Een nieuwe start

Beste forumlid,

Eerst in het Duits:

Das neue Jahr bringt Veränderungen für das Diskussionsforum mit sich: einen Umzug und einen Neuanfang bei NL Ganz Schnell.

In seiner bisherigen Form entspricht das Forum nicht mehr ganz dem ursprünglichen Zweck: als Austauschplattform für die Niederländischkurse von NL Ganz Schnell. Das aktuelle Forum ist nicht in die Kurse integriert und bietet nicht die E-Learning-Möglichkeiten, die NL Ganz Schnell bietet.

Aus diesem Grund wird das Forum ab Mitte März in seiner jetzigen Form eingestellt und alle Inhalte werden gelöscht. Mit denjenigen, die mitkommen möchten, starten wir neu. Die Umstellung wird zunächst etwas ungewohnt sein: Das neue Forum hat ein anderes Look & Feel, und auch Dinge wie „Herzchen“ gibt es dort (noch) nicht. Dafür wird das neue Forum andere interessante und schöne Möglichkeiten bieten. Ich hoffe daher, dass ihr Lust habt, gemeinsam etwas Neues – oder eigentlich etwas noch Besseres – daraus zu machen.

Die Teilnahme am neuen Forum ist künftig mit einer Mitgliedschaft verbunden, in Form von:

1. der Teilnahme an einem Niederländischkurs oder

2. einem jährlichen finanziellen Beitrag.

Einige aktive Mitglieder des bisherigen Forums nehmen bereits an einem Niederländischkurs teil und erhalten daher automatisch Zugang zum neuen Forum. Bist du ein aktives Forummitglied ohne Kurs, erhältst du für das erste Jahr einen Rabattcode, mit dem du 50 Prozent Rabatt auf den Jahresbeitrag bekommst (15 Euro statt 30 Euro).

Ich freue mich darauf, gemeinsam die neuen Möglichkeiten des Forums bei NL Ganz Schnell zu entdecken, und lade dich herzlich ein, mitzukommen. Wenn du Fragen hast, melde dich gerne bei mir.

Zum Schluss wünsche ich dir ein frohes neues Jahr und alles Gute für 2026!

Nu in het Nederlands:

Het nieuwe jaar brengt veranderingen voor het discussieforum met zich mee: een verhuizing en een nieuwe start op NL Ganz Schnell.

In zijn huidige vorm sluit het forum niet goed aan op waar het oorspronkelijk voor bedoeld is: als uitwisselingsplatform voor de cursussen Nederlands van NL Ganz Schnell. Het huidige forum is niet geïntegreerd in de cursus en biedt niet de e-learningmogelijkheden die NL Ganz Schnell wèl heeft.

Daarom stopt het forum medio maart in de huidige vorm en alle inhoud zal worden verwijderd. Met diegenen die mee willen komen, maken we een nieuwe start. De omschakeling zal even wennen zijn, het nieuwe forum heeft een andere look & feel, en ook zoiets als hartjes bestaat er (nog) niet. Daar staat tegenover dat het nieuwe forum weer andere leuke en interessante mogelijkheden zal bieden, dus ik hoop dat jullie zin hebben om er samen iets moois, of eigenlijk iets mooiers, van te maken.

Het nieuwe forum zal gepaard gaan met een lidmaatschap, in de vorm van:

1. deelname aan een cursus Nederlands of

2. een jaarlijkse financiële bijdrage.

Een aantal actieve leden van het huidige forum neemt al deel aan een cursus Nederlands, dus die zullen ook automatisch toegang hebben tot het nieuwe forum. Ben je een actief forumlid zonder cursus, dan krijg je voor het eerste jaar een kortingscode, waarmee je het eerste jaar 50 procent korting krijgt op de jaarlijkse bijdrage (15 euro i.p.v. 30 euro).

Ik heb er zin in om samen de nieuwe mogelijkheden van het forum op NL Ganz Schnell te ontdekken, dus ik nodig je van harte uit om mee te komen. Als je vragen hebt, laat het me gerust even weten.

Tot slot: een gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2026!

Hartelijke groeten,

Ralf

Dat was het dan voor altijd met het forum. Jammer, maar zo gaat het tegenwoordig nu eenmaal, dat je dingen moet betalen. Gratis was vroeger. Daar helpt mooi praten ook niets aan. Geen zin in een abonnement of een cursus. Tot ziens voor altijd.

Tot ziens, dus. Allemaal.

Ich find’s auch schade, verstehe aber die Gründe. Ich glaube auch nicht, dass das Bezahlen ein spezifisch gegenwärtiges oder neues Phänomen ist. Schon immer mussten Leistungen in irgendeiner Form entlohnt werden. @ralf hat schon letztes Jahr erläutert, welche Gebühren für das Betreiben des Forums entstehen. Dass er privat dafür draufzahlt, dass wir ein Forum haben, ist in der Tat auf Dauer nicht einzusehen, schon letztes Jahr konnte das Forum nur durch freiwillige Zahlungen einzelner Mitglieder weiterbetrieben werden.
Schade ist der Verlust vielfältiger Informationen über die deutsche und niederländische Sprache und Kultur - aber dafür gibt es ja auch noch buurtaal.de von @alex :partying_face:
Und vielleicht kann aus dem geplanten neuen Format ja auch etwas spannendes Neues entstehen.

2 „Gefällt mir“

Sinds begin 2006 ging er een Duits-Nederlands forum online, dat overigens nog steeds online is maar dan wel in archiefvorm.
Hier nog een keer de link voor diegene die interesse heeft het te bekijken.
https://308518.forumromanum.com/member/forum/forum.php?&USER=user_308518
Er werd bovendien een woordenboek namens Uitmuntend aan verbonden waardoor er natuurlijk veel geïnteresseerden lid werden van het nieuwe forum en er een heel gezellig groepje uit voortkwam.
Echter in 2009 had degene die het woordenboek gelanceerd had er geen tijd meer voor en deed het het hele forum over aan een zekere Susa waar destijds de meesten haar volgden.
In 2016 had zij er ook geen tijd meer voor en werd alles helaas gewist.
Onze Alex die ook op dat forum lid was, heeft mij toen geschreven of ik niet op haar forum wil komen. In het begin vond ik het natuurlijk even wennen, want de doelstelling was een andere.
Toch bleef ik en leerde veel leuke mensen kennen, ook minder leuke wat ik niet wil verzwijgen.
Nu 20 jaar later gaat weer een forum ten onder en ga ik de kat uit de boom kijken als het zover is in maart, maar laat even weten of je ook meegaat naar het nieuwe forum.
Op deze manier wil ik alvast de meeste leden bedanken voor de prettige samenwerking sinds 2016 en wens iedereen veel succes met het leren van onze taal.

@Swabian Wir müssen uns was überlegen, ich will dich nicht verlieren!!! Vielleicht können wir uns Mails schreiben oder so, aber ich will und kann dich nicht verlieren! Klingt vielleicht übertrieben, aber du bist mir echt wichtig geworden, weil du der erste andere deutsche Fan von KvK bist, der mir begegnet ist, und ich mit dir über alles reden kann… Scheiße, ich bin gerade echt panisch, dass die Tage unserer Forumsfreundschaft gezählt sind, ich zittere schon richtig

Jullie kunnen nu elkaar nog een PN schrijven en Emailadressen uitwisselen !!!

Ik vind het echt kut dat dit forum binnenkort gaat stoppen!

Gewoon afwachten en je aanmelden op het nieuwe forum en je forumvriendje natuurlijk ook.

Maar je moet betalen toch?

Is toch maar 15 Eurootjes, heb je dat niet over voor je vriendje ?