Achtung, Fahrrad kommt!

Wir wohnen hier im Sauerland auch in einer nicht wirklich fahrradfreundlichen Gegend. Hier gehe ich aus dem Haus, fahre zwei Stunden bergauf und bin wieder Zuhause :-). Wer hier mit dem Fahrrad unterwegs ist, hat entweder ein eBike oder echt gute Kondition. Ein Helm trage ich nur beim Motorradfahren. Mir ist aber aufgefallen, dass niederländische Biker öfters reflektierende Neonwesten tragen als deutsche. Aber bei den Fahrradfahrern die Deutschen vorne liegen.

3 „Gefällt mir“

Ich frage mich fast täglich, ob ich klingeln soll oder nicht. Wenn ich zu Fuß unterwegs bin und neben mir genug Platz ist, empfinde ich das Klingeln als etwas unhöflich, als ob der Radler noch mehr Platz haben wollte, auch wenn das Klingeln meist wohl nur als “Achtung, ich überhole, bitte nicht die Spur wechseln.” gemeint ist.
Als Radler habe ich es hingegen schon oft erlebt, dass jemand ohne Grund ausschwenkt oder sich hörbar/sichtbar erschreckt, wenn ich vorbeifahre, selbst wenn ich langsam bin. Außerdem fahre ich täglich einen Berg rauf, bei dem es manchen Fahrern schwer fällt, die Spur zu halten, weshalb klingeln manchmal wirklich sinnvoll ist. Meist versuche ich aber, mich ohne klingeln vorbeizuquetschen, was auch nicht optimal ist…

3 „Gefällt mir“

Ich freue mich immer als Fussgänger mit 2 Hunden, wenn sich näernde Fahrräder kurz klingeln. Dann habe ich die möglichkeit meine Hunde zu regeln und ein bischen platz zu machen.
Wenn ich als Radfahrer unterwegs bin, kann ich gut abschätzen, ob der vorausfahrende am rechten Fahrbahnrand fährt, oder unsicher oder unkonzentriert ist.
Im zweifel klingel ich und fahr dann zügig vorbei.

1 „Gefällt mir“

Nederland kent het zogenaamde ‘kapstokartikel’ (artikel 5 Verkeerswegenwet), waarin het volgende staat:
“Een waarschuwingssignaal met de fietsbel mag alleen gegeven worden als er gevaar bestaat voor jezelf of voor een ander.”

Gewoon inhalen zou dan betekenen dat er geen gevaar is. Maar uit beleefdheid wordt/werd gebeld. Ik zie het meer als een signaal dat iemand eraan komt, niet als: “Ga aan de kant!” Ik heb er meer moeite mee als men vlak langs je rijdt en dan ook nog met hoge snelheid. Als je al eens een fietsstuur in je rug hebt gehad, weet je wat ik bedoel … je bent als wandelaar heel kwetsbaar. En aangezien fietsers in Nederland wettelijk goed beschermd worden, zie je dat daar de gekste toeren uitgehaald worden. Ik blijf het belachelijk vinden dat bij een ongeluk met een auto, de automobilist altijd aansprakelijk wordt gesteld … ook al was het niet zijn/haar schuld. En breek me de bek niet open over de roekeloosheid die dat oplevert of ‘wielerterroristen’ …

1 „Gefällt mir“

Wielerterroristen?
Dat heeft volgens mij niet echt iets te maken met de vraag van @ralf , @BrutallyFrank;)

Weet je wat die term betekent? Misschien besef je dan dat het daar ook mee te maken heeft …
Kijk anders even hier: Wielertoerisme - Wikipedia

Aan de ene kant kun je misschien te netjes zijn qua rijstijl en braaf bellen wanneer je iemand passeert, maar die andere kant is er ook! Het is althans iets dat hier in Zuid-Limburg wel degelijk speelt en pas sinds een paar maanden serieus wordt opgepikt door de politie. Zelfs als automobilist kun je er last van hebben, omdat groepen fietsers zich niet aan de verkeersregels houden en alleen hun eigen belang voor ogen houden (alsof het een wielerkoers betreft) en iedere andere weggebruiker zich maar moet aanpassen.

Ik weet niet of dit artikel nog geldt (https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/217-art43bis), maar ik geloof niet dat Belgische pelotons zich vaak aanpassen aan de Nederlandse wet als ze op Nederlandse bodem rijden.

Dank je voor de link, Frank en ja, ik weet wat die term betekent :wink:

Maar :

Daarom zie ik geen samenhang met het woord „wielerterrorist“ :slight_smile:
Maar interessant vond ik wel de „ribbelstroken“ . Heb je daar een afbeelding van?

Groetjes
Rike

1 „Gefällt mir“

In dit artikel (‘Ribbelstroken’ tegen ‘wielerterroristen’ (Zwijnaarde,Eine,Gavere) | De Standaard) kun je een foto van een ribbelstrook zien. Het ziet er misschien niet spectaculair uit, maar zoiets kan een fietser behoorlijk uit zijn ritme doen raken. En soms ook doen vallen … helaas.

In tegenstelling tot jou zie ik wel een verband. De titel zegt het: „Achtung, Fahrrad kommt!“ Zelfs zoals het geschreven is, ziet het er niet uit als iets dat gefluisterd wordt. Dan zie ik eerder een ‚wielerterrorist‘ aankomen fietsen dan een rustige wielertoerist.

En denk dan ook eens aan het volgende: in Zuid-Limburg is men van plan om een fietssnelweg aan te leggen. Het zal zoiets als de Vennbahn zijn, maar wordt aangeduid als ‚snelweg‘. Maar als je ziet dat er nu al problemen zijn ontstaan door het verschil in snelheid tussen normale fietsen en electrische fietsen, hoe moet dat dan straks gaan?
Ik heb zelf een paar dagen zo’n PG-e-bike Black Block 2 mogen testen. Dat zijn loodzware fietsen, maar dankzij hun motortje kunnen die met gemak 60 km/uur halen. En die fietsen dan geruisloos tussen al die andere (langzamere) fietsers. Bedenk dat daar nog groepen wielrenners bijkomen …
En iemand vertelde laatst hoe zij dan rijden: daar wordt tempo gemaakt … daar lopen mij de rillingen over het lijf. En dan is daar iemand bij die achteraan rijdt, maar als een andere rijder dreigt achter te raken dan wordt die bij zijn broek gepakt en meegesleurd. Man, die lui zijn fanatiek!

Misschien kom mijn verhaal negatief over, maar bedenk wel dat ik in een stukje Nederland woon waar juist veel gefietst wordt en dan kom je ook die negatieve dingen tegen. Maar daar hoor je niemand over …

Womit wir wieder beim …Klingeln oder nicht Klingeln wären… (um vielleicht Unfälle zu vermeiden) :wink:
Je hebt gelijk…wat dat betreft zie ik ook een samenhang met de oorspronkelijke vraag van @ralf .

Groetjes
Rike

1 „Gefällt mir“
1 „Gefällt mir“

Tja… Op zich een goed plan. Maar wielrenners zie ik niet zo gauw een bel op hun stuur monteren. Worden ze “minder aerodynamisch” van… :slight_smile:

3 „Gefällt mir“

In Münster worden fietsers ook soms door politieagenten gecontrolleerd omdat sommige zich niet aan de regels houden. Maar Münster is zeker de fietsershoofdstad van Duitsland. Soms denk je, dat meer fietsen dan auto´s op straat zijn. Hoewel ik meer een “landfietser” ben en geen enthousiaste “stadfietser”.

2 „Gefällt mir“

In Duitsland kun je volgens mij ook onmogelijk een “enthousiaste stadsfietser” zijn, Johannes. Daarvoor is de infrastructuur veel te slecht en zijn de andere weggebruikers te weinig op fietsers ingesteld.

In de meeste Nederlandse steden kun je prima fietsen, in de meeste Duitse steden is het een ramp.

2 „Gefällt mir“

Zu @ralf’s Frage zur unterschiedlichen Herangehensweise in Bezug auf Klingeln habe ich hier noch einen interessanten Artikel gefunden. Der Text ist auf Niederländisch, also ein schöner Übungstext, zum Beispiel für @Petra :wink:

Darin steht ganz unten im Abschnitt Tips voor buitenlandse fietsers (Tipps für Radfahrer aus dem Ausland, die in den Niederlanden radeln):

Gebruik uw bel alleen als het echt nodig is.

6 „Gefällt mir“

Gisteren was ik in de Noord-Servische stad Novi Sad en die lijkt een vrij fiets-vriendelijke stad te zijn. Langs de hoofdstraten waren er fietspadden en vele mensen fietsen in de stad, hoewel het steeds nog niet te vergelijken is met Nederland. Maar voor de hoofdstad Belgrado klopt dat niet, die is helemaal een auto-stad en lijkt geen eldorado voor fietsers te zijn, fietspadden heb ik niet gezien.

1 „Gefällt mir“

Interessant om te horen, Johannes.

Ein kleiner Tipp: Die Mehrzahl van pad ist in diesem Fall paden. Die Aussprache des Vokals wechselt also von einem kurzen A zu einem langen A.

het pad --> de paden = der Pfad, der (schmale) Weg
de pad --> de padden = die Kröte, die Kröten

fietspaden = Radwege
fietspadden = Kröten, die radeln :wink:

3 „Gefällt mir“

Die oben erwähnten Tipps für Ausländer, die in den Niederlanden Rad fahren möchten, habe ich fürs buurtaal-Blog ins Deutsche übersetzt:

1 „Gefällt mir“

Deze week was ik met mijn vriendin op de fiets op de Vennbahn onderweg. Bij het naderen van twee voetgangers gebruikte ze (ze is Duitse) haar fietsbel. De voetgangers schrokken zich een ongeluk en klaagden waarom we ze zo lieten schrikken. Het is ook nooit goed :grin:

Voetgangers op het fietspad? Zucht …

Ja…maar goed, de Vennbahn is op zich ook voor wandelend en fietsend publiek gedacht.