Anführer: andermans teksten corrigeren

@Alex @ralf
Het forumprogramma kan aan de deelnemers verschillende rechten toekennen. Voor het herstellen van soms kleine type- of taalfouten is het handig als je dat direct in een ander z’n tekst kunt doen. Nu verbeter ik die dingen niet, of stuur soms een privé berichtje, maar dat is erg omslachtig. Er zijn ook een paar Duitstalige forumleden die datzelfde bij mijn fouten doen. Ik denk dat het handig zou zijn als er meer mensen de bevoegdheid van “rommelen in andermans teksten” zouden krijgen, al snap ik ook dat je daar heel voorzichtig mee moet omgaan. Kun je het niveau van Anführer aanvragen of zijn daar bepaalde regels voor?

3 „Gefällt mir“

Ik ben héél vorrzichtig met het verbeteren van anderman’s texten, want door mijn lange afwezigheid van Nederland heb ik veel verleerd. Daardoor weet ik soms niet meer een Nederlands woord, maar wel de Duitse vertaling en ook sluipen er germanismen in mijn gedachtes. Maar ik ben op weg dat alles te verbeteren. Ook dank zij buurtaal. :roll_eyes:
Je moet dus jezelf goed inschatten kunnen. Dit is héél algemeen bedoelt !

1 „Gefällt mir“

Ja dat is zo, en ook het aanvoelen wie het wel prettig vindt als er in zijn tekst gerommeld wordt en wie niet.
Maar het corrigeren van andermans teksten kost nu, door de omslachtigheid ervan, zoveel tijd, dat ik het eigenlijk alleen nog maar doe bij mensen die mij ook verbeteren. Dat is denk ik ook niet de bedoeling van het forum.
Ik herinner me een opmerking van @Peter dat hij graag vaker verbeterd wilde worden. Maar dan zullen er ook meer mensen moeten zijn die willen en kunnen verbeteren. Misschien lukt dat als het verbeteren eenvoudiger wordt. :thinking: Maar net als ik zullen de meeste hier vooral komen voor ontspanning :grin:
Het blijft dus voor iedereen een lastige combinatie.

1 „Gefällt mir“

Ik spreek alleen voor mezelf: Maar ik zou het niet leuk vinden. Zijn er fouten, wijs er op. En ik pas de text wel aan.

2 „Gefällt mir“

Dat maakt het inderdaad wel moeilijk, maar dat kan je bijvoorbeeld eenmalig vooraf vragen/ overleggen.
Stel dat je het wel goed zou vinden, dan zou ik in jouw bovenstaande tekst snel dat ene typefoutje kunnen veranderen zodat niet gevorderde het Nederlands beter kunnen volgen (en leren)

Of hier.

Maar soms zie ik ook een voltooid deelwoord verkeerd geschreven. Of omgekeerd ziet iemand een fout lidwoord in mijn tekst. Nu blijft dat vaak onverbeterd.

Klopt, en als je zeker bent, het is alleen maar een tikfout en dat degene het wel beter kan, dan is het zeker goed. Maar ik zie anders mijn fouten niet en ben ook niet zeker, dat er niet ook iets anders in mij text wordt “verbeterd” (niet persoonlijk bedoelt, Peter!!!). Dus - ik vindt het best lastig hier over een beslissing te nemen…

Alle verbeteringen die door een ander gemaakt zijn worden in rood en groen zichtbaar als je op een speciaal icoontje drukt. Anderen kunnen deze verbeteringen niet als zodanig herkennen.

Omdat Alex een keer bij mij verbeterd heeft, ben ik achter het bestaan van die kleurtjes gekomen en gaan uitzoeken hoe je die kan maken.

Ja, de manier waarop je je voorstelt Peter, het bespaart zeker tijd, dat klopt. Soms kan iemand snel op een typefout wijzen. (ook met blur spoiler). Of soms kan het sneller zijn, bv als iemand de zin in de ‘juiste’ volgorde opschrijft.
Principieel vind ik het verbeteren van fouten een gevoelig iets in het leerproces en vaak een koorddans/ evenwichtsoefening (Gradwanderung/ Balanceakt).
Kitty heeft ooit gezegd: vertel me dat er op één plaats in de zin( 1, 2, 3) fouten zijn, maar laat me het zelf uitzoeken. Ik wil het begrijpen waarom iets zo en zo is. Ludo bv hebt dat al in een goede manier gedaan met zijn “zin-oefeningen”.
Soms heb ik al een opgeheven wijsvinger gezien en ik voelde me er niet goed bij.
Niet iedereen heeft didactisch talent. Sommige forumleden zijn erg aardig en schrijven een e-mail. Kortom, ik wil graag kunnen beslissen wie dat kan doen het verbeteren.

PS: Ja, ik weet zeker dat er fouten in een mijn tekst staan. :wink:

2 „Gefällt mir“

Hoi @Peter1 en allen,

ik wil inderdaad vaker gecorrigeerd worden of weten wanneer ik fouten maak. Ik ben hier voor een klein deel voor “ontspanning”, maar hoofdzakelijk om de taal beter onder mijn knieën te krijgen.

Een eenvoudigere manier om te verbeteren of op fouten te wijzen – hoe dan ook – zou de drempel misschien verlagen om meer te gaan helpen.

Ik snap dat Freyja dit een gevoelig onderwerp vindt. En natuurlijk hoeft men niet bij iedere fout van iedereen iets te zeggen. Wat passend is is zeker ook afhankelijk van de staat. Mijn doel is dat ik perfect Nederlands praat – daar ben ik nog heel veer van [“heel veer van zijn” is dit een uitdrukking die je zou gebruiken!?]. Ik wil dus eigenlijk altijd weten als ik fouten maak of als ik niet een gebruikelijke uitdrukking gebruik!

De “spoiler”-teksten vind ik persoonlijk meestal irritant, omdat het gewoon tijd en extra moeite kost. Ik vind het beter spoiler alleen maar te gebruiken, als er een antwoord verstopt moet worden of in dergelijke gevallen.

Ik denk het hoofdprobleem bij het forum liegt op dit moment in het feit dat er te weinig mensen actief zijn (ik ook!) en de duidelijke onbalans tussen de aantal aan Nederlandstalige en Duitstalige deelnemers.

Niet in het laatst zijn de interesses in het forum hoe men de taal wil leren en oefenen verschillend.

Ik zelf ben bijna niet in grammatica geïnteresseerd. Ook de taalspelletjes spreken me niet echt aan. Ik wil gewoon de taal kunnen gebruiken en op deze manier kunnen leren. Als ik in het Nederlands iets probeer uit te drukken is de eerste stap daarin gedaan. Maar als ik “te zelden” gecorrigeerd word ontbreekt volgens mij een beetje de tweede stap die ik ook belangrijk zou vinden.

Hoi allemaal,

„Stilzwijgende“ verbeteringen in andermans teksten vindt niet iedereen een goed idee, zoals ook in deze discussie naar voren komt. Daarom schrijf ik zelf correcties in een openbaar antwoord met de citaatfunctie, zodat degene die de fout heeft gemaakt de gelegenheid heeft om hem zelf te verbeteren. Dat is misschien omslachtig, maar volgens mij werkt het best goed :wink:

De meer gevorderden wijs ik er vaak op dat er iets aan hun formulering of spelling niet klopt. Op die manier moeten ze zelf op zoek gaan naar de juiste schrijfwijze – wat volgens mij beter werkt dan wanneer ik het antwoord voorkauw.

@Peter: Ik pas de titel van dit onderwerp even aan, want eigenlijk gaat het hier meer om de manier van corrigeren, okay?

@Peter1: Je legt de vinger op de zere plek met:

Daar heb ik helaas niet echt een oplossing voor …

5 „Gefällt mir“

Ich finde es super, wie @Alex die Sache handhabt. :+1:

Sie gibt Taaltips und bei Fortgeschrittenen gibt sie den Hinweis

„Kijk nog eens goed naar de zin, daar klopt iets niet.“

So lernt man am meisten. :slight_smile:

Bovendien zijn de taaltips ook nuttig voor anderen, bijvoorbeeld:

4 „Gefällt mir“

Ja, misschien is dat ook een reden, maar naar mijn mening heeft dat er meer mee te maken dat de beste stuurlui gewoon aan wal staan.

1 „Gefällt mir“