Goedenavond! (zegt Steven)

Hallo allemaal!

Op veler verzoek: een voorstelrondje…

Men beginne (interessante taalconstructie overigens) met de naam: ik ben Steven, en ik ben een beetje een taal-nerd. Ik ben nou ook weer niet ongelofelijk goed in het leren van talen, maar ik vind de Nederlandse, en in het verlengde daarvan de Duitse, taal best interessant.

Ik kom uit Nederland, maar ben nu inmiddels bijna 20 jaar veel in aanraking met Duitsland. Sinds een aantal jaar woon ik in de buurt van Hannover, en sinds kort werk ik bij een Duits bedrijf. Werken in het Duits… is nog heel wat anders dan Duits spreken in je vrije tijd.

Omdat ik sinds die baan niet meer geregeld in Nederland kom, was ik op zoek naar meetings van Nederlanders of Nederlands-sprekenden in de buurt van Hannover. En vond ik dit forum. Ik kan wat ik hier zoal lees alleen maar toejuichen.

Goed, als er vragen zijn hoor ik het wel. Dan nog een tip: op zaterdag op Radio NPO1 naar programma “de taalstaat” luisteren. De naam van het programma alleen al heeft drie betekenissen, en behandelt onder andere hoe taal en maatschappij elkaar beïnvloeden. Ik zei toch al dat ik een taal-nerd was. (-:

Groeten!

11 „Gefällt mir“

Hoi Steven,

Welkom op het forum. Goed dat je ons hebt gevonden. Hier zijn veel manieren om de passie als taal-nerd uit te leven. :wink: Ik ben Duitse een ben hier meer dan een jaar. Fouten maken is hier geen probleem, iedereen helpt de ander. Met veel plezier ben ik ondergedompeld in de Nederlandse taal en cultuur. En plezier dat wens ik jou ook.

Fijne avond
Freyja

5 „Gefällt mir“

Hoi Steven,

Welkom op het forum. Je kunt hier als Nederlandse taal liefhebber je hart ophalen. Door de vermenging van Duits en Nederlands ga je over beide meer nadenken. Het is hier gebruik dat we elkaar wederzijds op taalfouten attent maken. Als je daar ooit vragen over hebt, dan help ik je graag verder.
Veel plezier hier,
Groeten uit Delft.

3 „Gefällt mir“

In het Duits zeg je bij een kochrezept ook „man nehme“ ( Imperativ )

3 „Gefällt mir“

Welkom Steven,

En veel plezier hier! Wij hopen andersom ook op veel plezier met jou, wij hebben namelijk een altijd tekort aan Nederlanders hier…

Je mag je hier uitleven… :wink:

Groetjes
Gabi

2 „Gefällt mir“

Hi @Toetje, let aub. op jou en jouw. Dat vele Nederlanders dat fout doen, maakt nog niet dat we dat hier op het forum ook mogen (-: (-:

@dobsondirk, „Imperatief“… In het Duits misschien? Hier wordt het in het Nederlands als conjunctief ingeschaald: werkwoordsvormen, werkwoordswijzen | Genootschap Onze Taal

@allen, dank voor de welkomstwoorden!

Groeten!
Steven

1 „Gefällt mir“

Formal wäre der Imperativ von „nehmen“ in der Tat „Nimm…“ oder „Nehmen Sie…“.
„Man nehme“ ist eine abgemilderte Form der Aufforderung im Sinne von „Man möge nehmen“. Grammatikalisch ist das wohl auch im Deutschen formal ein Konjunktiv.

4 „Gefällt mir“

Ach, der gute Zwiebelfisch hat dazu etwas zu sagen. Zwiebelfisch: Der traurige Konjunktiv - DER SPIEGEL

Anscheinend ist es wohl Konjunktiv 1…

Wieder was gelernt.

2 „Gefällt mir“

Hoi Steven,

Nog een hartelijk welkom op het forum.

Leuk dat je meedoet en er zijn inderdaad te weinig Nederlanders. :wink:

Ik wens je veel plezier.

Groetjes, Andrea

In het Duits is het trouwens ook zo. Preciezer gezegd de Konjunktiv 1.

Ich sehe, wir waren gleichzeitig. :wink: Passiert manchmal. :grinning:

1 „Gefällt mir“

:innocent:

@SXW (Steven) zei het eigenlijk al, „man nehme“ is ook in het Duits geen imperatief maar een conjunctief, de zogeheten adhortative Konjunktiv (waarmee je iemand aanspoort om iets te doen).

2 „Gefällt mir“

Hoi Steven, ook van mij nog even „officieel“ van harte welkom hier.

Heb je eigenlijk nog contact opgenomen met Jemima Jacques van Nevlah? (Je kunt anders natuurlijk ook zelf een Stammtisch organiseren in of rond Hannover :wink: )

Ik ben trouwens maar even zo vrij om je te verbeteren:

De naam van het programma alleen al heeft drie betekenissen, en behandelt onder andere hoe taal en maatschappij elkaar beïnvloeden.

Hier wissel je het onderwerp in de zin van „de naam van het programma“ naar „het programma“. Zie je wat ik bedoel?

3 „Gefällt mir“

Hi Steven,

wo wohnst du denn genau? Wie weit von Hannover entfernt? Arbeitest du in Hannover?

LG
Krabbe

Oooooh damn. “het” vergeten.

Leuk dat er hier mensen zijn die dat soort dingen opvallen.

Nee, nog niet gedaan. Vond het nog een beetje raar om iemand zomaar opeens te bellen, alhoewel ze haar telefoonnummer publiek op haar website heeft staan natuurlijk…

Zelf wat organiseren is ook nog geen slecht idee hoor!

2 „Gefällt mir“