Hallo allemaal, mag ik me even voorstellen? Ik ben Alex

Hallo allemaal, ik heet Alexandra en ik ben de schrijfster van het buurtaal-Blog en samen met mijn collega @ralf administrator van dit discussieforum over de Nederlandse taal en cultuur.

Ik woon al heel lang in Hannover, maar ik kom oorspronkelijk uit Nederland. Ik woon samen met mijn vriendin en ik heb twee katten. Ik fotografeer en lees graag, ik speel gitaar en sinds vorig jaar kajak ik regelmatig. Daarbij doe ik ook spannende dingen, kijk maar :wink:

Ik ben benieuwd naar jullie hobby’s en interesses.

PS: Möchtest du dich auch vorstellen? Dann schreibe am besten gleich einen neuen Beitrag und wählst als zugehörige Kategorie „Vorstellungsrunde“.

Als Betreffzeile kannst du zum Beispiel mit

Hoi, ik ben … [dein Name]

anfangen

Als je wilt kun je natuurlijk ook in het Nederlands schrijven.

3 „Gefällt mir“

Leuk, ik ben ook helemaal into cats, maar op dit moment hebben wij geen huisdieren.
Kajakken lijkt me heel fijn. Lekker in de natuur.
Stoer dat je met je bootje van de duikplank af gaat ! :astonished:

1 „Gefällt mir“

Hoi allemaal,
Ik ben Michelle, woon in Aken en studeer Environmental Engineering. Mijn passies zijn tekenen, vechten en dansen. Reizen en met mensen van de hele wereld kennismaken vind ik ook fantastisch. Bovendien hou ik van de Nederlandse kust.
Ik vind het leuk mijn Nederlands hier in dit forum te verbeteren. Ook ga ik volgend semester in Delft studeren en ben benieuwd naar de ervaringen die ik er zal opdoen.
Groetjes,
Michelle

2 „Gefällt mir“

Hoi Michelle, leuk dat je meedoet!

Aarzel niet om vragen te stellen als je die hebt. Daar is dit forum o.a. ook voor bedoeld :slight_smile:

Wat leuk dat je vanaf de herfst een tijdje in Delft gaat studeren. Dat lijkt me heel spannend! Is je studie eigenlijk in het Engels of in het Duits? (dat vraag ik omdat ie “Environmental Engineering” heet).

Bedoel je met vechten het Duitse fechten? Dat noem je in het Nederlands schermen. Vechten betekent kämpfen.

Veel plezier hier op het forum!
Groetjes,
Alex

Hoi, ik heet Alexandra, maar iedereen noemt me Alex.
Ik woon in Aken en ik hou van fietsen en zeilen.
Ik werk op een basisschool in het hart van Aken.
Omdat ik een Nederlandse werkgroep heb en graag in Maastricht ga winkelen, leer ik Nederlands met drie aardige collega’s.

Hartelijke groetjes en tot ziens,
Alex

3 „Gefällt mir“

Hoi Alexandra, ook jij hartelijk welkom!

Ik denk dat het handiger is als we je hier toch maar @Alexandra noemen want ik heet precies zo en mij noemen de meeste mensen ook Alex … Dat is ook mijn gebruikersnaam hier: @alex. Is dat ok voor je?

Je Nederlands is al behoorlijk goed, zie ik :slight_smile:

Werk je als lerares? En geef je ook Nederlandse les aan Duitse basisschoolkinderen?

Groetjes,
Alex (de andere ;-))

1 „Gefällt mir“

Hoi, ik heet Bärbel en woon en Vaals. Hoewel ik in Nederland woon, kan ik bijna geen Nederlands spreken, omdat hier alle mensen Duits spreken kunnen. Dus leer ik Nederlands samen met Alex.
Ih hou van wandelen, tuinieren en zingen. Ik werk an een basisschool in Vaalserquartier - Aachen, vlakbij de grens met Nederland.
Groetjes
Bärbel

2 „Gefällt mir“

Hoi (andere :smirk:) Alex,
dankjewel!
@Alexandra is natuurlijk ok voor mij, dat is handiger.

Ik ben lerares en ik geef Nederlandse les aan Duits kinderen in een klein werkgroep. Maar niet alleen de taal is thema, ook het land en de cultuur, het eten en drinken…
Onze school is ook Euregioprofilschool en we hebben een Nederlandse partnerschool in Simpelveld.
Dat is heel leuk!

Groetjes en een fijn weekend,
Alex(andra) :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex,

Bedankt voor jouw begroeting!
Mijn studie in Aken is voornamelijk in het Duits. Maar in Delft zal het dan in het Engels zijn.
Met vechten bedoel ik vooral kungfu en taekwondo. Schermen heb ik inderdaad ook eens geprobeerd maar ik vond het niet zo leuk als de andere vechtsporten.

Groetjes uit Zeeland waar ik dit weekend op vakantie ben,
Michelle

1 „Gefällt mir“

Hoi Bärbel,

Leuk dat je samen met @Alexandra Nederlands aan het leren bent. Samen is zoiets toch vaak leuker dan op je eentje.

Wat voor soort repertoire zing je? Klassiek, pop, jazz of nog iets heel anders?

Hoi @Michelle,

Met vechten bedoel ik vooral kungfu en taekwondo.

Aha, dat noem je in het Nederlands inderdaad vechtsporten :slight_smile:

Vanaf het komende semester ben je dan heel actief en intensief bezig met drie talen: Nederlands, Duits en Engels.

Veel plezier nog in Zeeland!

Wat leuk @Alexandra dat je Nederlandse les geeft aan basisschoolkinderen. Hoe oud is je groep?

Zo’n samenwerkingsverband met een Nederlandse school lijkt me heel spannend. Ga jullie wel eens bij elkaar op bezoek?

Is jullie school alweer begonnen, @Alexandra? Of geniet je nog lekker van je vakantie?

Nu de zomer weg is past dit liedje toch hier bij je Alex. :slight_smile:
De hele film is ook geweldig voor iedereen die van water en zee houdt.

1 „Gefällt mir“
kleine tip voor Emilian
1 „Gefällt mir“

Hoi @Alexandra, lang niets meer van je gehoord. Kom je nog eens langs? Zou leuk zijn!