Hadedeha / Helga doet ook mee!

Hoi allemaal,

Even voorstellen. Mijn naam is Helga en ik ben (nog) 56. Oorspronkelijk kom ik uit Hamburg.
Ik woon sinds juni 2000 in Apeldoorn en ben met een Nederlander getrouwd.
Mijn hobby’s zijn reizen, talen, fotograferen, foto- en videobewerking op de computer, en ik speel saxofoon in twee dweilorkesten (zo’n beetje feestbeest dus :sweat_smile:).

Hoewel ik denk dat ik het Nederlands aardig onder de knie heb, vind ik aan de andere kant dat je nooit uitgeleerd bent. Ook vandaag kom ik soms nog vraagstukken tegen waar ik echt niet weet hoe ik het in het Nederlands correct uit zou moeten drukken. Ik hoop dat ik in dit soort gevallen hier op dit forum zo nu en dan een beroep op de native speakers mag doen.
Bovendien zou ik graag mijn inbreng willen doen om Duitsers te helpen de Nederlandse taal met haar valkuilen :grin: te snappen en andersom. Daarboven trekt me gewoon de uitwisseling met mensen die een tweetalige achtergrond hebben.

De voor mij leukste Nederlandse bestemmingen zijn Texel, de streek Scheveningen - Kijkduin - Monster - Hoek van Holland, de Achterhoek en het grensgebied met Duitsland, en uiteraard de Veluwe.

Zo, genoeg gepraat. Mochten jullie vragen hebben dan zal ik mijn best doen om jullie te woord te staan.

Ik verheug me op leuke gesprekken.

Groetjes,
Helga

8 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom Helga. Leuk dat je meedoet!

Es gibt hier im Forum einige andere Leute, die gerne fotografieren. @Manfred, @Sarah und @GoodbyeRoutine zum Beispiel, und ich selbst auch. Vergesse ich noch jemanden?

En inderdaad, je bent nooit uitgeleerd. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Natuurlijk mag je een beroep doen op de native speakers Nederlands. Op dit moment zijn het er nog niet zo heel veel. @Annemarie, @Wil, @Isabelle (voor de helft ;)), @Haagsehans, @Ans en @Elsa komen uit Nederland. En @ralf en ik natuurlijk.

En @Ruth is Duitse, maar ze spreekt en schrijft net als jij al hartstikke goed Nederlands. Hetzelfde geldt voor Jessi (@GoodbyeRoutine). Waarschijnlijk vergeet ik nu weer iemand, dus niet boos zijn jongens :wink:

Kijkduin en Monster, wat leuk! Daar ging ik in het weekend altijd lekker naar het strand, toen ik nog in Den Haag woonde.

3 „Gefällt mir“

Potverdrie, alweer een paar meer die Den Haag kennen, nu moet ik gaan oppassen.:slight_smile:
Inderdaad heel leuk, ik ben van plan een bijdrage over Den Haag te maken, als ik even meer tijd heb.

3 „Gefällt mir“

Hallo Helga, van harte welkom op het forum. We houden hier van taalvraagstukken en al helemaal van valkuilen :smiley: Dus, kom maar op!
Een fijne avond en tot snel.
Groeten van Ralf uit Aken

1 „Gefällt mir“

Hoi Helga,

Wat leuk dat je meedoet.
Ik verheug me ook op interessante gesprekken en ben heel erg benieuwd hoe jij het Nederlands hebt geleerd - en wat precies de dingen zijn die je nog moeilijk vindt, want voor mij klinkt je Nederlands perfect.

Ik had het de afgelopen drie weken erg druk en ben er eigenlijk nog helemaal niet uit. Mijn excuses dus als het nog even duurt voordat ik weer “echt” mee ga doen hier op het forum. Ik vind het echter te gek wat er inmiddels alles is gebeurd!

Tot snel,

Ruth

2 „Gefällt mir“

Ha Ruth, leuk dat je er weer bent! Kijk maar hoeveel tijd je hebt. Je hoeft zeker geen excuses te maken. Ik ben heel blij met je bijdragen hier.

1 „Gefällt mir“

:rose::sunflower::blossom:

1 „Gefällt mir“

Ja :slight_smile: Ik fotograferen ook. „Analog“ - old school met Film.
@leo: Hoi! Ik schrijf dit text op Texel :slight_smile:
Helaas wij gaan vandaag t’huis :frowning:

2 „Gefällt mir“

Hoi Sandra, ich glaube, du meinst die andere Helga :slight_smile: Ihr Profilname ist @hadedeha.
@leo heißt auch Helga. Sie ist aber etwas später dazugekommen. Ich verstehe gut, dass das etwas verwirrend ist :wink:

PS: es heißt deze tekst und wij gaan vandaag naar huis (thuis heißt zuhause, dann bist du also schon da).

Ik wens je een goede terugreis.

2 „Gefällt mir“

Bedankt allemaal voor de begroeting.

Toen ik nog in Duitsland woonde, heb ik twee Volkshochschulkurse gevolgd. Bovendien hebben mijn man en ik geprobeerd 4 à 5 weken uitsluitend Nederlands met elkaar te praten.
Later, toen we naar Nederland verhuisd waren, ben ik gaan lezen. Kranten, boeken, tijdschriften, internet - alles wat ik bemachtigen kon. Dit verklaart ook waarom mijn schriftelijke Nederlands beter is dan mijn gesproken Nederlands. Daarin is nog steeds een duidelijke Duitse accent te horen.

Dat kan ik niet veralgemenen. Het zijn geen bepaalde dingen. Ineens sta je spontaan voor zo iets en je weet niet hoe je het uit moet drukken. Maar ik zal voortaan hier gaan vragen. :relaxed:

1 „Gefällt mir“