Ängstliche Niederlande, mutiges Deutschland?

Hoihoi,

Erst auf Niederländisch:

Afgelopen week bereikten mij twee nieuwsberichten die een opvallend contrast vormen.

Enerzijds zag ik het bericht (klik hier) dat de Nederlandse overheid zich ernstig zorgen over corona maakte, maar dit niet deelde met het publiek. Naar ik mag aannemen, om een paniekstemming te vermijden.

Anderzijds las ik het bericht (klik hier) over de Duitse overheid en corona: Duitsland schakelde juist wetenschappers in om angst op te wekken.

Zegt dit iets over onze culturen? Indien ja, wat dan precies? Komt dit fenomeen vaker voor volgens jullie? Zijn Nederlanders eerder paniekerig en Duitsers onverstoorbaar en onbevreesd? Ik ben benieuwd wat je erover denkt.

Belangrijk: discussieer met respect voor elkaar en onthoud dat het forum over taal- en cultuurverschillen gaat. Niet over wel of niet vaccineren.

Nun auf Deutsch:

Vergangene Woche erreichten mich zwei Nachrichten, die einen auffälligen Kontrast bilden.

Einerseits sah ich die Nachricht (hier klicken), dass die niederländische Regierung ernsthaft über Corona besorgt war, dies aber nicht mit der Öffentlichkeit teilte. Ich nehme an, damit sollte eine Panikstimmung vermieden werden.

Andererseits habe ich den Bericht (hier klicken) über die deutsche Regierung und Corona gelesen: Deutschland hat Wissenschaftler eingesetzt, um Angst zu schüren.

Sagt das etwas über unsere Kulturen aus? Wenn ja, was genau? Glaubst du, dass dieses Phänomen häufiger vorkommt? Sind die Niederländer eher panisch und die Deutschen eher unerschütterlich und furchtlos? Ich bin gespannt, was du darüber denkst.

Wichtig: Bitte diskutiere mit gegenseitigem Respekt und denke daran, dass es in unserem Forum um sprachliche und kulturelle Unterschiede geht. Es geht z.B. nicht darum, ob geimpft werden soll oder nicht.

Groeten,

Ralf

4 „Gefällt mir“

Ik denk eigenlijk niet dat de Duitsers onbevreesd zijn, eerder integendeel. Maar juist omdat de Duitsers vaak bevreesd zijn (“German angst”!) is het voor de overheid misschien makkelijker, maatregelen door te drijven als de mensen angstig gestemd zijn.

1 „Gefällt mir“

Hé Oliver, Ik dacht al, er klopt iets niet (Nederlanders bang?) :wink:

In Nederland zou het kunnen zijn dat je misschien niet snel wordt geloofd of je belachelijk wordt gemaakt als je „paniek zaait“. Even over nadenken…

1 „Gefällt mir“

In mijn beleving (na 22 jaar oponthoud in NL én na Corona) vind ik dat Nederlanders juist veel nuchterner zijn dan Duitsers. Wat Oliver over de „German angst“ zei kan ik helemaal onderstrepen.

2 „Gefällt mir“