Hallo en Servus (Peetje)

Van harte welkom op het forum ook namens mij, Peetje :slight_smile:

Groetjes van een Noord-Brabander uit Aken

1 „Gefällt mir“

Hoi Peetje, tenallereerste sorry voor mijn late reactie, ik heb het nogal druk op het moment. :see_no_evil:

Ik was 9, bijna 10, volgens mij. En ja, ik ben tweetalig opgevoed. Mijn papa praatte altijd Duits met me en we keken graag samen naar Duitse tv-series. „Fosthaus Falkenau“, „Die Rettungsflieger“, „Unser Charly“… Hihi! De eerste 10, 11 jaar van mijn leven was mijn Nederlands dus veel beter dan mijn Duits en toen is het veranderd. Nu ben ik echt een moedertaalspreekster Duits en is mijn Nederlands niet meer 100 % perfect – helaas! (Maar 90 % nog wel, gelukkig. :smiley:)

Haha, wat schattig! Ik geloof dat ik ook vaak in het Nederlands terugpraatte, maar toch heb ik als kind al best goed Duits geleerd van mijn papa (en de tv), dus lekker doorgaan, zou ik zeggen! :slight_smile:

Jaaa precies! :smiley:

3 „Gefällt mir“

Waar is Peetje, ondergegaan tijdens het carnaval of met skivakantie ???
Sorry Isabelle, dit was geen reactie op jouw bijdrage, ik ben na een half jaar nog steeds niet fit met deze site, en druk steeds op de verkeerde buttons. :worried:

1 „Gefällt mir“

Haha ja inderdaad… carneval ofwel “vasteloavend” in Limburg geweest, daarbij een kleine longontsteking opgelopen (Oh oh) en dan nog Snowboarden… drukdrukdruk
Na lange tijd eingelijk weer eens hier ingelogt :slight_smile:
Ik ben niet weg alleen regelmatig verloren…

3 „Gefällt mir“

Zoonlief begint sinds we in Nederland zijn geweest steeds meer Nederlands te praten HOERA!!
Wel lachen, het is echt een mix van alles wat er nu uitkomt, Maar ik ga er maar positief vanuit dat hij het snel kan sorteren in zijn hoofd en het dan ook zin maakt wat hij allemaal brabbelt…

3 „Gefällt mir“

Ik vrees dat dat een germanisme is, Peetje :wink:

1 „Gefällt mir“

Ohjee ja ik wist het al niet zeker of het klopte…

Edit: Volgens mij klopt dat wel weer in het Limburgs … dat is eigenlijk ook een andere taal … ik maak het mezelf ook niet makkelijk :roll_eyes:

3 „Gefällt mir“

Niet helemaal, Alex. :wink: We raakten dus gewend aan de slechte gewoonte en zeiden „Sinn machen“ ipv. van „sinnvoll“ of „Sinn ergeben“, maar eigenlijk is dit een anglicisme „make sense“. :grinning:

1 „Gefällt mir“

Dat is leuk om te horen, Petra. Leuk dat je er bent. :grinning:

1 „Gefällt mir“

er bent, Andrea :wink:

1 „Gefällt mir“