Een Nederlander in Duitsland (Ed)

Ik ben vereerd, want ik ben de 200e volger van het forum. Mijn naam is Ed en ik ben uit een goed jaar: 1951.
Mijn Duits was in de 70-er jaren beter maar gaat nogal achteruit. Als je oude opnamen ziet van Prins Bernhard (von Lippe Biesterfeld), dan sprak hij beter Nederlands dan hij op latere leeftijd deed. Ik kan het aardig lezen en ik lees daarom ook boeken in het Duits. Engels spreken gaat me nog steeds beter af.

Begin 1971 kwam ik als militair (“auf Zeit”) naar het Duitse Seedorf, in de Elbe-Weser Dreieck. Vier jaar later vertrok ik weer, nadat ik een Nederlands brevet voor parachutespringen had gehaald en Duitse brevetten voor sportvliegen en motorzwever. En niet te vergeten: nadat ik Duitsland en Nederland verdedigde tegen een mogelijke inval door de Sovjet Unie. Jullie begrijpen, ik was erg dapper.:wink:
Door een dienstmaat kwam ik weer naar Duitsland. Daar pikte ik de draad weer op met vliegen (van parachutisten). Later besloten we dat we ons na de pensionering in Duitsland terug zouden trekken. Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels hebben we ons tienjarige jubileum Duitsland “gevierd”.
We wonen in Kreis Cuxhaven, in een dorpje met iets meer dan 100 inwoners, maar proberen elke laatste week van de maand in Nederland door te brengen.

9 „Gefällt mir“

Ha Ed, fijn dat we nu weten wie je bent. Sorry dat ik je misschien een beetje overvallen heb met mijn aankondiging vorige week. Ik vond het leuk om ons tweehonderste lid in het zonnetje te zetten :sun_with_face:

Parachutespringen lijkt me heel spannend trouwens. Doe je dat nog steeds? En vlieg je nog? Volgens mij is @schecke hier ook dol op vliegtuigen :wink:

Anyway, van harte welkom en veel plezier hier op het forum.

2 „Gefällt mir“

Hallo Ed,
herzlich willkommen im Forum.
Was für ein spannender Lebensweg bis hierher! Schön, dass du uns davon erzählt hast :slight_smile:
Die Idee, 3 Wochen in Deutschland zu wohnen und eine Wochen in den Niederlanden zu sein klingt toll! Besucht ihr dann dort Freunde und Familie oder macht ihr dann wirklich Urlaub?

1 „Gefällt mir“

Welkom! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Ed,

hartelijk welkom. Ik vind je beschrijving van je levensloop echt spannend. En ik bin echt geinteresseerd in vliegtuigen en vliegen op zich.

Oh, hoffentlich ist das für niederländische Ohren jetzt nicht ganz so schlimm…Ik ben Nederlands aan het leren sinds een halfjaar.

Groetjes uit Erkrath bij Duesseldorf,

Vera

1 „Gefällt mir“

Van harte welkom, Ed!

Als parachutespringer moet je zeker dapper zijn, zeg. Petje af! En je hebt humor, helemaal geweldig.:blush:
Waar in Nederland brengen jullie het liefst de laatste week van de maand door?

1 „Gefällt mir“

Nein, wir machen kein Urlaub. Wir besuchen und helfen dann unser (Schwieger)eltern, andere Verwandten und Freunden. Sonst verlieren wir den aus dem Auge.

1 „Gefällt mir“

Ich bin seit ungefähr sechs Jahren nicht mehr aktiv in die Fliegerei.

Das ist doch auch schön… so ist es gewährleistet, dass man beinahe nichts verpasst! :wink:

1 „Gefällt mir“

Ook namens mij alsnog van harte welkom, Ed :smiley: