboek klopt niet: bij het CNaVT-examen heb je een vrije keuze wat betreft het soort (papieren) woordenboek. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld NL-D en/of NL-NL.

@Andrea1: De staatsexamens NT2-I en -II zijn andere examens.

Groeten, Ralf

PS Wat betreft de precieze tijdsindeling van het examen: dat hangt van het examinerende instituut af en kun je het beste daar navragen.

PPS Het aantal woorden: Al naar gelang de taak staat erbij uit hoeveel woorden je tekst minimaal moet bestaan. Het maximum is gegeven door de beperkte hoeveelheid schrijfruimte. Verder is het belangrijk concreet op de gestelde eisen in te gaan en „niet teveel om de hete brei heen te draaien“.

1 „Gefällt mir“

Ralf,
Oh wat fantastisch, dus ik mag gewoon en NL-Duits woordenboek mee? Wat geweldig! Dankje wel voor de input!

Ik wens iedereen een heel fijne avond!
Lieve Groeten, Sini

Voor de volledigheid:

Duits → Nederlands mag NIET.

Wel Nederlands → Duits.

NL-NL mag ook.

Zie ook deze pagina.

2 „Gefällt mir“

Ah ok, nou ok dan :grin:

1 „Gefällt mir“

Hi Ralf,
Sorry, nog een keer een korte vraag:
In deel A kan er naast een betoog ook een samenvatting getoetst worden. Ik heb nu een geprobeerd te achterhalen, of een samenvatting in Nederlands qua opbouw anders is dan in Duitsland (openingszin - text samenvatting - sluitende zin), maar ik heb heel verschillende voorbeelden nu gelezen. Daarom voor de duidelijkheid: Moet er een bepaalde structuur van text zijn voor een samenvatting?

Dankje en lieve Groeten, Sini

Hoi Sini,

Ja, een samenvatting heeft een structuur. Ik heb even gegoogeld en kwam deze pagina tegen.

De tekstlengte bij een taak van het CNaVT-examen is meestal rond de 200 woorden, daar moet je dan natuurlijk ook rekening mee houden.

Groetjes, Ralf