Froukje uit Paderborn (maar oorspronkelijk uit Leeuwarden)

@Toetje ik ben dus Froukje Sommer, 35. Geboren en getogen in Leeuwarden. En ik ben 13 jaar geleden als groom in de paardensport naar Westenholz (Delbrück) verhuisd. Later dan als CallCenterAgent voor C&A gaan werken (vanwege Nederlands) en daar ook bij gebleven (intussen bij DieboldNixdorf als SecondLevelAgent).
Ben inmiddels met een Duitser getrouwd en we hebben samen 2 fantastische meisjes, Klara bijna 5 en Tessa 4 maanden. Ik ben nu met verlof want afgelopen Januari is onze jongste geboren.
Zou leuk zijn verder te horen of hier nog mensen uit de omgeving van Paderborn komen.
Groetjes Froukje

2 „Gefällt mir“

Ha die Froukje, leuk dat je ons forum hebt gevonden. Call-center-agent? Dat was mijn eerste baan (lang geleden in Nederland, inmiddels woon ik sinds 22 jaar in Hannover). Ik vond het beslist geen eenvoudig werk. Petje af, dat je dat nog steeds doet :slight_smile:

Voeden jullie jullie meiden tweetalig op? Lijkt me spannend! Spreek je ook Fries?

Hoi Froukje,

Welkom op het forum.
Ik ben vorig jaar in Leeuwarden geweest. Ik vond het daar superleuk. :heart_eyes:

Praat jij eigenlijk Nederlands met je kinderen en je partner Duits? Ja, en spreek je ook Fries? :slight_smile:

Misschien lukkt het toch nog met een stamtafel nu we een moedertaalspreker hebben.

Groetjes,
Andrea

1 „Gefällt mir“

@alex Hannover is ook niet zo heel ver vanaf Paderborn :wink:

Call Center werk is niet altijd makkelijk, en het is maar net wat je doet. Bij ons was inbound, dus de mensen van C&A belden ons op als ze een probleem met de kassa of PC hadden. Later ben ik dan met 2nd level begonnen, dus meer de problemen diepgaand oplossen en SW installeren etc. Maar goed, heb het niet geleerd :wink:

We proberen de meiden meertalig op te voeden, maar hoofdtaal is Duits. Maar tussendoor Nederlandse boeken lezen, liedjes zingen, CDs horen en TV kijken. En ook Fries krijgen ze mee omdat mijn familie Fries spreekt.

3 „Gefällt mir“

@Andrea1 leuk! Afgelopen jaar was Leeuwarden Culturele Hoofdstad. Wanneer ben je er geweest?

Zoals net geschreven is Duits bij ons de hoofdtaal. Ik vind het moeilijk hier in mijn eentje nederlands met de kids te praten :frowning:
K heb een keertje van de oudste te horen gekregen “Mama, rede nicht so komisch.” Maar intussen vindt ze het wel normaal en telt zelfs in het nederlands. En gisteren noemde ze me ineens Memmie :slight_smile:

Het zou makkelijker zijn als hier een nederlands gezin met kleine kinderen in de buurt zou wonen.
Maar goed, zo leren ze vast ook Nederlands en Fries (hoop ik)

En een stamtafel zou wel erg leuk zijn natuurlijk!

1 „Gefällt mir“

Dat klopt :wink:

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om als enige Nederlands te spreken met de kinderen. Je bent dan zo’n „eilandje“ middenin een verder Duitstalige wereld.Mijn zus heeft hetzelfde in Engeland. Haar zoon verstaat het goed en spreekt het ook een beetje. Haar dochter wilde er niet aan (maar verstaat ondertussen toch ook best veel ;))

Afgelopen jaar was ik van 22 oktober tot 24 oktober in Friesland. Op 22 oktober nam ik samen met Bianca deel aan een rondleiding deel. Bianca had dat georganiseerd. En ik ben ook in Bosward en Workum geweest. Het was echt superleuk. Nogmaals bedankt, @bianca1984. :slight_smile:

We proberen de meiden meertalig op te voeden, maar hoofdtaal is Duits. Maar tussendoor Nederlandse boeken lezen, liedjes zingen, CDs horen en TV kijken. En ook Fries krijgen ze mee omdat mijn familie Fries spreekt.

Oh, dat is superleuk. :star_struck: :slight_smile:

@alex Hannover is ook niet zo heel ver vanaf Paderborn :wink:

Ja, eigenlijk heeft Froukje gelijk, Alex. :wink: :grinning:

Nog een fijne dag toegewenst. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Maar op de andere kant @Froukje is het aanbevolen met jouw kinderen in jouw eigen moedertaal te spreken. Zeker, ik snap dat ze het soms grappig of vreemd vinden, maar later vinden ze het vast gaaf (ook geheimen te hebben, die vrienden niet kunnen verstaan :wink:)
Ik heb een Franse vriendin in Nederland, en ze spreekt thuis ook alleen maar Frans met haar dochter. In de kinderopvang en nu op school spreekt ze natuurlijk Nederlands, en het is geen probleem.

1 „Gefällt mir“