Emilian aan het werk!

Heb nog een paar dingen aangepast! Had nog een paar dingen over het hoofd gezien. Ik had wat typfoutjes gemaakt, omdat ik de tekst snel heb geschreven.

2 „Gefällt mir“

‘‘Kapitein, ik zie dat je heel veel van je spijkerbroek houdt.
Je draagt hem elke dag als een tiener.’’

'‘Mijn beste jongen, ik heb voor deze blue jeans door de Amsterdamse straten tijdens de jaren ‘60 met veel andere tieners gemarcheerd en gevochten om ze te winnen en onze stem te laten horen.
Ook een van mijn laatste wensen zegt dat ik in mijn spijkerbroek begraven wil worden, toen de tijd zal kommen.’’

Dit dialoog heb ik ook lang geleden met mijn des tijd kapitein gehad.
Ik krijg mijn eerste paar als cadeautje van mijn vader toen ik veertien werd.
Ik was zo dolblij ermee. Ik heb deze graag meer dan twee jaar gedragen tot ik een nieuw paar
met mijn eerste zomerbaan geld gekocht hebt.
Ik ben zeker dat de meesten van ons forum mooie herinneringen in verband met zijn eerste Levi’s hebben.

Hieronder een interessant filmpje over de geschiedenis van de spijkerbroek.

6 „Gefällt mir“

Een levende driekleur
Nu hebben we drie papegaaien. De oudste is de blauwe. Het gele meisje is midden jong en de groene is de laatste binnen. Het verhaal begint met de blauwe. Omdat iedereen van ons gezin altijd ver weg van huis werkt is mijn vrouw veel dagen alleen thuis. Doordat heeft mijn dochter de blauwe papegaai voor haar gekocht om haar leven minder vervelend te maken. Een maandje later heeft mijn vrouw een vriendinnetje voor de blauwe gekocht. Die was echt een geel sterretje. Samen hadden ze een mooie vriendschap. Ze zorgden graag van elkaar. Dit maar tot de dag ze een gaatje in de hor aan het raam heeft geknipt en weg was. Wat er gevolgd heeft? Tuurlijk, een andere geel ster opzoeken. De huidige maar. Maar deze houdt niet van de blauwe. Ze leven apart. De blauwe droomt steeds aan zijn oude vriendinnetje en blijft altijd afwezig. Doordat hebben we de derde gekocht, de groene. Hij is helemaal ‘gek’ en speelvol. Hij wilt geen van de ‘huisregels’ houden, vliegt overal en doet een voortdurend lawaai. Hij is zeker een voortdurende bron van ruzie voor de anderen. Dus moeten allen altijd hun eigen plek op de draad veranderen en hun veren herstellen, als ze eten of slapen niet. Nu hebben we een levende en ‚boze‘ driekleur. :slight_smile:

7 „Gefällt mir“

Wat een leuk verhaaltje van jouw grasparkieten! :parrot: :parrot: :parrot: :grinning:

1 „Gefällt mir“

Wat mooi Emilian!
Ik hou van het getjilp van deze vogels en had zelf al 15 jaar parkieten. Dat zijn koloniesdieren die je niet alleen mag houden, eigenlijk is het goedkoop om altijd een even aantal te hebben, dus 2,4, …
Voor mij stond de kooideur de hele dag open. De vogels gingen alleen in en uit, alleen 's nachts bedekte ik ze. En ’ s ochtends was er geen wekker nodig. Dus ik vond verschillende manieren van luchten.

1 „Gefällt mir“

Dat heb je leuk beschreven!
Hierbij wat taalkundige opmerkingen en verbeteringen.

(1) ‚speelvol‘ is geen bestaand Nederlands woord, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik zit even te denken over een goede Nederlandse vertaling. Het woord ‚speels‘ komt volgens mij het meest in de buurt, maar ik gebruik dit woord alleen als ik over honden praat. Ik weet niet of het woord ‚speels‘ ook bij andere dieren gebruikt wordt… :thinking:
In deze zin kun je het woord ook vervangen door ‚druk‘. Dit is geen echte vertaling, maar het brengt jouw boodschap wel over.

5 „Gefällt mir“

Bedankt Anja. De correcties zijn hulpvol en welkom.

1 „Gefällt mir“

Een levende driekleur
Nu hebben we drie papegaaien. De oudste is de blauwe. Het gele meisje [is midden jong] zit qua leeftijd tussen de andere twee in en de groene is [de laatste binnen] als laatste binnengekomen/erbij gekomen. Het verhaal begint met de blauwe. Omdat iedereen van ons gezin altijd ver weg van huis werkt is mijn vrouw (op) veel dagen alleen thuis. [Doordat]–Daarom heeft mijn dochter de blauwe papegaai voor haar gekocht om haar leven minder [vervelend] saai (!) te maken. Een maandje later heeft mijn vrouw een vriendinnetje voor de blauwe gekocht. [Die] Dat was echt een geel sterretje. Samen hadden ze een mooie vriendschap. Ze zorgden graag [van] voor elkaar. Dit duurde (helaas) maar tot de dag ze een gaatje in de hor aan het raam [heeft geknipt] beet --de pagegaai bedoel je toch? vast niet met een schaar– en weg was. Wat er [gevolgd heeft]daarop volgde (let op: onvoltooid verleden tijd gebruiken als je een verhaaltje vertelt)? Tuurlijk, een andere [geel} gele ster opzoeken. De huidige [maar} dus. Maar deze houdt niet van de blauwe. Ze leven apart. De blauwe droomt steeds [aan) van zijn oude vriendinnetje en blijft altijd afwezig. [Doordat]Daarom hebben we de derde gekocht, de groene. Hij is helemaal ‘gek’ en [speelvol]speels. Hij [wilt]wil [invoegen:]zich aan geen van de ‘huisregels’ houden, vliegt overal en [doet een] maakt voortdurend lawaai. Hij is [zeker}absoluut een voortdurende bron van ruzie voor de [anderen] andere (-n alleen voor mensen). Dus moeten [allen] ze alle drie / ze allemaal altijd hun eigen plek op de draad veranderen - wat bedoel je? en hun veren herstellen, als ze eten of slapen niet - wat bedoel je?. Nu hebben we een levende en ‚boze‘ driekleur.

2 „Gefällt mir“

Ik ben een heel strenge leraar, hoor :smile:
Mooi verhaal!!!
Zeg het maar als je vragen hebt.
groet, Jörn

Ik zie nu pas dat je al een antwoord had. Lekker goed gekeken, he? Sorry!
Doppelt genäht hält besser …

1 „Gefällt mir“

Het is wel spannend te zien, in hoe verre de correcties van twee Nederlanders verschillen - dus geen sorry nodig :upside_down_face:

2 „Gefällt mir“

Hardlopen,

Na drie dagen van regen en motregen werd het weer een stuk droger. Zondagmorgen was het echt fijn om onze gezonde gewoontes te hervatten: de tien km ronde. We gaan normaal langs het station, door de winkelstraat, langs 't meertje en terug bij de zee kant naar de nieuwe haven toe en tot slot naar huis. Tijdens het lopen kunnen we andere mensen zien, de nieuwe seizoensvogels herkennen en de seizoensgebonden veranderingen in de natuur opmerken. Maar bovenal kunnen we van de koude frisse lucht genieten en onze lichamen in beweging houden.
Toen we elkaar buiten de stad en menigte hadden gevonden, deden we de mondkapjes af om vrij te kunnen ademen en vrij te kunnen spreken. Het was lekker, een soort beloning voor dit kleine avontuur. Waarschijnlijk een fijne zondag! Maar het leven zit vol verrassingen.
Het einde van deze tocht is een nieuw verhaaltje.
Tot de volgende keer.

Hoi Emilian,

Hier zijn enkele opmerkingen:

2 „Gefällt mir“

Dank u wel voor je hulp Ralf. Fijne zondag!

Op de weg naar huis toe, dichtbij de stadsgrens kwamen wij een politiepatrouille tegen. Gewoonlijk brengt dit bijna nooit iets goeds. Nou ja, ik weet het: de mondkapjes! Die stomme regels: buitenhuis. Je mondkapje is verplicht! En die van ons zitten nog in onze broekzak.

''Momentje alstublieft! , zei een van de politieagenten die net voor ons stond.
‚‚Ja meneer?! , antwoordde ik een beetje benieuwd.
p.a. ‚‚Jullie identiteitsbewijs alstublieft!‘‘

ik ''Jazeker, geen probleem. Is er iets aan de hand?"

p.a. ‚‚Natuurlijk, jullie mondkapjes! - Er bestaat geen excuus om ze niet
te dragen. Weten jullie dat? Geen excuus!‘‘

ik ‚‚Inderdaad, wij mogen geen excuus hebben, toch staat er
niemand om, minstens in zichtbaar afstand. Wij hebben
speciaals buiten de stad gelopen om een beetje van het verse
lucht en natuur te genieten! ‚‘

p.a. ''Je hebt de huidige regels over Corona virus gebroken. Dus,
moet iedereen een boete van honderd euro betalen.‘‘

ik ‚‚Oh, dit is niet weinig, keer twee, komt dan een echt
bedrag.‘‘

p.a. ‚‚ Misschien is het niet weinig, maar je kunt er half betalen als
je binnen 24 uur gaat betalen.‘‘

ik ‚‚Echt waar? Ik zal het zien!‘‘

p.a. ''Voordat moet ik jullie nog een vraag stelen:
Zullen jullie het vaccin tegen Corona virus accepteren
doen? En waarom ja of nee ? ‚‘

ik ‚‚In onze geval is het vrij eenvoudig een keus te maken.
Om mijn beroep door te nemen, moet ik dit vaccin hebben.
En mijn vrouw ook. Dus, voor ons is zeker een ‚‚Ja‘‘.

p.a ''Ok dan! Omdat jullie heel cooperant waren, krijgen jullie geen
boete vandaag. Jullie krijgen maar een waarschuwing.
Dit is alles. Jullie IDs alstublieft ! ‚‘

ik ''Ok. Fijn bij ons! Goeie wacht dan meneer politieagent! ‚‘

De rest van de weg naar huis was heel anders dan de eerste helft. Normaal was het niet meer. Lopen in stilte met de mondkapjes op onze gezicht had ik het gevoel dat ik een gevangene of misschien een misdadiger ben.

''Hey! Bier voor vanavond? Wij kunnen hier iets kopen! Het leven gaat toch door, zei mijn vrouw naar mij lachen, en sloeg me een por in mijn schouder.

''Jazeker, waarom niet !? Het leven gaat door! , zei ik met een vage glimlach.

2 „Gefällt mir“

Een paar correcties van het begin, lees maar Emilian.

2 „Gefällt mir“

Hallo Emilian,
Ik heb geen idee waarom deze bijdrage na goed twee jaar opeens weer bovenaan verschijnt?

Hallo Hans,
Het is niets ergs ermee.

1 „Gefällt mir“